Hot Rod!Na vrchole!CoolsterHot EVil...?Mercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanPorsche Panamera STBMW X3 M40i T-Roc vs Kona vs Eclipse CrossDobrá Káwa ...Tlačený časopis 2018Honda Jazz Testi30 Fastback TestLand Rover DiscoveryMX-5 RF TESTT-Roc on the RockMitsubishi Eclipse Cross Test"Hello"Ečko je vraj droga radosti?Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Novinky / Aktuality / Mercedes-Benz A klasse 2018: Nová hviezda

Mercedes-Benz A klasse 2018: Nová hviezda

Mercedes-Benz dnes oficiálne predstavuje štvrtú generáciu svojho kompaktného modelu a dynamický dizajn dopĺňa o viac komfortu a nové technológie. Nová trieda A definuje moderný luxus a prináša funkcie, ktoré boli doteraz vyhradené vyššie postaveným modelom. Príťažlivý dizajn je inšpirovaný konceptom Mercedes-Benz A sedan z roku 2017 a po aktuálnom CLS je druhým modelom s úplne novým tvarom predných svetlometov. Technologicky a spracovaním, najmä interiéru, predstavuje nové „Áčko“ vo svojej triede luxus porovnateľný s vlajkovou loďou S klasse. Nový model je možné objednávať od marca a uvedenie na trh sa očakáva na jar tohto roku.

Podvozok a motorizácia
Nové „A“ prináša vďaka dlhšiemu rázvoru (+30 mm), širšiemu rozchodu vpredu (+14 mm) a novému naladeniu podvozku viac jazdného komfortu a dynamiky. Prednú nápravu McPherson dopĺňa zadná náprava s torznou priečkou, pre modely s pohonom všetkých kolies 4MATIC a silnejšie motorizácie (A 250) je zadná náprava tvorená štvorprvkovým nezávislým zavesením. Sériový DYNAMIC SELECT za príplatok dopĺňajú adaptívne tlmiče. Nový pohon 4MATIC prenáša výkon na zadnú nápravu prostredníctvom lamelovej spojky, ktorá už nie je ovládaná elektro-hydraulicky, ale elektromechanicky. Prenos krútiaceho momentu je plne variabilný, primárne je smerovaný výlučne na prednú nápravu, v špecifických situáciách je možné na zadnú nápravu preniesť až 100% krútiaceho momentu. Prostredníctvom voľby jazdných profilov (DYNAMIC SELECT) dochádza aj k zmene nastavenia systéme 4MATIC v dvoch profiloch. Podvozok je sériovo postavený na 16 palcových kolesách (za príplatok do veľkosti 19 palcov), popri štandardnom komfortnom podvozku je k dispozícii znížený komfortný podvozok (-15 mm) a už spomínaný podvozok s adaptívnymi tlmičmi.

Úplne nové motory majú základ v jednotke M 282 s objemom 1,33 litra, ktorá v modeli A 200 dosahuje výkon 163 koní a 250 Nm a ako prvý štvorvalec od Mercedesu disponuje technológiou vypínania druhého a tretieho valca pri jazde ustálenou rýchlosťou. Druhá benzínová motorizácia M 260 v modeliA 250 produkuje výkon 224 koní a 350 Nm z objemu 2,0 litra. Zatiaľ jedinou naftovou verziou je model A 180  d s výkonom 116 koní a 260 Nm, motor OM 608 má objem 1,5 litra. Všetky tri motorizácie prenášajú výkon na predné kolesá prostredníctvom dvoj-spojkovej sedemstupňovej 7G-DCT prevodovky, pre základnú benzínovú motorizáciu je k dispozícii aj manuálna šesťstupňová prevodovka. Dynamické parametre zodpovedajú výkonu a zvolenej prevodovej sústave: A 200 7G-DCT zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 8,0 s (s manuálnou prevodovkou za 8,2 s) a dosahuje maximálnu rýchlosť 225 km/h pre obidve prevodovky. A 250 7G-DCT už smelo môžeme označiť za ostrejšie náradie, so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximálnou rýchlosťou 250 km/h konkuruje najlepším ostrým hatchbackom. Naftová motorizácia svojimi jazdnými výkonmi (zrýchlenie 10,5 s a maximálna rýchlosť 202 km/h) uspokojí pokojnejšie povahy.



Interiér
Vnútorný priestor poskytuje viac komfortu vďaka nárastu šírky tak v oblasti ramien (+9/+22 mm), ako aj lakťov (+35/+36 mm), priestor nad hlavou sa zväčšil o (+7/+8 mm). Batožinový priestor má hodnotu 370 litrov (+29 oproti predchodcovi). Doslovným highlightom je nová prístrojová a palubová doska s jedinečnou architektúrou a kvalitou prevedenia. Displeje majú s výnimkou základnej varianty (2 x 7 palcov) uhlopriečku o veľkosti 10,25 palcov (26 cm) a perfektnú 3D grafiku. Pre zobrazovanie dôležitých informácií v zornom poli vodiča sa prvýkrát využíva aj plnohodnotný head-up displej premietajúci obraz v poli 24 x 8 centimetrov na čelné sklo. Zobrazované údaje sú konfigurovateľné, rovnako zobrazovanie prostredia je personalizovateľné a konfigurovateľné aj na displejoch prístrojovej dosky v prednastavených štýloch (Classic, Sport a decentný s redukovaným zobrazením). 



Úplne nový multimediálny systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) má ponúkať emocionálne spojenie medzi vozidlom, vodičom a pasažiermi. Jedinečnosťou systému je vďaka umelej inteligencii jeho schopnosť „učiť sa“. Displej multimediálneho systému je dotykový, ovládanie jeho funkcií je možné realizovať aj Touchpadom na stredovej konzole alebo dotykovými a hardvérovými ovládačmi na volante, samozrejmosťou je aj ovládanie hlasovými povelmi (LINGUATRONIC). Novinkou sú funkcie rozšírenej reality (Augmented Reality), keď obraz snímaný prednou kamerou premietaný na multimediálny displej je dopĺňaný navigačnými údajmi, napr. navigačnými šípkami alebo automaticky na budovy premietanými súpisnými číslami. Ambientné osvetlenie má 64 farebných odtieňov, podsvietené sú aj výduchy klimatizácie v „turbínovej“ optike. Predné sedadlá ponúkajú okrem vyhrievania a klimatizácie aj masážne funkcie.


 
Asistenčné systémy a technológie
Nová trieda A disponuje najaktuálnejšími asistenčnými systémami známymi z S-klasse. Prvýkrát je k dispozícii systém polo-autonómnej jazdy pre niektoré jazdné situácie. Vylepšené kamerové a radarové systémy majú dosah až 500 m. Asistenčné systémy využívajú mapové a navigačné podklady, aktívny tempomat s reguláciou odstupu DISTRONIC (s aktívnym zásahom do riadenia) tak reaguje podľa profilu cesty a prispôsobuje rýchlosť pred zákrutami, križovatkami alebo kruhovými objazdmi. K dispozícii sú okrem ďalších aj aktívny asistent núdzového zastavenia, aktívny asistent pre zmenu jazdných pruhov, aktívny brzdný asistent a PRE-SAFE PLUS systém. Ďalším technologickým prvkom prevzatým z luxusnej triedy sú príplatkové svetlomety MULTIBEAM LED, ktoré umožňujú extrémne rýchle a precízne prispôsobenie svetleného lúča podľa aktuálnej dopravnej situácie. Každý svetlomet sa skladá z osemnástich individuálne regulovateľných LED segmentov. 


 

Výbava
Sériová výbava obsahuje okrem vysokého štandardu bezpečnostnej výbavy aj klimatizáciu s automatickou reguláciou, nový multimediálny systém MBUX, multifunkčný športový volant, vrátane dotykových ovládačov, dažďový a svetelný senzor, bezkľúčové nastupovanie a štartovanie KEYLESS-GO a voľbu jazdných profilov DYNAMIC SELECT. K dispozícii sú tri základné výbavové línie: Style, Progressive a AMG Line. V kombinácii s Progressive a AMG Line je k dispozícii Night-Paket s čiernymi doplnkami a už tradičný uvádzací model Edition 1, ktorý bude k dispozícii približne 1 rok od uvedenia na trh. Jeho základom je AMG Line s farebnými akcentami v žltozelenej farbe na prednom a zadnom nárazníku a v interiéri.

 
Nová trieda A má všetky vizuálne, technické a technologické predpoklady pre pokračovanie jej predajného úspechu, keď od roku 1997 sa predalo viac ako 5.555.555 kusov troch generácií kompaktných modelov Mercedesu. My sa už teraz tešíme na prvé živé dojmy, jazdnú prezentáciu a samozrejme na špičkové plnohodnotné AMG, ktorého výkon zrejme presiahne 400 koní.


Zdroj: Mercedes-Benz, úprava Miro Vilím