Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Novinky / Aktuality / Toyota GR Yaris – Kandidát

Toyota GR Yaris – Kandidát

UPDATE 2: Slovenská cena pre najhorúcejší ostrý hatchback je rovnaká ako tá v Nemecku a začína na sume 33.200,- EUR za výbavu Dynamic. 

Príplatkové položky sú len tri, k bohatej základnej výbave si môžete dokúpiť jednu z troch metalických farieb (čierna ónyx, červená karmínová alebo biela platinová) za 680,- EUR. 

Ďalej je k dispozícii PAKET VIP za 2.500,- EUR, ktorý obsahuje komfortné prvky výbavy ako ambientné osvetlenie interiéru, systém monitorovania mŕtveho uhla, projekčný head-up displej, prémiový audiosystém JBL s ôsmimi reproduktormi, Toyota Touch 2 s navigáciou Go, systém sledovania dopravy za vozidlom, predné a zadné parkovacie senzory a osvetlenie vstupu do vozidla.

PAKET SPORT stojí 4.500,- EUR a tento k svojmu GR Yarisu nutne potrebujete, pretože dopĺňa dynamicky relevantnú techniku: samosvorné diferenciály Torsen na prednej a aj na zadnej náprave, ostrejší športový podvozok, ľahšie kované disky s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 (sériovo sú obúvané Dunlop SP Sport MAXX050) a červeno lakované strmene bŕzd. Nemecký importér spomína ako jeden z prvkov tejto výbavy rozperu v motorovom priestore a hoci slovenský cenník ju neuvádza, je pravdepodobné, že bude.

Balíky výbav nie je možné kombinovať navzájom, takže ak chcete športovať, zabudnite na parkovacie senzory (v základe je len zadná parkovacia kamera) a prémiové audio. 

V cenníku obsiahnuté údaje tiež hovoria o tom, že zrýchlenie z nuly na 100 km/h má trvať len 5,2 sekundy a maximálna rýchlosť 230 km/h je elektronicky limitovaná.

Kompletný predpredajný cenník nájdete na stránke importéra.

Toyota GR Yaris je kandidát na titul #HotHatchOfTheYear2020. Myslím, že na tom sa všetci zhodneme, pretože Toyota GR Yaris alebo neoficiálne Yaris GR-4 vyzerá takto na papieri (monitore) ako riadna pecka. 

Nová platforma, výkonný motor, pohon všetkých kolies a za príplatok aj diferenciál Torsen nielen na prednej, ale aj na zadnej náprave. 

Nový GR Yaris je prvý skutočný športiak s pohonom všetkých kolies od Toyoty od roku 1999 kedy bola ukončená produkcia Celicy GT-FOUR. Toyota GR Yaris je druhým autom, ktorého vývoj mala na starosti motoršportová divízia Toyota Gazoo Racing a GR Yaris teda bude homologizačným základom aj pre vývoj nového súťažného auta, s ktorým by TGR chcela nadviazať na úspechy v rokoch 2019 (jazdecký titul) a 2018 (pohár konštruktérov).

Konštruktéri sa pri vývoji zamerali na tri faktory rozhodujúce pre maximálnu ovládateľnosť: aerodynamiku, váhu a rozdelenie hmotnosti. Línia strechy je oproti novej generácii Yarisu nižšia o 91 milimetrov, nový trojvalcový turbo motor s objemom 1,6 litra s výkonom 261 koní a silou 360 Nm je posunutý do stredu auta a batéria je umiestnená v batožinovom priestore auta. 



Trojdverová karoséria je z veľkej časti vyrobená z hliníka (predná kapota, dvere a zadná výklopná stena) a plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (strecha), čím prispieva k relatívne nízkej hmotnosti 1.290 kg (bez jazdca). Jej rozšírenie agresívnym bodykitom umožnilo nielen rozšírenie stopy (vpredu 1.530, vzadu 1.560 mm), ale aj použitie spevnenej nápravy s dvojitými priečnymi ramenami (a.k.a. dvojitá rybia kosť :-)) vzadu, vpredu je náprava MacPherson. 



Dynamickú optiku dopĺňajú bezrámové okná a osemnásťpalcové kolesá obúvajúce pneumatiky Dunlop SP Sport MAXX050. O spomalenie sa starajú predné kotúče s priemerom 356 milimetrov a štvorpiestikovými strmeňmi, vzadu sú brzdy s priemerom 297 milimetrov a dvojpiestikové strmene.  



Výkon motora je prenášaný na všetky štyri kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky, vďaka čomu má zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvať len 5,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzených 230 km/h. 



Nový pohon všetkých kolies dokáže teoreticky preniesť 100 percent výkonu na prednú alebo aj na zadnú nápravu. K dispozícii sú tri režimy nastavenia, základný Normal prenáša 60 percent v prospech prednej nápravy (60:40), režim Sport preferuje zadnú nápravu (30:70) a režim Track rozdeľuje výkon medzi nápravy rovným dielom (50:50). 



Príplatkový paket Circuit pridáva nielen kované osemnásťpalcové kolesá s pneumatikami Micheln Pilot Sport 4S v rozmere 225/40 R18, ale predovšetkým dva diferenciály Torsen, ktoré rozdeľujú výkon aj medzi jednotlivými kolesami prednej a zadnej nápravy.  

  



V interiéri nájdeme okrem tradičných červených dekorácií tri hliníkové pedále a nové športové sedadlá v kombinácii alcantary a kože. 



Do predaja sa Toyota GR Yaris dostane v druhej polovici tohto roku, ceny pre Európu zatiaľ nie sú známe. 

UPDATE: GR Yaris môžete v Nemecku rezervovať online už od 18.3.2020 a základná cena pre nemecký trh je neuveriteľne priaznivých 33.200,- EUR. Slovenská cena by mala byť známa v lete, kedy začne predpredaj aj na Slovensku a zákazníci si auto budú môcť objednať u ktoréhokoľvek predajcu v rámci Slovenska. Hneď v prvom roku by sa pre európsky trh malo vyrobiť 9000 kusov, takže GR Yaris by mal byť skutočne dostupný. 

Len pre pripomenutie, doteraz najostrejší Yaris GRMN mal cenovku 31.990,- EUR, len predný pohon a výkon 212 koní. A bola to limitka, vyrobilo sa ich len 400 kusov.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Toyota

Advertisement