Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Novinky / Aktuality / Renault Mégane R.S. 2018 – Stále je to Porsche?

Renault Mégane R.S. 2018 – Stále je to Porsche?

Nebojte sa, čakanie na nový Mégane R.S. mi, zatiaľ, neprivodilo žiadnu mentálnu ujmu. V živej pamäti mám však stále nielen Ďuriho výrok: Trophy je predokolkové Porsche, ale aj zážitky z jednej z vrcholných verzií kráľa ostrých hatchbackov. 

Mégane R.S. predchádzajúcej generácie nastavil latku neuveriteľne vysoko a to nie je jediná prekážka, ktorú musí novinka zdolávať. Minulý rok totiž Hyundai postavil do pomyselného súboja o železný trón svoju prvotinu, ktorá sa na prvý pokus mimoriadne vydarila... a smelo môžeme hovoriť o prvej predokolke zo stajne BMW M GmbH. Nesmieme zabudnúť ani na nový Civic Type R, ktorý Marek ochutnal v prvom dotyku.

Poďme sa pozrieť na to, aké zbrane si nové eReSo pripravilo. Zásadnou novinkou je zmena karosárskej verzie, z trojdveráku ponášajúceho sa na kupé sa stal päťdverový hatchback. Z môjho pohľadu je to pozitívum, ostrý hatch by mal byť praktický a druhý pár dverí tomuto účelu nepochybne pomôže. Navyše, konštruktéri karosériu oproti modelu Mégane GT rozšírili, vpredu o 60 a vzadu o 45 milimetrov a celkový postoj tak pôsobí veľmi dramaticky. Podvozok so širšou stopou je nižší o 5 mm oproti modelu GT a preberá z neho aj technológiu natáčania zadnej nápravy, ktorá funguje vynikajúco. Samozrejmosťou je špecifické nastavenie, hranica zmeny smeru natáčania kolies (z protismeru 2,7 stupňa na 1 stupeň v smere natočenia predných kolies) sa v režime Race posúva zo 60 km/h na 100 km/h (pri GT je to „len“ 80 km/h). 

Ďalšou lahôdkou sú rally športom inšpirované tlmiče so sekundárnym „tlmičom v tlmiči“, ktorý má zabrániť dorazu hlavného tlmiča do krajnej polohy a tým zlepšiť ovládateľnosť. Aktuálne Renault predstavil dve verzie modelu, Sport a Cup. Nekompromisnejšie naladený Cup má od Sportu nielen o 10% tuhšie tlmiče a silnejšie stabilizátory, ale predovšetkým na prednej náprave pracuje mechanický samosvor Torsen. Sport má v základe osemnásťpalcové disky, za príplatok sú k dispozícii deväťnástky. 


 

Zdvihnuté obočie fanúšikov má na svedomí nový motor, pohonná jednotka má namiesto doterajších dvoch litrov objem 1.798 centimetrov kubických. Výkon 280 koní pri 6.000 otáčkach za minútu hovorí o symbolickom náraste oproti predchodcovi, krútiaci moment 390 Nm v rozmedzí 2.400 až 4.800 otáčok za minútu (+30 Nm) príjemne odporuje petrolheadskej pravde o tom, že objem ničím nenahradíš. Nie, v novej jednaosmičke by som, po nedávnej skúsenosti s výbušnou jednašestkou Peugeotu 308 GTi nevidel problém a to ani vo vzťahu k hmotnosti jemne prevyšujúcej 1400 kgZrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy znie sľubne. 



Absolútny súhlas vyjadrujem s možnosťou voľby prevodoviek, šesťstupňový manuál aj vďaka manuálnej parkovacej brzde ocenia puristi, dvojspojkovú šesťstupňovú EDC s funkciou launch control a viacnásobného podradenia zase tí, ktorí naháňajú každú desatinku na okruhu alebo sú pohodlní v meste. V prípade automatu je aj parkovacia brzda ovládaná elektronicky. Upgrade dostali aj brzdy, predné kotúče majú teraz priemer 355 milimetrov (+15 mm oproti predchodcovi) a pre verziu Cup sú k dispozícii aj príplatkové dvojdielne (hliník/oceľ) kotúče ľahšie o 1,8 kg. Technický základ vyzerá sľubne, verím tomu, že Renault Sport urobil všetko správne. 



Evolúcia mimoriadne úspešného predchodcu je vždy prijímaná s nedôverou publika, ale pozrite sa na to, ako to robí Porsche s modelom 911. Každý má pochybnosti, ale nakoniec uzná, že nová generácia je lepšia ako tá predchádzajúca. Otázkou je, ako bude postavená slovenská cena, oficiálne oznámené európske cenovky, 37.600,- EUR za manuálny Sport (EDC stojí 39.400,- EUR) a príplatok za model Cup vo výške 1.500,- EUR znejú hrozivo, aj keď s prihliadnutím na techniku nie neprimerane. Nechajme sa prekvapiť, na slovenský trh by mal byť nový Mégane R.S. uvedený na jar tohto roku.

 
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Renault