Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Novinky / Aktuality / Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ a CLA 45 4MATIC+: Korunovácia v kompaktnej triede

Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ a CLA 45 4MATIC+: Korunovácia v kompaktnej triede

Tajomstvo výkonu bolo odhalené ešte pred oficiálnym predstavením oboch najrýchlejších „áčkových“ modelov. Najsilnejší štvorvalcový motor na svete produkuje z dvoch litrov výkon až 421 koní a 500 Nm (pre verziu S), v základnej verzii je aj tých 387 koní (a 480 Nm) viac ako mal predchodca. Zdalo by sa, že údaje o počte koní pod kapotou sú tým jediným podstatným, čo modely „45“ odlišuje od „35“, ale najvýkonnejšie baby AMG ponúka niekoľko ďalších technických lahôdok.

V prvom rade je to úplne nová osemstupňová prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT-8G (tridsaťpäťky majú sedemstupňovú prevodovku) a plne variabilný pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+, ktorý posúva výkon na zadnú nápravu individuálne na každé koleso prostredníctvom AMG TORQUE CONTROL. Výsledkom je nielen optimálny prenos výkonu a top trakcia, ale aj možnosť aktivácie režimu Drift. Technicky je to riešené novým zadným diferenciálom obsahujúcim dve viaclamelové spojky, pre každé koleso jednu.     

Podvozok a karoséria sú spevnené nielen hliníkovou platňou pod podvozkom a diagonálnymi výztuhami vpredu a vzadu, ale aj vrchnou rozperou a ďalšími výztuhami spájajúce bočné prvky s A stĺpikmi. Výsledkom je väčšia torzná tuhosť karosérie a presnejšie vedenie stopy.

Nový dvojlitrový motor vo svojej najvýkonnejšej verzii prekonáva predchodcu o 40 koní a 25 Nm. Aby sme výsledných 421 koní pri 6.750 otáčkach za min. dali do perspektívy: čistokrvný športiak, 718 Cayman GT4 má tých koní 420... Brutálny výkon postačuje na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za rekordných 3,9 sekundy (CLA 45 S potrebuje o jednu desatinu viac), v základnej verzii sú hodnoty 4,0 s pre hatchback a 4,1 s pre CLA. Maximálna rýchlosť základného modelu je už tradične limitovaná na 250 km/h, s príplatkovým AMG Drivers´s Package sa obmedzovač posunie na rýchlosť 270 km/h. Výkonnejší model má maximálnu rýchlosť 270 km/h bez potreby príplatku.



Odhliadnuc od skutočne extrémneho litrového výkonu (211 koní) má nový motor udivovať okamžitou responzivitou. Hodnota krútiaceho momentu (500 Nm) vrcholí až pri rozpätí 5.000-5.200 otáčok za minútu (pre základný model 480 Nm v rozpätí 4.750-5.000 otáčok za minútu). Táto starostlivo modulovaná charakteristika má pripomínať priebeh výkonu atmosféricky plneného motora. Maximálne otáčky (7.200 otáčok za minútu) podčiarkujú športovú charakteristiku motora. Pre doplnenie, maximálny plniaci tlak dosahuje 2,1 bar.



Extrémne opatrenia, ktoré majú zlepšovať termiku motora odlišujú „štyridsaťpäťku“ nielen od modelov 35, ale aj od predchodcu. Motor je oproti spomínaným modelom otočený o 180 stupňov tak, aby turbo a výfukové potrubie boli vzadu, pri motorovej prepážke, sanie je naopak vpredu so skrátenými dráhami a s menšími zalomeniami potrubia. Motor je koncipovaný tak, aby dlhodobo zvládal tlaky v spaľovacích priestoroch až do 160 bar.



Osemstupňová automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT je ako už z názvu vyplýva koncipovaná ako dvojspojková, čím prispieva k rýchlym časom radenia rýchlostných stupňov. Samozrejmosťou je manuálny režim, ktorý podrží rýchlosť aj v obmedzovači. Funkcia RACE START zaručuje maximálne efektívny a efektný rozjazd. Pri radení smerom nahor je prerušované zapaľovanie, smerom nadol pracuje prevodovka s „dvojitým vyšliapnutím“ spojky. Naopak v režime Comfort sa prevodovka spolu s režimom ECO start/stop a funkciou plachtenia nastaviteľnou v režime Individual stará o čo najnižšiu spotrebu.  



Prenos výkonu na asfalt zabezpečuje plne variabilný elektromechanicky kontorlovaný pohon všetkých kolies. Jeho konštrukčným  tajomstvom je AMG TORQUE CONTROL: v novom zadnom diferenciáli sú integrované dve viaclamelové spojky, ktoré zaručujú nielen distribúciu sily medzi nápravami, ale aj jej individuálne rozdelenie medzi zadné kolesá. Výsledkom je nielen vynikajúca trakcia, ale aj možnosť aktivácie Drift módu v režime Race, pri vypnutej stabilizácii a manuálnom režime prevodovky. Trojstupňové ESP umožňuje v režime SPORT HANDLING MODE kontrolované vychýlenie z pozdĺžnej osi, brzdný účinok na vnútornom zadnom kolese ďalej zvyšuje agilitu pri vjazde do zákrut. 



Výpočet technických riešení pre zvýšenie jazdnej dynamiky doplníme o adaptívne tlmiče AMG RIDE CONTROL, riadenie s variabilným prevodom a brzdový systém totožný s modelom A35. Vpredu sa teda zakusujú 4-pietikové strmene do ventilovaných a dierovaných kotúčov s priemerom 350 milimetrov, vzadu pracuje jednopiestik a vetrané a dierované kotúče majú priemer 330 milimetrov. 



K dispozícii je šesť jazdných režimov (+1 oproti A35), k známym Klzko, Comfort, Sport, Sport+ a Individual pribudol program „RACE“. Novinkou pre modely „45“ je funkcionalita AMG DYNAMICS v štyroch úrovniach (+2 oproti modelom „35“): Basic (pre režim „Slippery“ a „Comfort“), Advanced (pre Sport), Pro (pre režim Sport+) a Master pre režim RACE. V režime Individual môže vodič jednotlivé úrovne dynamiky nastavovať... individuálne.



Obdobne ako v modeli A35, aj pre modely 45 je k dispozícii AMG TRACK PACE, ktorá permanentne zaznamenáva viac ako 80 špecifických kategórií dát (o.i. rýchlosť a akceleráciu). Systém zobrazuje aj časy na kolo a časy jednotlivých sektorov, s ohľadom na farebne zvýraznenú grafiku (zelená a červená) vie jazdec v reálnom čase sledovať progres alebo naopak zhoršenie. Systém zároveň sleduje dáta zrýchlenia na 100 km/h, štvrť míle, brzdnú dráhu a pod. Okrem dát už nahratých okruhov je možné nahrať do systému vlastné trate. Mapa môže dáta zobrazovať aj trojdimenzionálne. 



Rovnako je k dispozícii funkcionalita MBUX Augmented Reality (rozšírenej reality), ktorá na multimediálny displej alebo na príplatkový head-up displej premieta ideálnu líniu na uložených pretekárskych tratiach a funguje tak ako virtuálny jazdecký inštruktor.   



Popri spomínaných technických riešeniach pôsobia vizuálne zmeny takmer ako maličkosť, čo nie je vidieť na fotografiách je rozšírenie prednej nápravy pre hatchback, CLA si tento technický prvok zobrala zo základného modelu. Výrazným dizajnovým prvkom sú vertikálne lamely na mriežke hlavného chladiča (Panamericana gril) a štyri okrúhle koncovky klapkového výfukového potrubia.



Predchádzajúce A45 bolo dynamickým kráľom segmentu ostrých kompaktov, jeho nástupca posunul latku ešte o hodný kus vyššie. Jedinou nezodpovedanou otázkou zostáva informácia o tom, či bude k dispozícii samosvorný diferenciál na prednej náprave ako to bolo u predchodcu a samozrejme zostáva otvorenou aj otázka ceny. V každom prípade, ohromne sa tešíme na prvú jazdu. 

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-AMG
Advertisement