Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Novinky / Aktuality / Porsche 718 – Priznalo Porsche chybu?

Porsche 718 – Priznalo Porsche chybu?

Dvojičky Porsche 718 Cayman a Boxster museli už od ich predstavenia bojovať o priazeň novinárov a potenciálnych kupujúcich. Dôvod? Prechod z atmosférických šesťvalcov na prepĺňané štvorvalce. Nechýba im ani výkon a ani sila, zlepšili sa jazdné výkony a spotreba, ale väčšina komentujúcich smúti za typickým zvukom a charakterom motorov predchádzajúcej generácie.    

Súhlasím, že chýbajúce dva valce sa prejavili na charaktere auta. Ale skutočne to predstavuje taký problém? Porsche 718 naďalej vynikajú skvelou ovládateľnosťou a vyvážením všetkých ovládacích prvkov. Konkurencia v podobe BMW Z4 a Toyoty Supra však má benzínové prepĺňané šesťvalce a svojimi jazdnými vlastnosťami sa tým poršáckym nebezpečne približujú, minimálne po stránke pretáčavej zábavnosti a sily. 

Osobne som pri krátkych skúsenostiach so základným Boxsterom a ani pri Caymane GTS nepociťoval žiadnu ujmu. Áno, ten chrapľák bol iný, možno podobný chrobákom (prepáčte), ale pre moje uši stále znel veľmi dobre. Zlepšenie pružného zrýchlenia, vďaka fúkaným Nm, v mojich očiach takmer úplne nahradilo straty na zvuku a charaktere. Ale uznávam, že môj hudobný sluch nie je úplne z najlepších...    

Podľa webu carbuzz.com kontinuálne klesajú predaje celého modelového radu už od jeho predstavenia v roku 2016 a hoci je to možné pripisovať klesajúcemu záujmu o športové autá, fanúšikovia tvrdohlavo zdôrazňujú, že ide o dôsledok prechodu zo šiestich na štyri valce. Carbuzz dokonca tvrdí, že Porsche pripúšťa svoju štvorvalcovú chybu. Ja si to nemyslím, ale chápem, že ako bulvárny titulok to zaberá...



Napriek skeptikom a v súlade s mojimi očakávaniami vrátilo Porsche do hry šesťvalce v modeloch 718 Cayman GT4 a Boxster Spyder. Výborný atmosférický šesťvalec má síce základ v prepĺňaných šesťvalcoch z modelu 911, ale dostal liter objemu naviac a tonu charakteru k tomu. A všetci tentoraz očakávajú, že štvorliter sa objaví aj v iných modeloch značky. 

Pôvodne sa špekulovalo o modeli 718 GT4 Touring a v hre je stále aj GT4 RS, ale nové fotky maskovaných prototypov roztočili ďalšiu vlnu dohadov. Na špionážnych fotkách by mohol byť aj model 718 GTS 4,0 s výkonom okolo 400 koní. To by sadlo presne medzi 420 koní GT4 a 365 koní súčasného GTS, ktoré ich doluje z prepĺňaného štvorvalca s objemom 2,5 litra. 







Ak by sa táto teória potvrdila a nový model by skutočne bol dostupný nielen so šesťstupňovým manuálom, ale aj sedemstupňovým PDK a za lepšiu cenu ako drahé a limitované top modely, poskytlo by to dostatok dôvodov na kúpu šesťvalcového GTS. Aktuálne GTS by tým však stratilo opodstatnenie a otázkou zostáva, či sa udržia vo výrobe štvorvalce.



Štvorvalce ako vstupná brána do sveta modelového radu 718 podľa môjho názoru stále dávajú zmysel, nielen z pohľadu ceny, ale predovšetkým z hľadiska emisií. Trochu by ma prekvapilo, ak by ich Porsche skutočne škrtlo. Aká by bola náhrada? Zmenšenie objemu atmosférických štvorlitrov? Nesmieme zabúdať, že vývoj úplne nových základných motorov by bol aspoň pre aktuálny modelový rad prílišným luxusom. 



Myslím si, že Porsche veľmi dobre vie, čo robí a hlad po šesťvalcoch vo svojich základných modeloch radu 718 uspokojí ďalšími, novými verziami a zároveň ponechá aj štvorvalcový základ. Nechajme sa prekvapiť, prípadný facelift a GTS 4,0 nás môžu čakať už tento rok v Ženeve. 

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Porsche a CarBuzz.com     

Advertisement