Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Novinky / Aktuality / Nový Ford Focus EcoBoost Hybrid – Ekologicky s Focusom

Nový Ford Focus EcoBoost Hybrid – Ekologicky s Focusom

Ekológia dobehla aj Ford Focus, alebo naopak? Akokoľvek to mohlo byť, výsledkom celého tohto behu je, že Ford Focus prichádza zdokonalený (nielen) po eko stránke. Vďaka elektrifikovanej pohonnej jednotke EcoBoost Hybrid sa Focus stáva o 17 percent úspornejším. Úspore paliva vďačí za 48-voltový mild hybridný systém, ktorý znižuje spotrebu paliva v spolupráci s technológiou deaktivácie valca a taktiež zvyšuje výkon.


Nový Focus s 1,0-litrovým motorom EcoBoost Hybrid a sofistikovanou 48-voltovou mild hybridnou technológiou má výkon 155 koní a emisie CO2 na úrovni 93 g/km (NEDC), t. j. o 17 % menej v porovnaní s predchádzajúcou verziou vybavenou 1,5-litrovým zážihovým motorom EcoBoost s výkonom 150 koní so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ak by sa Vám 155 zdalo veľa, nový Focus EcoBoost Hybrid je k dispozícii aj vo verzii s výkonom 125 koní. 


Eko v tomto prípade technicky znamená, že v 1,0-litrovom zážihovom motore Ford EcoBoost je štandardný alternátor nahradený integrovaným štartérom/generátorom poháňaným remeňom (BISG), ktorý umožňuje rekuperáciu energie, ktorá sa zvyčajne stratí počas brzdenia a jazdy na voľnobeh. Slúži na nabíjanie 48-voltového lítiovo-iónového, vzduchom chladeného akumulátora. 48-voltový akumulátor sa nachádza pod sedadlom predného spolujazdca, takže mild hybridná pohonná jednotka neznižuje objem batožinového priestoru ani priestor v kabíne.


Systém BISG funguje aj ako elektromotor, ktorý spolupracuje so spaľovacím motorom a využíva uloženú energiu na zvýšenie krútiaceho momentu pri normálnej jazde a zrýchľovaní, ako aj na napájanie elektrického príslušenstva vozidla. Inteligentný, samoregulačný, mild hybridný systém nepretržite monitoruje spôsob používania vozidla a určuje, kedy a s akou intenzitou je potrebné optimálne nabíjať akumulátor, a kedy je možné využiť energiu uloženú v akumulátore pomocou jednej z dvoch stratégií:




a.)  Funkcia zvýšenia krútiaceho momentu využíva funkcionalitu elektromotora systému BISG a krútiaci moment zvyšuje až o 24 Nm, čím sa znižuje množstvo práce, ktorú musí vykonať zážihový motor a prispieva k emisiám CO2 od 93 g/km podľa normy NEDC (115 g/km podľa normy WLTP) a spotrebe paliva od 4,1 l/100 km podľa normy NEDC (od 5,1 l/100 km podľa normy WLTP).

 

b.)  Funkcia dodatočného krútiaceho momentu využíva funkcionalitu elektromotora systému BISG na zvýšenie celkového krútiaceho momentu, ktorý dodáva pohonná jednotka, až o 20 Nm nad úroveň samostatného zážihového motora pri plnom zaťažení – a pre optimalizovaný výkon je k dispozícii až o 50 % vyšší krútiaci moment pri nižších otáčkach.



 

Systém BISG umožnil konštruktérom znížiť kompresný pomer 1,0-litrového motora EcoBoost a použiť väčšie turbodúchadlo zaisťujúce vyšší výkon, a to vďaka obmedzeniu oneskorenia funkcie turbodúchadla, ktoré taktiež otáča motorom rýchlejšie pre trvalú odozvu turbodúchadla. V prípade voľby jazdného režimu Sport, ktorý patrí do množiny voliteľných jazdných režimov modelu Focus, môžu vodiči okamžite upraviť charakteristiky systémov vrátane odozvy plynového pedála, elektronického posilňovača riadenia a stabilizačného systému, aby si užili ešte pútavejší zážitok z jazdy, ktorý plne využíva dodatočných 50 Nm krútiaceho momentu poskytovaného elektromotorom.


Výkonnejší systém BISG umožňuje aktiváciu automatického vypínania a štartovania motora v modeli Focus EcoBoost Hybrid v širšom spektre scenárov, aby sa dosiahla ešte väčšia úspora paliva. Systém dokáže naštartovať motor bleskurýchle - už za 350 milisekúnd a funkcia vypnutia so zaradeným prevodovým stupňom môže vypnúť motor pri jazde zotrvačnosťou do zastavenia, aj keď je vo vozidle zaradený prevodový stupeň a zošliapnutý spojkový pedál. Možno ju nastaviť tak, aby sa aktivovala pri rýchlosti 15 km/h, 20 km/h alebo 25 km/h.




Pohonné jednotky pre Focus EcoBoost Hybrid sú kvôli úspore paliva vybavené technológiou deaktivácie valca, ktorá je k dispozícii pre 1,0-litrové zážihové pohonné jednotky EcoBoost. Systém deaktivácie valca, ktorý ešte viac znižuje spotrebu paliva dokáže deaktivovať alebo opätovne aktivovať jeden valec za 14 milisekúnd bez kompromisu ohľadne výkonu alebo kultivovanosti.


Okrem úspornej motorizácie nový Focus ponúka aj prémiový zážitok (nielen) pre vodiča, a to aj vďaka novému prístrojovému panelu s 12,3-palcovým LCD displejom s farbami „true color“ a vylepšené možnosti pripojenia a vlastníctva, ktoré prináša modem FordPass Connect v štandardnej výbave – vrátane inovatívnej technológii upozornenia na miestne nebezpečenstvo, ktorá bude k dispozícii ešte tento rok, ale trošku neskôr.




V štandardnej výbave sa nachádza modem FordPass Connect, takže vodiči v modeli Focus budú môcť po prvýkrát využívať výhody voliteľného systému upozornenia na miestne nebezpečenstvo. Táto technológia dokáže informovať vodiča o nebezpečnej situácii na ceste pred vozidlom, aj keď nehodu nevidno kvôli zákrute alebo iným vozidlám. Výstrahy funkcie upozornenia na miestne nebezpečenstvo sa poskytujú nezávisle od satelitného navigačného systému a pochádzajú od miestnych orgánov, záchranných služieb a údajov z iných vozidiel pripojených ku „cloudu“.


Technológia FordPass Connect umožňuje zákazníkom ovládať niektoré funkcie vozidla na diaľku z ľubovoľného miesta prostredníctvom smartfónu a aplikácie FordPass. Okrem toho, že vodiči si môžu naplánovať rýchlejšie a menej stresujúce cesty pomocou aktualizovaných informácií Live Traffic pre voliteľný navigačný systém, môžu ovládať funkcie uzamykania/odomykania dverí, diaľkového štartovania (tam kde to povoľuje zákon) pre modely Focus s osemstupňovou automatickou prevodovkou, funkciu lokalizácie a stavu vozidla, a skontrolovať úroveň paliva, stav poplašného systému, tlak v pneumatikách, životnosť oleja a ďalšie.




Modelový rad Focus naďalej ponúka výrazné modely, ktoré odrážajú individuálne preferencie zákazníkov. Focus je aj naďalej v ponuke v štýlovej verzii Focus Titanium, ako crossover Focus Active inšpirovaný SUV, športový Focus ST-Line a luxusný Focus Vignale, a to ako päťdverový hatchback, kombi a vo vybraných krajinách aj ako štvordverový sedan – v závislosti od variantu. Pohonné jednotky EcoBoost Hybrid sú dostupné v celom modelovom rade.


Autor: Amy Zaťková, zdroj: Ford

  

Advertisement