Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Novinky / Aktuality / Ford Explorer 2019 – Objavenie Európy

Ford Explorer 2019 – Objavenie Európy

Konečne sa dočkala aj Európa, Ford nám oficiálne dopraje svoje full-size SUV. Komu sa zdajú Kuga a Edge malé, ten sa môže tešiť na najnovšiu generáciu Fordu Explorer. A verte alebo nie, za nový model v Európe vďačíme... elektrine. Sedemmiestny Explorer sa predstavuje ako plug-in hybrid s elektrickým dojazdom (teoretických) 40 km pri jazde v meste.

Pohonná sústava pozostáva z 3,0-litrového benzínového motora EcoBoost (350 koní), elektromotora (100 koní) a akumulátora (13,1 kWh), systémový výkon 450 koní a až 840 Nm prenáša na cestu desaťstupňová automatická prevodovka prostredníctvom inteligentného pohonu všetkých kolies. Pohon všetkých kolies je riešený novou jednostupňovou rozdeľovacou prevodovkou s elektromechanickou spojkou, ktorý dokáže upraviť prenos krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá v priebehu 100 milisekúnd. 

Ford Explorer dokáže jazdiť v čisto elektrickom režime a ponúka vodičom možnosť zvoliť si, kedy a ako chcú použiť napájanie z akumulátora, a to prostredníctvom režimov „EV Auto“, „EV Now“, „EV Later“ a „EV Charge“. Plug-in hybridný model Explorer má produkovať emisie CO2 len na úrovni 78 g/km pri spotrebe paliva 3,4 l/100 km, toto si samozrejme radi overíme v našom ekoteste.



Pohonná sústava Exploreru umožňuje ťahať čokoľvek, od lodí až po prívesy na prepravu koní, to všetko do hmotnosti maximálne 3,5 tony. Nový systém sledovania mŕtveho uhla pokrýva aj 10-metrový príves.

Systém regulácie jazdy využíva voliteľnú funkciu jazdných režimov, k dispozícii je režim bežnej jazdy „Normal“, športovej jazdy „Sport“, terénnej jazdy „Trail“, režim jazdy na klzkom povrchu „Slippery“, režim ťahania „Tow/Haul“, režim ekologickej jazdy „Eco“, režim jazdy v hlbokom snehu „Deep Snow“ a režim jazdy na piesku „Sand“. Každému jazdnému režimu zodpovedá unikátne grafické zobrazenie na 12,3-palcovom združenom prístroji. Asistent jazdy z kopca uľahčuje aj jazdu v ťažkom teréne.

K dispozícii je samozrejme množstvo asistenčných systémov: aktívny parkovací asistent umožňuje plnoautomatizované manévrovanie do pozdĺžnych aj kolmých parkovacích miest pomocou jediného tlačidla. Technológia plnoautomatizovaného asistenta pri vychádzaní z parkovacieho miesta pomáha vodičovi aj pri výjazde z pozdĺžnych parkovacích miest.



Informačný systém o slepom uhle s upozornením na okolitú premávku upozorňuje vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré mu môžu skrížiť dráhu zozadu, a pokiaľ vodič nezareaguje na upozornenie, systém môže použiť brzdy, aby zabránil kolízii, alebo zmiernil jej účinky. Okrem toho je k dispozícii brzdový asistent pri cúvaní, ktorý využíva radar a ultrazvukové snímače na detekciu objektov v dráhe vozidla, a môže automaticky použiť brzdy, aby zabránil hroziacej zrážke, keď vozidlo cúva nízkou rýchlosťou – napríklad pri výjazde z príjazdovej cesty. 

Vodičovi pomáhajú aj kamery umiestnené v smere aj proti smeru jazdy so zabudovanými ostrekovačmi šošoviek a spolu s dodatočnými kamerami pod vonkajšími spätnými zrkadlami poskytujú 360-stupňový pohľad na okolie vozidla, ktorý sa premieta na centrálny displej.

Prednárazový bezpečnostný systém s technológiou detekcie chodcov a cyklistov dokáže zaznamenať prítomnosť ľudí a cyklistov, ktorí sa nachádzajú na ceste vpredu alebo v jej blízkosti alebo ktorí môžu križovať dráhu vozidla, a automaticky použije brzdy, ak zachytí potenciálny náraz a vodič nereaguje na upozornenia.



Samozrejmosťou je adaptívny tempomat (ACC) s funkciou automatického spúšťania a vypínania motora, systém rozpoznávania dopravných značiek s rýchlostným obmedzením či udržiavanie vozidla v strede jazdného pruhu. Funkcia automatického spúšťania a vypínania motora umožňuje tempomatu úplne zastaviť vozidlo v premávke s častým zastavovaním a rozbiehaním a automaticky ho zasa rozbehnúť, ak je zastavenie kratšie ako ti sekundy. Pri zastavení trvajúcom dlhšom ako tri sekundy môže vodič stlačiť tlačidlo na volante alebo jemne zošliapnuť plynový pedál.

Vyše päť metrov dlhý, dva metre široký a takmer dva metre vysoký Explorer poskytuje luxusný priestor pre sedem cestujúcich v troch radoch sedadiel. Štandardné sedadlá v treťom rade s funkciou jednoduchého sklápania a elektrického zdvíhania a sedadlá v druhom rade s funkciou jednoduchého sklápania sa dajú sklopiť do roviny, a vytvoria tak priestor pre náklad, vďaka čomu vznikne batožinový priestor s objemom až 2274 litrov. Interiér ponúka 123 litrov úložných priestorov po celej kabíne a okrem toho až 12 držiakov na nápoje.

Otočný ovládač radenia prevodových stupňov pre 10-stupňovú automatickú prevodovku, vyhrievané a chladené predné sedadlá s elektrickým ovládaním v 10 smeroch, vyhrievané sedadlá v druhom rade, bezdrôtová nabíjacia podložka pre kompatibilné zariadenia, vyhrievaný volant, zasúvacie slnečné clony v druhom rade a zatmavené sklá v druhom a treťom rade sedadiel patria medzi štandardné prvky, ktoré zvyšujú komfort a pohodlie. 



Modely Platinum majú v štandardnej výbave exkluzívny audiosystém B&O s výkonom 1000 W so sústavou 14 reproduktorov, kým pre varianty ST-Line je pripravený exkluzívny audiosystém B&O s výkonom 800 W so sústavou 12 reproduktorov. Technológia zabudovaného modemu FordPass Connect zmení plug-in hybridné SUV Explorer na mobilný WiFi hotspot s pripojením až pre 10 zariadení. 

Zvislo umiestnená 10,1-palcová dotyková obrazovka, ktorá je štandardnou výbavou variantu Platinum (ST Line má 8 palcov), umožňuje prehľadné zobrazenie navigačných máp tak, že vypĺňajú celú obrazovku, alebo rozdelenie zobrazovacieho priestoru aj pre informácie z audiosystému. Obrazovka má kapacitné sklo porovnateľné so sklom v smartfónoch a tabletoch, ktoré zabezpečuje rýchlejšiu a citlivejšiu interakciu s funkciami komunikačno-zábavného systému SYNC 3. Ten zároveň umožňuje vodičom ovládať funkcie audiosystému, navigácie a klimatizácie a tiež pripojené smartfóny pomocou jednoduchých hlasových príkazov.

Ford Explorer bude v ponuke v dvoch charakteristických verziách, športová má tradičné označenie ST-Line a luxusná Platinum. Európska verzia najpredávanejšieho amerického SUV všetkých čias sa začne predávať v Európe v druhej polovici tohto roka.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Ford
Advertisement