Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Novinky / Aktuality / Porsche 718 GTS – Teória chýbajúcich valcov

Porsche 718 GTS – Teória chýbajúcich valcov

Výkonnejší. Silnejší. Rýchlejší. Ovládateľnejší. Efektívnejší. Napriek tomu sa modelová obmena dvojičiek Boxster / Cayman spred dvoch rokov nedočkala veľmi vrelého prijatia... Od koho vlastne? Snáď každý z motoristických žurnalistov kritizoval výmenu dovtedajších atmosférických šesťvalcov za oturbené štvorvalce. Zásadné výhrady? Smutný zvukový prejav a pomalšia odozva na zošliapnutie akcelerátora. Darmo Porsche doplnením číselného označenia „718“ citovalo legendárne spajdre 550 a 718, ktoré atmosféricky plnené štvorvalcové motory poháňali k viac ako 1000 víťazstvám... Každý zrejme pred sebou videl novšiu históriu v podobe modelov 914, ktorých sa vyrobilo skoro 120 tisíc, ale niesli so sebou stigmu štvorvalcov od VW. Silnejších šesťvalcov 914/6 sa vyrobilo len niečo málo cez 3300 kusov. Dôvodom bola príliš vysoká cena, približujúca sa modelu 911T, s ktorým deväťsto štrnástka zdieľala dvojlitrový motor.
 
Vráťme sa do súčasnosti. Ako prijali moderné sedemsto osemnástky zákazníci? Tí, ktorí túžili po šesťvalcoch, mali dostatok času a včas ich objednali (pozdravujem, Rišo). Ostatní ocenili novo vyvinuté ploché štvorvalce s objemom 2,0 litra a 2,5 litra pre modely „S“. Silnejší motor produkuje 350 koní/420 Nm a aj vďaka jedinečnej premenlivej geometrii lopatiek turba (VTG) prekonáva aj modely 981 GTS (981 Boxster mal 330 koní/370 Nm a Cayman 340 koní/380 Nm). Za minulý rok predalo Porsche viac ako 25 tisíc kusov modelu 718, čo predstavuje približne  6% nárast oproti predchádzajúcemu roku. Obchodne teda prepĺňané štvorvalce automobilke neuškodili. Pre predstavu, 911tok sa predalo cca. 32.000 kusov a najlepšie predávaným modelom za rok 2017 bol, ako iste tušíte, Macan s viac ako 97.000 jednotkami.

Aktuálnym vrcholom modelovej rady 718 sú nové modely GTS dostupné opäť ako Boxster a Cayman. Motoricky vychádzajú z modelu „S“, motor s objemom 2,5 litra však dostal nový sací trakt a optimalizované turbo, opäť s VTG. Výsledkom je výkon 365 koní a rovnakých 420 Nm pre manuálnu prevodovku a 430 Nm pre PDK. Na rozdiel od predchodcu sú výkony a dynamické parametre oboch karosárskych verzií rovnaké. So sériovým Sport Chrono Paketom a PDK zrýchľujú Boxster GTS a Cayman GTS za 4,1 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje 290 km/h.


 
Ako je pri modeloch GTS zvykom, bohatá sériová výbava obsahuje všetky jazdecky relevantné prvky, ktoré sú pre nižšie verzie za príplatok. Podvozok s Porsche Active Suspension Managment (PASM) znižuje podvozok oproti modelu „S“ o ďalších 10 milimetrov. Jazdným vlastnostiam ďalej prospieva mechanický samosvor na zadnej náprave a systém Porsche Torque Vectoring (PTV) pribrzďujúci pri nájazde do zákruty zadné vnútorné koleso. Za dvadsaťpalcovými Carrera S diskami sú brzdy s priemerom kotúčov 330x34 milimetrov vpredu a 299x20 milimetrov vzadu. Príplatkové karbon-keramické brzdy (PCCB) majú vpredu 350x34 milimetrov a šesťpiestikové brzdiče, na zadnej náprave sú štvorpiestikové strmene zakusujúce sa do kotúčov s priemerom 350x28 milimetrov. Sériovým je aj systém PADM (Porsche Active Drivetrain Mounts) teda, aktívne uloženie pohonnej sústavy.

Popri špecifických technických prvkoch sa modely GTS odlišujú aj opticky, agresívnejší predný a zadný nárazník, zatmavené predné a zadné svetlá, ďalšie doplnky v čiernom odtieni a rozšírené použitie alcantary v interiéri na prvý pohľad zvýrazňujú charakter aktuálnych topmodelov radu 718.



Na sériových pneu s rozmermi 235/35 ZR 20 vpredu a 265/35 ZR 20 vzadu dosahuje rada 718 GTS na Nordschleife časy na úrovni 7 min. 40 s, v porovnaní s Boxsterom 981 GTS sú rýchlejšie o 16 sekúnd, resp. o 13 sekúnd oproti Caymanu 981 GTS. Klasický eSkový Cayman je však pomalší len o 2 sekundy (s časom 7:42 min.).

Stále Vám chýbajú tie dva valce? Predchádzajúci model 981 určite nájdete na trhu jazdených automobilov, lacné to však nebude... Ak cena nerozhoduje, počkajte si na nový Spyder a GT4. Oba by mali dostať šesťvalec a to nie hocijaký. Hovorí sa o upravenom štvorlitrovom agregáte z aktuálnej 991.2 GT3 s výkonom okolo 400 koní... Budem sa opakovať, lacné to nebude!


 
Záverom si dovolím malú špekuláciu. Uvedenie prepĺňaných štvorvalcov malo oficiálne znížiť emisie, ale je tomu tak naozaj? Predaje modelového radu 718 aktuálne tvoria približne 10% z celkového predaja, Panamera a SUV modely Cayenne a Macan tvoria viac ako tri štvrtiny predajov. Ak chce Porsche znižovať emisie nemalo by sa viac venovať svojim „nešportovým“ produktom? Na druhú stranu, odhliadnuc od emisií, modelový rad 718 zavedením nových pohonných jednotiek udržiava cenu starších šesťvalcových modelov a za nové atmosférické šesťvalce v rade 718 si bude môcť Porsche zapýtať akúkoľvek sumu. Nepochybujem, že sa budú predávať vynikajúco. Bravo, Porsche!


Autor: Miro Vilím, Zdroj: Porsche