Top zábavaKia XCeed 1,6 T-GDIQueen of DustRozhodnutieSandokanTaké normálne autoElektrický rytierŠťastné a Mercedes!Ceed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!2,0 TSI DSGElektroMechanikSky-G vs. Sky-DRečnícka otázkaMs. MercedesOsem
Úvod / Novinky / Aktuality / Toyota GR Yaris – Kandidát

Toyota GR Yaris – Kandidát

...na titul #HotHatchOfTheYear2020. Myslím, že na tom sa všetci zhodneme, pretože Toyota GR Yaris alebo neoficiálne Yaris GR-4 vyzerá takto na papieri (monitore) ako riadna pecka. 

Nová platforma, výkonný motor, pohon všetkých kolies a za príplatok aj diferenciál Torsen nielen na prednej, ale aj na zadnej náprave. 

Nový GR Yaris je prvý skutočný športiak s pohonom všetkých kolies od Toyoty od roku 1999 kedy bola ukončená produkcia Celicy GT-FOUR. Toyota GR Yaris je druhým autom, ktorého vývoj mala na starosti motoršportová divízia Toyota Gazoo Racing a GR Yaris teda bude homologizačným základom aj pre vývoj nového súťažného auta, s ktorým by TGR chcela nadviazať na úspechy v rokoch 2019 (jazdecký titul) a 2018 (pohár konštruktérov).

Konštruktéri sa pri vývoji zamerali na tri faktory rozhodujúce pre maximálnu ovládateľnosť: aerodynamiku, váhu a rozdelenie hmotnosti. Línia strechy je oproti novej generácii Yarisu nižšia o 91 milimetrov, nový trojvalcový turbo motor s objemom 1,6 litra s výkonom 261 koní a silou 360 Nm je posunutý do stredu auta a batéria je umiestnená v batožinovom priestore auta. 



Trojdverová karoséria je z veľkej časti vyrobená z hliníka (predná kapota, dvere a zadná výklopná stena) a plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (strecha), čím prispieva k relatívne nízkej hmotnosti 1.280 kg (bez jazdca). Jej rozšírenie agresívnym bodykitom umožnilo nielen rozšírenie stopy (vpredu 1.530, vzadu 1.560 mm), ale aj použitie spevnenej nápravy s dvojitými priečnymi ramenami (a.k.a. dvojitá rybia kosť :-)) vzadu, vpredu je náprava MacPherson. 



Dynamickú optiku dopĺňajú bezrámové okná a osemnásťpalcové kolesá obúvajúce pneumatiky Dunlop SP Sport MAXX050. O spomalenie sa starajú predné kotúče s priemerom 356 milimetrov a štvorpiestikovými strmeňmi, vzadu sú brzdy s priemerom 297 milimetrov a dvojpiestikové strmene.  



Výkon motora je prenášaný na všetky štyri kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky, vďaka čomu má zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvať len 5,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzených 230 km/h. 



Nový pohon všetkých kolies dokáže teoreticky preniesť 100 percent výkonu na prednú alebo aj na zadnú nápravu. K dispozícii sú tri režimy nastavenia, základný Normal prenáša 60 percent v prospech prednej nápravy (60:40), režim Sport preferuje zadnú nápravu (30:70) a režim Track rozdeľuje výkon medzi nápravy rovným dielom (50:50). 



Príplatkový paket Circuit pridáva nielen kované osemnásťpalcové kolesá s pneumatikami Micheln Pilot Sport 4S v rozmere 225/40 R18, ale predovšetkým dva diferenciály Torsen, ktoré rozdeľujú výkon aj medzi jednotlivými kolesami prednej a zadnej nápravy.  

  



V interiéri nájdeme okrem tradičných červených dekorácií tri hliníkové pedále a nové športové sedadlá v kombinácii alcantary a kože. 



Do predaja sa Toyota GR Yaris dostane v druhej polovici tohto roku, ceny pre Európu zatiaľ nie sú známe. 

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Toyota

Advertisement