AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Novinky / Aktuality / Rolls-Royce Cullinan 2019 – Magický koberec, aj do terénu, naživo

Rolls-Royce Cullinan 2019 – Magický koberec, aj do terénu, naživo

„James, dnes ideme na preteky dronov. Prosím, bol by si taký láskavý a naložil dronový modul?“ Namiesto očakávanej pozvánky na preteky dronov v južnej Afrike ma v pošte čakalo „len“ pozvanie od pána Franka Tiemanna, šéfa komunikácie značky, na prvú tlačovú konferenciu značky Rolls-Royce na Slovensku. 

Prvým modelom, ktorý sa dočkal oficiálneho uvedenia na slovenský trh sa stal Cullinan. Určite nikoho neprekvapí informácia, že prvé exempláre prvého Rolls-Royce s vyššou stavbou karosérie sa k slovenským zákazníkom dostanú čoskoro. Veľa prvenstiev na jednej kope? Tak určite!  

Dôležitosť udalosti pre značku podčiarkla prítomnosť Andyho Gartha, britského veľvyslanca na Slovensku, ktorý spolu s pánom Karolom Kadlecom z usporiadateľského Rolls-Royce Motor Cars Prague novinku spoločne odhalili. 

Rolls-Royce Cullinan je síce prvým produkčným vozidlom značky s pohonom 4x4, ale skúsenosti s terénom arabskej púšte už mal pancierovaný Silver Ghost zvaný Blue Mist v službách T.E. Lawrencea „z Arábie“. Skúsenosti s nespevneným povrchom (pretože iné cesty v začiatkoch automobilky ani neboli) teda značke nie sú cudzie a odkaz na slávnu minulosť vždy pripomenie jedinečnosť produktu.  

Cullinan sme podrobne predstavili v predchádzajúcom článku, aký je však v skutočnosti? 



Krásny? Hoci ho tak Jeho Excelencia, britský veľvyslanec Andy Garth, označila, väčšina z prítomných kolegov bola, mimo záznam, menej diplomatická. Ja sa musím priznať, že na mňa dizajn prvého SUV od Rolls-Royce pôsobí príťažlivo, aj keď adjektívom „krásny“ si ho ani ja neodvažujem nazvať. Moje sympatie k segmentu SUV sú však verejne známe a keď sa k tomu pridá benzínový dvanásťvalec s objemom 6,75 litra, výkonom 571 koní a silou 850 Nm pod prednou kapotou, nebudem sa pretvarovať a priznám sa, že by som sa rád okamžite previezol.  



Majestátny? Na tom sa snáď zhodneme všetci. Zaručujú to nielen samotné rozmery (5341 mm dĺžky, 1835 mm výšky, 2164 mm šírky, rázvor 3295 mm) a prázdna hmotnosť 2660 kg, ale aj takmer kolmá maska chladiča a protismerne otvárané zadné dvere.



Jedinečný? Nepochybne. Na tlačovej konferencii predstavený exemplár bol vyhotovený v trojpriestorovej konfigurácii, ktorá je v tomto segmente unikátna. Čo to znamená? Priestor pre posádku a batožinu sú oddelené prepážkou (nad úrovňou zadných sedadiel priehľadnou) a teda batožina je uložená v samostatnom priestore (s objemom 526 litrov), mimo posádky. Uvedené však platí len pre verziu s dvomi samostatnými sedadlami. 



Druhá verzia s klasickou trojsedadlovou pohovkou má obvyklé usporiadanie (a 560 litrov objemu) a po sklopení operadiel zadných sedadiel umožní s objemom 1930 litrov aj prepravu rozmernejšieho nákladu... povedzme, nákupu z IKEA? Nie, skôr to môže byť... čo vlastne? Viete si predstaviť, čo by ste prepravovali v Cullinane? Povedzme, že pre aktívnych športovcov by to mohol byť napríklad nejaký ultradrahý bicykel.    

Pohodlný? Rolls-Royce tvrdí, že Cullinan má do svojho segmentu priniesť pocit z jazdy na magickom koberci tak charakteristický pre Phantom. Zatiaľ to síce potvrdiť nemôžem, ale technické predpoklady to nevylučujú. Architektúra hliníkovej platformy je zdieľaná práva s Phantomom, nechýba ani vzduchové odpruženie.

Interiér? Na rozdiel od obvyklej snahy dostať sa za volant som tentoraz uprednostnil pravé zadné sedadlo, ktoré obklopuje tradičný luxus dokonalých materiálov a excelentného spracovania. Zadné sedačky sú uchytené pomerne vysoko a bezchybne podopierajú nohy. Interiér vzadu by som však označil za útulný, prebytkom priestoru rozhodne neprekypuje, niektorí z prítomných dlháňov mali miesta nad hlavou a na nohy tak akurát.



Výklopné veko batožinového priestoru ponúka ďalšiu možnosť sadnúť si, príplatková Viewing Suite obsahuje dve piknikové sedadlá a stolček prestri sa. Sedenie na nich však môže byť pohodlné pre ľahkonohé modelky, z vlastnej skúsenosti potvrdzujem, že pre pánov je toto sedenie nielenže neveľmi komfortné, ale dovolím si tvrdiť, že ani nie je veľmi estetické. 

Výsledok môjho skúmania? Najlepšie miesto na sedenie v novom Cullinane je nepochybne vľavo vpredu za volantom. Volant má na pomery značky až neobvyklú hrúbku, ale o to lepšie sa drží. Už tradičný opulentný drevený dekor dopĺňajú špecifické ovládače klimatizácie, svetiel a radiaca páka na stĺpiku volantu.



Záver? Cullinan bude komerčným úspechom. Rolls-Royce ho totiž postavil podľa želaní svojich zákazníkov. Tí chceli Rolls-Royce, ktorý im ponúkne luxus bez kompromisov, kamkoľvek ich cesty povedú. Cullinan je asi prvým autom značky, ktoré je dostatočne praktické na každodenné používanie pre každú príležitosť, aspoň pre určitú skupinu ľudí. A tým je určite úplne jedno, čo si o ich vysnívanom SUV myslia... novinári. Želal by som si však, aby každý, kto si kúpi Cullinan mal doma v garáži aj ten najlepší Rolls-Royce. Phantom.          



Napriek tomu, ak by som mohol odporučiť budúcim šťastným majiteľom, vyberte si odvážnejšiu farbu ako Tungsten Grey, ktorú vidíte na fotkách a Viewing Suite vymeňte za dronový modul...

„James, do tej Afriky nepôjdeme... na prvé zoznamovacie jazdy by mohlo stačiť aj Slovensko.“ 

Text: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement