Audi Q3Final CountdownRWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Novinky / Aktuality / Poďme elektricky - Ford Go Electric

Poďme elektricky - Ford Go Electric

V Amsterdame spoločnosť Ford na špeciálnom podujatí „Go Electric“ predstavila rad pokročilých elektrifikovaných vozidiel, ktoré naznačujú nové smery pre zákazníkov aj samotnú spoločnosť Ford. Nejde iba o čisto elektrický pohon, ale tiež o nové hybridné pohonné jednotky: plug-in hybridy, mild hybridy aj plnehybridné motory, ktoré znižujú spotrebu paliva a zdokonaľujú pôžitok z jazdy európskych zákazníkov – elektrifikované autá sľubujú hodnoty značky Ford: dôveru, cenovú dostupnosť a zábavu. Budeme sa tešiť na prvé testovanie na Slovensku.


Predtým si môžeme elektroinovátorstvo od Fordu bližšie predstaviť na konkrétnych modeloch:

 

Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid budú mať vopchaté v útrobách sofistikovanú mild hybridnú technológiou na zníženie emisií CO2, s optimalizovanou spotrebou paliva a citlivejším, uspokojujúcejším pôžitkom z jazdy. Štandardný alternátor nahradí integrovaný štartér/generátor poháňaný remeňom (BISG), čo umožňuje rekuperáciu a uskladnenie energie, ktorá sa zvyčajne stratí počas brzdenia a jazdy na voľnobeh. Slúži na nabíjanie 48-voltového lítiovo-iónového, vzduchom chladeného akumulátora. Systém BISG funguje aj ako motor, ktorý hladko spolupracuje s trojvalcovým 1,0-litrovým spaľovacím motorom EcoBoost s nízkym trením a uloženú energiu využíva na zvýšenie krútiaceho momentu pri normálnej jazde a zrýchľovaní, ako aj na napájanie elektrického príslušenstva vozidla. Praktickou stránkou systému BISG je aj to, že dokáže znova naštartovať motor za približne 300 milisekúnd, čo je približne rovnako dlho ako žmurknutie oka. Zároveň umožňuje, aby technológia automatického vypínania a štartovania motora v modeloch Fiesta a Focus EcoBoost Hybrid pracovala v širšom spektre scenárov pre ešte väčšiu úsporu paliva. Funguje napríklad pri spomaľovaní pred zastavením pri poklese rýchlosti pod 15 km/h a dokonca aj vtedy, keď je zaradená rýchlosť a stlačený spojkový pedál.



 

Mondeo Hybrid kombi bude vybavené samonabíjacou, plnehybridnou, zážihovo-elektrickou technológiou pohonnej jednotky, ktorá je presvedčivou alternatívou k nafte. Mondeo Hybrid kombi sa po prvýkrát predstavilo ako nová, športová verzia ST-Line.

 

Transit, Transit Custom a Tourneo Custom s označením EcoBlue Hybrid využívajú mild hybridnú technológiu na zníženie prevádzkových nákladov pre majiteľov a prevádzkovateľov dodávok.Transit Custom bude k dispozícii tiež ako Plug-In Hybrid – vybavený pokročilou elektrickou pohonnou jednotkou s 1,0-litrovým motorom Ford EcoBoost vo funkcii generátora na predĺženie dojazdu. Vozidlo sa v súčasnosti testuje v britskom Londýne, aby bolo možné lepšie pochopiť výhody pre životné prostredie a pre zákazníkov. Dodatočné testovanie sa čoskoro začne v španielskej Valencii a nemeckom Kolíne nad Rýnom. Ford špekuluje aj s jedinečným 10-miestnym konceptom mikrobusu Ford Transit Smart Energy Concept. Pomáha spoločnosti hľadať riešenia pre ďalšiu optimalizáciu energetickej účinnosti a dojazdu elektrifikovaných vozidiel. 




Dobrá správa je, že spoločnosť Ford myslí aj na nabíjanie a jeho dostupnosť a rýchlosť. Je v pokročilom štádiu zavádzania riešení nabíjania pre svojich zákazníkov s elektromobilmi. Ford je zakladajúcim členom konzorcia IONITY, ktorého cieľom je do roku 2020 vybudovať 400 rýchlonabíjacích staníc v kľúčových európskych lokalitách s výkonom 350 kW. To umožní výrazné skrátenie časov nabíjania v porovnaní s existujúcimi systémami. Plusom je tiež spolupráca so spoločnosťou NewMotion, ktorá bude poskytovať jednotné kontaktné miesto na nabíjanie prostredníctvom svojej nabíjacej siete, ktorú tvorí viac ako 100 000 nabíjacích miest v 28 krajinách Európy. Okrem toho si spoločnosť Ford objednala vlastné riešenie inteligentnej nástennej nabíjačky a bude spolupracovať s hlavnými energetickými spoločnosťami, aby zákazníkom umožnila využívať špeciálne tarify a montážne služby pre elektromobily.

 

Osemmiestny model Tourneo Custom Plug-In Hybrid je navrhnutý tak, aby prispel k zníženiu lokálnych emisií a umožnil prevádzku v rastúcom počte ultranízkoemisných zón, ktoré sa objavujú v celej Európe. Bude dostupný pre európskych zákazníkov od konca roku 2019. Predné kolesá modelu Tourneo Custom Plug-In Hybrid sú poháňané výhradne elektromotorom/generátorom, napájaným z lítiovo-iónového akumulátora s kapacitou 13,6 kWh. Viacnásobne ocenený zážihový 1,0-litrový motor EcoBoost funguje ako generátor na predĺženie dojazdu. Pokročilá hybridná pohonná jednotka umožňuje dojazd s nulovými emisiami do vzdialenosti až 50 km alebo 500 km pri použití generátora na predĺženie dojazdu. Očakávaná spotreba paliva je na úrovni 3,3 l/100 km a emisie CO275 g/km.



 

Predpokladá sa, že sériová výroba novej, čisto elektrickej dodávky Ford Transit sa začne v roku 2021. Bude určený pre podniky hľadajúce praktické a univerzálne vozidlo na prevoz nákladu s nulovými emisiami v meste. Čisto elektrický Transit bude dostupný s viacerými konfiguráciami karosérie, ktoré zaistia schopnosti a odolnosť, ktorou je známa značka Transit.

 

Bude zaujímavé sledovať, ako na elektrifikáciu zareagujú zákazníci. Stále je veľa skeptikov, ale počet fanúšikov neustále rastie. Ak pôjdu všetci podobným smerom ako Ford, a podarí sa im dané ciele napĺňať, verím (alebo niekto by možno napísal obávam sa), že budúcnosť bude naozaj patriť hybridom a elektro-vozidlám.

 


Autor: Hamlet, Foto: Ford

 

 

 

 

 

 

Advertisement