Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Novinky / Aktuality / Mercedes-AMG 53 – Svätá trojica

Mercedes-AMG 53 – Svätá trojica

Mercedes-AMG rozširuje svoje portfólio o tri nové modely, vďaka novej technike zasluhujúcej aj úplne nové označenie, päťdesiattri. Nová päťdesiat trojka bola predstavená pre modelové rady CLS, E Coupé a E Cabrio.

Najskôr tie dobré správy. Mercedes sa po ére vidlicových šesťvalcov naplno vracia k radovým jednotkám ponúkajúcim vyššiu kultúru chodu. Nový motor má bez 1cm3 presne tri litre a je prepĺňaný jedným výfukovým turbodúchadlom a elektrickým kompresorom. Výkon benzínového agregátu dosahuje 435 koní a 520 Nm. Popritom zabezpečuje EQ „boost“ štartgenerátor krátkodobo ďalších 22 koní a 250 Nm. Pohonnú sústavu dopĺňa 9st. automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT TCT a plne variabilný pohon všetkých štyroch kolies AMG Performance 4Matic+. EQ štartgenerátor je umiestnený medzi motorom a prevodovkou a úplne nahrádza štartér a alternátor. Tým odpadá aj ich pohon inak zabezpečovaný remeňom, čo skracuje konštrukčnú dĺžku motora (a blíži sa tak rozmerom kompaktnejšej vidlicovej konfigurácie). Zlá správa? Sériovo montovaný filter pevných častíc... Au. Za neveľmi dobré môžeme považovať aj zvesti o tom, že žiadna v úvode spomínaná modelová rada nemá dostať motorizáciu „63“. Dúfajme, že sú to len klebety, minimálne Coupé a Cabrio by si biturbo štvorliter zaslúžili.

Na druhej strane dostávame vďaka novej motorizácii pekné výkony, maximálna rýchlosť po zaškrtnutí správnej opcie AMG Driver´s Package posunie obvyklý nemecký limit z 250 km/h na 270 km/h. Zrýchlenie z nuly na sto trvá modelom CLS (1.905 kg) a Cabrio (1.980 kg) 4,5 sekundy, najľahšie Coupé (1.895 kg) vybaví štandardný šprint za 4,4 sekundy. Kombinovaná hodnota spotreby pritom nemá presiahnuť hranicu 8,4, resp. 8,5 litra pre Cabrio. Neznie to úplne nerealisticky, pre pokojnú jazdu... Ale kto by si už len AMG model kupoval a jazdil „na spotrebu“? Najmä, ak výkonnej motorizácii zdatne sekunduje prevodovka AMG SPEEDSHIFT TCT ponúkajúca extrémne krátke radiace časy, rýchle reakcie na povely akcelerátora, automatické medziplyny a funkciu viacnásobného podradenia. Najmä v režime Sport+ a v manuálnom „pádlovom“ režime má reagovať veľmi spontánne. Prevodovka prenáša silu pohonnej sústavy na všetky štyri kolesá cez plne variabilný pohon všetkých štyroch kolies AMG Performance 4Matic+. Trvalo poháňané zadné kolesá dopĺňa cez elektromechanicky regulovanú spojku predná náprava prenášajúca výkon podľa situácie alebo želania vodiča. Tlačová správa to síce neuvádza priamo, ale zrejme je možné zadný náhon „uzamknúť“, podobne ako pri šesťdesiat trojke.



Sériovo je k dispozícii AMG DYNAMIC SELECT ponúkajúci režim „Eco“, „Comfort“, „Sport“, „Sport+“ a „Individual“. Nezávisle od zvoleného profilu je možné samostatným „M“ tlačidlom zvoliť manuálny režim prevodovky. Voľba jazdných profilov nastavuje charakteristiku odozvy motora, prevodovky, riadenia a podvozka AMG RIDE CONTROL+. Podvozok je uložený na viackomorovom vzduchovom odpružení s nastaviteľným tlmením. Popri naviazaní režimov podvozka na AMG Dynamic Select je k dispozícii aj nezávislé nastavenie v troch stupňoch „Comfort“, „Sport“ a „Sport+“.Vzduchové odpruženie v zásade udržiava konštantnú svetlú výšku a potláča náklony pre prejazde zákrut, ale zdvihnutím vie pomôcť aj s ostrým vjazdom do garáží. Variabilné elektromechanické riadenie ponúka voľbu medzi nastavením „Comfort“ a „Sport“ naviazanú na zvolený jazdný režim.
 
Dynamike modelov zodpovedá aj dimenzovanie brzdnej sústavy, na prednej náprave sú dierované a vnútorne chladené kotúče s rozmerom 370 x 36 milimetrov a štvorpiestikovými brzdičmi, vzadu musia stačiť vnútorne chladené kotúče s priemerom 360 x 26 mm a jednopiestikovým strmeňom.



 
Dizajnové rozdiely spočívajúce v prednej maske kopírujúcej silnejšie AMG modely, špecifickom prednom nárazníku, prahoch a zadnom nárazníku dopĺňajú, prvýkrát pre modely AMG, štyri okrúhle koncovky výfukov. Pre model CLS 53 4MATIC+ je od štartu dostupná aj výbava Edition 1, charakteristická interiérovým konceptom COPPER ART a jeho medenou farbou zvýraznenými doplnkami. Aj keď vďaka modelu „53“ získalo aj nové CLS na vizuálnej príťažlivosti, moja voľba by jednoznačne patrila športovo elegantnému kabrioletu. Máte iný názor? Dajte nám vedieť v komentároch na našom FB profile.


Autor: Miro Vilím, Zdroj: Daimler Media