Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Novinky / Aktuality / Cupra Formentor – Dve prekvapenia

Cupra Formentor – Dve prekvapenia

Pod kapotou 400 koní z radového päťvalca požičaného z Audi... nečakajte. Nie, nie je tam ani dvojlitrový štvorvalec s výkonom 300 koní z Cupry Ateca. 

CUPRA Formentor je koncept a dnes máme takú dobu, že koncepty musia byť zelené. Pohon preto zabezpečuje plug-in hybridná sústava s výkonom 245 koní, avšak napriek tomu dúfam, že okrem hybridu sa dočkáme aj v úvode spomínaných motorizácií. 

Krútiaci moment hybridného pohonu so systémovým výkonom 245 koní sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom dvojspojkovej prevodovky DSG. Elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál v kombinácii s naladením podvozka s adaptívnymi tlmičmi DCC umožňuje optimálnu trakciu bez ohľadu na povrch cesty a štýl jazdy. K vynikajúcej ovládateľnosti má prispievať aj progresívne riadenie. 

Hoci bola Cupra Formentor vyvíjaná s cieľom dosiahnutia vysokej úrovne jazdnej dynamiky, kombinácia spaľovacieho motora s elektromotorom údajne umožňuje výrazné zníženie celkovej spotreby paliva a tým aj emisií oxidu uhličitého. Vďaka lítiovo-iónovej akumulátorovej batérii s relatívne veľkou kapacitou, ktorá sa dá nabíjať aj z vonkajšieho zdroja, má CUPRA Formentor dojazd s rýdzo elektrickým pohonom do 50 km podľa novej metodiky WLTP (čo predstavuje ekvivalent približne 70 km v cykle NEDC).



Ak rozmýšľate, kde ste informácie o takomto dojazde už čítali, áno pohon bude prevzatý z modelu Passat GTE, kde má systémový výkon 218 koní.

Štúdia Formentor ako oslava prvých narodenín samostatnej značky je nižšia ako sériový model Ateca, čo má zvýrazňovať jej športový charakter. Vizuálne ťažisko karosérie je posunuté viac smerom dozadu, čo spolu s akcentovanou dĺžkou kapoty umocňuje športové proporcie karosérie. Stále sa samozrejme pohybujeme v segmente C-SUV.

„Výrazný dizajn štúdie CUPRA Formentor je založený na perfektných proporciách, výrazných líniách, modelovaných plochách a elegantnej farebnej koncepcii. Som presvedčený, že CUPRA Formentor vyvoláva nefalšovanú túžbu,“ myslí si Alejandro Mesonero-Romanos, riaditeľ dizajnu.



Prvý rok samostatného fungovania značky CUPRA potvrdil jej potenciál na trhu, keď predaj vysoko výkonných modelov v roku 2018 vzrástol o 40 % oproti predchádzajúcemu roku a dosiahol 14.400 kusov. Po uvedení svojho prvého samostatného modelu CUPRA Ateca značka plánuje zdvojnásobiť svoj predaj v časovom horizonte 3 až 5 rokov. Zhmotnenie tohto plánu predpovedá štúdia CUPRA Formentor.

Vozidlo kombinuje výhody vysoko výkonného automobilu s kvalitami SUV v čase, kedy segment CUV zažíva nebývalý rast. Demonštruje ambíciu, výraz a inšpiráciu značky a podčiarkuje pozíciu CUPRA ako technologickej značky orientovanej na budúcnosť.

Dvojfarebné lakovanie karosérie je reminiscenciou robustného terénneho vozidla, no dizajn esteticky odľahčuje siluetu vozidla. Na rozdiel od odolného vyhotovenia tradičných SUV má CUPRA Formentor úhľadný, elegantný dizajn.

Charakteristický vzhľad zadnej časti karosérie vytvárajú prepojené zadné svetlá a celkový vzhľad štúdie dotvára exkluzívny matný petrolejovo modrý lak.



S expresívnym dizajnom karosérie štúdie CUPRA Formentor harmonizuje interiér vysokej kvality. Kabína vozidla je moderná so športovým charakterom a jedinečnou atmosférou značky CUPRA. Pri otvorení dverí sa rozsvieti unikátne uvítacie osvetlenie, ktoré zvýrazní kožený športový volant a škrupinové sedadlá. 

Kokpit obopína vodiča a spolujazdca vpredu, horizontálne členený prístrojový panel plynulo prechádza do výplní predných dverí. Prvky z tmavého chrómu a lesklé čierne akcenty dodávajú kabíne prémiový vzhľad. Karbónové operadlá škrupinových sedadiel symbolizujú ľahkosť a športový charakter. Vodič štúdie CUPRA Formentor sedí nižšie ako v obvyklých modeloch triedy SUV. 



Všetky dôležité informácie sa vodičovi prehľadne zobrazujú na digitálnom združenom prístroji, navigačný systém má panoramatický dotykový displej s uhlopriečkou 25,4 cm (10”). Tento displej, odsadený od hornej časti prístrojového panelu, súčasne slúži na ovládanie množstva funkcií vozidla a digitálnej konektivity posádky.

CUPRA Formentor ako štúdia poskytujúca výhľad na budúcnosť športovej značky bude mať premiéru na tohtoročnom ženevskom autosalóne. 

A tie dve prekvapenia? Samozrejme meno Formentor (očakávalo sa Terramar), ktorého geografický predobraz nájdete na Malorke a samozrejme... ten... pohon.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Seat