Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Novinky / Aktuality / BMW X7 2018 - Ultraluxusná obývačka do terénu

BMW X7 2018 - Ultraluxusná obývačka do terénu

Nová X7 ponúka skutočne výrazný vzhľad, exkluzivitu a veľkorysý vnútorný priestor spolu so všestrannosťou a s agilnými jazdnými vlastnosťami, ktoré zákazníci očakávajú od bavorských vozidiel triedy Sports Activity Vehicle (SAV). Futuristický luxusný dojem z konceptu sa podarilo preniesť aj do sériovej podoby a na prvý pohľad nová vlajková loď rady X pôsobí majestátne, dokonca ako konkurent pre nedávno predstaveného príbuzného od Rolls-Royce, Cullinan a aj po dynamickej stránke môže byť porovnávaná s Bentley Bentayga. A keďže sa šepoce niečo o nepokračovaní modelu GLS, ďalší konkurent musí nevyhnutne niesť meno Maybach. Prirodzeným súperom v boji o zákazníka je samozrejme aj najväčší Range Rover. Ale dosť bolo virtuálneho trhového vymedzenia, poďme sa pozrieť na X7 podrobnejšie.

Neprehliadnuteľný vzhľad nového modelu BMW X7 podčiarkuje kolmá predná časť s obrovskými nozdrami (ak chcete ľadvinkami), chrómové prvky, nachádzajúce sa po obvode celého vozidla a zaujímavo hranaté celkové tvary. Vonkajšie rozmery modelu BMW X7 posúvajú komfort v tejto triede na úroveň luxusných limuzín. S dĺžkou 5 151 milimetrov, šírkou 2 000 milimetrov, výškou 1 805 milimetrov a s rázvorom s dĺžkou 3 105 milimetrov sa BMW X7 vyznačuje harmonickými proporciami a veľkorysým vnútorným priestorom, ktorý v troch radoch poskytuje priestor až pre sedem členov posádky. 



Okrem obvyklej konfigurácie 2+3+2 sa môže na požiadanie nachádzať v druhom rade aj dvojica mimoriadne komfortných samostatných sedadiel. Rozsahom možností nastavenia sa tieto komfortné sedadlá vyrovnajú predným sedadlám vodiča a spolujazdca. Ich súčasťou sú aj lakťové opierky a komfortné vankúšiky. Priestor medzi samostatnými sedadlami vytvára aj prístup do tretieho radu sedadiel. V oboch konfiguráciách, štandardnej aj šesťmiestnej dodávanej na želanie, sa sedadlá nového BMW X7 v druhom rade môžu posúvať v rozsahu 14,5 centimetra. Sedadlá vo všetkých troch radoch majú elektronické ovládanie pozdĺžneho nastavovania ako aj sklonu operadla. Operadlá sedadiel v druhom aj treťom rade sa sklápajú aj vyklápajú elektronicky. Pre jednoduchší prístup na sedadlá tretieho radu sa celé sedadlá druhého radu naklopia smerom dopredu. Na pozdĺžne nastavovanie sedadiel druhého radu slúži ovládací panel vo vodičových dverách. Pri tomto paneli sa nachádza aj tlačidlo, ktorým môže vodič nového BMW X7 ovládať pozdĺžne nastavenie svojho aj spolujazdcovho sedadla. Vodič tak podľa potreby môže buď zväčšiť priestor na nohy cestujúcim v druhom rade sedadiel, alebo zjednodušiť nastupovanie do tretieho radu sedadiel. Tlačidlá na nastavovanie sedadiel v druhom rade sa nachádzajú aj v zadných dverách. Operadlá a sedadlá druhého a tretieho radu sa dajú ovládať aj tlačidlami umiestnenými v batožinovom priestore. 



V šesť- alebo sedemmiestnom usporiadaní ponúka nové BMW X7 batožinový priestor s objemom 326 litrov. Po sklopení operadiel sedadiel tretieho radu narastie tento objem na 750 litrov, po sklopení aj druhého radu sa celková prepravná kapacita pre náklad zväčší až na 2 120 litrov. Nakladanie batožiny uľahčuje aj štandardne dodávané vzduchové odpruženie, ktoré umožňuje zníženie nakladacej hrany  až o 40 milimetrov. Nové BMW X7 dostalo dvojdielne veko batožinového priestoru, pričom obe jeho časti sa otvárajú aj zatvárajú elektronicky. Vozidlám na želanie vybaveným prvkom Comfort Access (Komfortný prístup) sa obe časti otvárajú automaticky a bezdotykovo.

Veľké plochy a čisté štruktúry dodávajú palubnej doske moderný vzhľad a jej línie plynulo prechádzajú do obloženia dverí. Súčasťou štandardnej výbavy nového BMW X7 je kožou čalúnený športový volant a novo tvarované displeje BMW Live Cockpit Professional s digitálnym stredovým displejom Control Display a s plne digitálnou prístrojovou doskou. Oba displeje majú uhlopriečku 12,3 palca a spolu so špičkovo navrhnutým stredovým panelom vytvárajú modernú interpretáciu kokpitu orientovaného na vodiča. Stredová konzola medzi prednými sedadlami už tradične obsahuje ovládač iDrive Controller, novo tvarovaný volič automatickej prevodovky, štartovacie tlačidlo, prepínač jazdných zážitkov Driving Experience Control, tlačidlo elektronickej parkovacej brzdy ako aj tlačidlá na ovládanie nastavenia vzduchového odpruženia a na požiadanie dodávaných terénnych režimov. Moderný vzhľad dostal aj panel ovládania vykurovania a klimatizácie. Ovládanie tlačidlami dostali aj všetky funkcie svetiel. Na požiadanie dostanú niektoré ovládače vysoko kvalitný sklenený povrch. Tento vizuálne a dotykovo príťažlivý povrch sa dostane na volič automatickej prevodovky, štartovacie tlačidlo, ovládač iDrive Controller a na ovládač hlasitosti.



Nové BMW X7 sa štandardne dodáva so 4-zónovou klimatizáciou, na želanie aj s 5-zónovou klimatizáciou so samostatným ovládaním pre tretí rad sedadiel. Na želanie dodávaný balík Ambient Air obsahuje ionizáciu vzduchu a do interiéru rozprašuje jednu z ôsmich zvolených vôní. Štandardne dodávanou je hi-fi audiosústava s 10 reproduktormi. O intenzívnejší hudobný zážitok sa postará na požiadanie dodávaný audiosystém Harman Kardon so 16 reproduktormi. Milovníkov špičkového zvuku zase poteší ako opcia dodávaný audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s 20 reproduktormi a s výkonom 1 500 W. K výnimočnému priestorovému zvukovému zážitku pre všetkých pasažierov prispieva aj digitálny 7-kanálový zosilňovač a ďalšie zdroje zvuku v streche. Na požiadanie sa dodáva aj zábavný systém pre zadné sedadlá Professional s dvojicou 10,2-palcových dotykových HD obrazoviek, DVD prehrávačom schopným prehrávať aj Blu-Ray, dvoma USB portami, vstupom HDMI a s dvoma výstupmi na slúchadlá.

Nové BMW X7 prináša do luxusného segmentu bezkonkurenčné spojenie dynamiky, vyváženosti a všestrannosti. Terénne schopnosti má dopĺňať excelentný komfort jazdy a obratnosť na cestách, ktorými sa dlhodobo vyznačujú všetky vozidlá triedy SAV mníchovskej značky. Ponuka motorov dostupných pre BMW X7 od začiatku predaja obsahuje úplne nový motor V8, ktorý sa predstaví v modeli BMW X7 xDrive50i s výkonom 462 koní a 650 Nm (žiaľ nebude dostupný v Európe), benzínový radový 6-valec v modeli BMW X7 xDrive40i (340 koní, 450 Nm, 0-100 km/h za 6,1 sekundy a Vmax 250 km/h) a dvojicu naftových radových motorov, ktoré poháňajú modely BMW X7 xDrive30d (265 koní, 620 Nm, 0-100 km/h za 7 sekúnd a Vmax 227 km/h) a BMW X7 M50d M Performance (400 koní, 760 Nm, 0-100 km/h za 5,4 sekundy a Vmax 250 km/h). 



Všetky motory dostupné pre nový model BMW X7 sú spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic, ktorá výkon rozdeľuje na všetky 4 kolesá prostredníctvom pohonu xDrive s elektronicky ovládanou uzávierkou zadného diferenciálu. Súčasťou štandardnej výbavy modelu BMW X7 M50d je aj zadný diferenciál M Sport, 21-palcové M disky kolies z ľahkých zliatin a špeciálne nastavenie podvozka. Na prednej náprave využíva dvojité trojuholníkové ramená, vzadu je to päťprvková náprava. Komfort jazdy v novom BMW X7 vylepšuje štandardne dodávané adaptívne vzduchové odpruženie na oboch nápravách s automatickým udržiavaním svetlej výšky. Adaptívne vzduchové odpruženie na oboch nápravách spolupracuje so stabilizačným systémom Dynamic Stability Control (DSC) a môže tak aktívne pomáhať pri zlepšení brzdného výkonu. V režime SPORT sa pri rýchlostiach nad 138 km/h automaticky zníži svetlá výška o 20 milimetrov.



Svetlú výšku si môže vodič individuálne nastaviť, napríklad pri jazde v teréne. Stlačením tlačidla vo vozidle sa svetlá výška zvýši vo dvoch stupňoch až o 40 milimetrov nad štandardné nastavenie. Integrálne aktívne riadenie všetkých kolies Integral Active Steering je dostupné ako prvok dodávaný na želanie. V závislosti od rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom alebo opačnom smere ako kolesá predné. Dynamické jazdné vlastnosti zvyšuje na želanie dodávaný systém Executive Drive Pro s aktívnymi stabilizátormi. Systém aktívnych stabilizátorov využíva elektromotory, ktoré pri dynamickom prejazde zákrutami pôsobia proti nakláňaniu karosérie. Zároveň pomáha aj pri zrýchľovaní na výjazde zo zákrut. Pre všetky modely okrem verzie BMW X7 M50d je k dispozícii aj balík Off-Road, ktorý sa vyznačuje odolnými ochrannými prvkami na prednej aj zadnej časti podvozka. Obsahuje aj adaptívne vzduchové odpruženie a elektronicky ovládanú uzávierku zadného diferenciálu. Súčasťou balíka Off-Road je aj špeciálna grafika prístrojovej dosky a stredovej obrazovky Control Display ako aj špeciálny ovládač na stredovej konzole na výber jedného zo štyroch jazdných režimov xSnow, xSand, xGravel a xRocks. Vodič si tak môže zvoliť ideálne nastavenie svetlej výšky, systému xDrive, reakcie na plyn, režimu prevodovky a systému DSC, aby čo najlepšie prešiel cez povrchy ako sneh, piesok, štrk či skaly.

Špeciálnu kapitolu by si zaslúžili asistenčné systémy, ale to si necháme až nabudúce. Slovenské ceny zatiaľ nie sú známe, podľa nemeckého konfigurátora stojí najlacnejšia X7 xDrive30d od 84.330,- EUR, vrcholný model X7 xDrive50d od 109.900,- EUR.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW