AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Novinky / Aktuality / Gigantické Géčko oslavuje 4x10

Gigantické Géčko oslavuje 4x10

G ako glamour, G ako gigant, G ako Geländewagen – toto všetko a oveľa viac je Mercedes-Benz triedy G, ktorý už oslavuje 40 ročnú kariéru. Ale prečo toľko hist(é)órie okolo gé, a čo bolo pred tým, než mala 40? V ponuke máme retroinfo pre mladých, aby vedeli čo všetko sa muselo stať, aby táto offroadová atrakcia prežila 40 rokov.


Prvé verejné záznamy o tejto ikone pochádzajú z roku 1979, kedy vo francúzskom meste Toulon bol predstavený úplne prvý Mercedes-Benz model G konštrukčného radu 460. Nápad vyrobiť  vozidlo, ktoré by zvládlo extrémne terénne podmienky a dobré jazdné vlastnosti na ceste vznikli už oveľa skôr. Za jeho zrodom stáli v roku 1969 spoločnosti Daimler-Benz AG, rakúska Steyr-Daimler- Puch AG a mená ako Erich Ledwink (šéfdizajnér Steyr-Daimler-Puch) a dizajnový tím Mercedes-Benz na čele s Brunom Saccom. Práve tím ľudí na čele s Brunom Saccom mu stanovil tú typickú Géčkovú siluetu – veľké a rovné plochy karosérie s technicky danými vlastnosťami – veľkými nájazdovými uhlami vpredu i vzadu, či vysoká výška kombinovaná s pomerne úzkou celkovou šírkou vozidla. Tieto typické charakterové črty si všetky generácie Géčka nosia so sebou.. pretože, čo bolo dobré, stále dobré je. 


Sériová výroba sa v roku 1979 spustila v závode Puch neďaleko Grazu, v obci Thondorf. Tu vznikal prvý konštrukčný rad 460, sériovo dodávaný s pohonom 4x4 s pripojiteľným náhonom prednej nápravy, či voliteľnou uzávierkou diferenciálu na prednej a zadnej náprave (od roku 1985 už patrí do sériovej výbavy) sa vyrábali v modely 240 GD a 300 GD s dieslovými motormi a 230 G a 280 GE so zážihovými motormi. Existovali 3 tvary karosérie – otvorené vozidlo s plachtovou strechou, uzatvorený krátky variant Station-Wagen a skriňové vozidlo s uzatvorenými bočnými stenami. V roku 1992 prichádza konštrukčný rad 461 (s 24 – voltovou napäťovou sústavou) určený na vojenské účely, z neho vzniká rad 462 „ckd“- kompletne rozobratými súpravami spoločnosti ELBO. Tak či onak, v každom rade a každom tvare karosérie sa dôsledne dodržiavali tradičné hodnoty modelu G.



 

Gčko dosahovalo úspechy aj vďaka dynamickým technologickým vývojom – dostalo sériové servoriadenie, sériové uzávierky diferenciálov (1985), bol do nich zavedený riadený trojcestný katalyzátor, od roku 1990 aj ABS. Od 1990 konštrukčný rad 463 dostáva stály náhon na všetky 4 kolesá, pod kapotu luxusnej a výkonnej triedy G sa dostávajú 8 valcové, či 12 valcové motory. Rok 2001 prináša sériovo dodávanú kombináciu najvýkonnejších systémov dynamiky jazdy a náhonu na všetky kolesá, pozostávajúcu z elektronicky riadeného trakčného systému 4ETS, elektronického systému stability ESP a asistenta brzdenia BAS. Napriek možno mylnej predstave, že Gčko je auto podsvetia, je nepochybne trieda G  synonymom luxusu, sily a moci. Je to offroadová legenda, v ktorej sa nezabudlo sa ani na interiér, kde to dýcha drahotou a luxusom. Od roku 1990 sa do interiéru dostalo ušľachtilé drevo. V roku 1999 prišiel špičkový model konštrukčného radu 463 - G 55 AMG, ktorý bol základom úspechu vysokovýkonných vozidiel Triedy G od Mercedes-AMG.  Prichádzali ďalšie a ďalšie modely (model G 55 AMG Kompressor, modely G 63 AMG a G 65 AMG, a v roku 2013 model G 63 AMG 6x6). Pre úplných labužníkov tu boli a sú: modely G 500 4x4s portálovými nápravami a model Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, z ktorého vyrobili len 99 kusov.


Vo februári 2018 bol na trh uvedený model Mercedes-AMG G 63 novej triedy G a Mercedes-Benz G-500. V decembri 2018 sa oslavovala svetová premiéra modelu G 350 d s moderným dieselovým motorom OM 656 so spotrebou 9,8-9,6 l /100km. 


Mať 40tku na krku a stále cítiť tie slintajúce pohľady okolia, či sa brodíte púštnymi dunami, alebo sa prebíjate mestskou džungľou, je jednoducho úspech, ktorý tento excentrický, luxusný koráb dosiahol.



Autor: Amy Zaťková, zdroj: Mercedes-Benz

Advertisement