Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Novinky / Audi SQ5 TDI – Návrat naftového topmodelu

Audi SQ5 TDI – Návrat naftového topmodelu

Audi v lete tohto roku predstavilo facelift druhej generácie svojho úspešného SUV. Popri dizajnových zmenách, ktoré priniesli atraktívnejší výraz najmä v prednej časti a jedinečné zadné svetlá s OLED technológiou, došlo aj k inštalácii nového infotainmentu, ktorého základným ovládacím rozhraním sa stala dotyková obrazovka.  

Ponuku motorizácií dopĺňa nový topmodel v podobe SQ5 TDI, ktorá už vo svojej prvej generácii od jesene 2012 bola prvým modelom radu S značky Audi poháňaným naftovým motorom.

V najnovšej evolučnej verzii motor V6 3.0 TDI dosahuje výkon 341 koní (oproti 347 priameho predchodcu druhej generácie SQ5 TDI), hodnota maximálneho krútiaceho momentu je 700 Nm. Túto maximálnu hodnotu krútiaci moment dosahuje v podstatne širšom rozsahu ako doteraz, zostáva konštantná v pásme otáčok od 1.750 do 3.250 ot/min. (predchodca mal 700 Nm v rozsahu od 2.500 do 3.100 ot/min.)  

Vďaka tomu motor 3.0 TDI udeľuje špičkovému modelu radu Q5 zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Vo výfukovej sústave sa opäť nachádza zvukový generátor, ktorý má motoru dodať markantný zvukový prejav.



Motor V6 3.0 TDI bol prepracovaný v mnohých detailoch, ponechal si však jedinečnú technológiu prepĺňania elektricky poháňaným kompresorom EAV, prvýkrát predstavenú v SQ7. Piesty už nie sú vyrobené z hliníka, ale z kovanej ocele – tento nový materiál má znižovať tepelné straty. Stupňovitá priehlbina v pieste prispieva k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu spaľovaniu. Injektory paliva s elektromagnetickými ventilmi pracujú s vyššou presnosťou. Počas jedného pracovného taktu môžu injektory uskutočniť až 8 vstreknutí, pričom množstvo vstrekovaného paliva sa dá dávkovať s ešte väčšou presnosťou. Maximálny vstrekovací tlak je 2.500 barov. 

Chladenie komprimovaného vzduchu bolo adaptované z chladiča vzduch-vzduch v nárazníku na nepriame kvapalinové chladenie s výmenníkom voda-vzduch medzi radmi valcov motora V6. Skrátené dráhy nasávaného vzduchu podporujú rýchlejší nárast prepĺňacieho tlaku. Nepriamy kvapalinový chladič je výkonnejší a v krátkom čase po naštartovaní motora pri nízkej vonkajšej teplote dokáže dokonca zohrievať nasávaný vzduch aby motor rýchlejšie dosiahol ideálnu teplotu spaľovania. Vďaka tomu systém čistenia výfukových plynov rýchlejšie dosiahne maximálnu účinnosť. Turbodúchadlo má teraz menšie a ľahšie lopatkové koleso kompresora, ktoré sa zvlášť rýchlo rozbehne do vysokých otáčok – čo je dôležitý faktor pre spontánny nárast krútiaceho momentu motora. Zberné výfukové potrubie dostalo lepšiu tepelnú izoláciu. Aj toto konštrukčné opatrenie má prispievať k rýchlejšiemu dosiahnutiu optimálnej teploty po štarte studeného motora.

Motor 3.0 TDI je vybavený dvoma systémami, prispievajúcimi k zníženiu spotreby paliva a zlepšeniu reakcie motora. Jednou z nich je 48-voltový systém mild hybrid (MHEV). Tvorí ho štartovací generátor RSG, pripojený drážkovaným remeňom k motoru, lítiovo-iónová akumulátorová batéria a prevodník napätia  48/12 V. Keď vozidlo spomaľuje, systém MHEV rekuperuje energiu s výkonom až do 8 kW. Vďaka tomu môže športové SUV dobiehať až do 40 sekúnd s vypnutým motorom, potom výkonný štartovací generátor komfortne opäť naštartuje motor. Mild hybridný systém má potenciál znížiť spotrebu paliva v reálnej premávke až o 0,7 litra na 100 kilometrov.



Druhým systémom je elektricky poháňaný kompresor EAV. Kompresor podporuje turbodúchadlo v prevádzkových režimoch motora, kedy výfukové plyny ešte nemajú dostatok energie na to, aby nimi poháňané turbodúchadlo vytváralo potrebný prepĺňací tlak. Kompaktný elektromotor, pracujúci s napätím 48 V, dokáže zrýchliť lopatkové koleso kompresora za približne 300 milisekúnd na 65.000 otáčok za minútu. Elektrický kompresor podporuje spontánnu reakciu motora pri rozjazde a zrýchľovaní z nízkych otáčok. 

Pri úprave výfukových plynov Audi stavia na technológiu Twindosing, pri ktorej navzájom spolupracujú dva katalyzátory SCR. Prvý z nich je umiestnený hneď za zberným výfukovým potrubím a slúži súčasne aj ako filter tuhých častíc. Druhý katalyzátor SCR je umiestnený vo výfukovom potrubí ďalej od motora pod podlahou kabíny. Obidva katalyzátory sa funkčne dopĺňajú, pretože pokrývajú odlišné prevádzkové stavy a rozsahy teploty výfukových plynov. Každý katalyzátor SCR má vlastnú vstrekovaciu dýzu na vstrekovanie močoviny AdBlue z 24-litrovej nádrže. Vďaka technológii Twindosing nové SQ5 TDI s výraznou rezervou spĺňa limity novej emisnej normy „Euro 6d ISC-FCM AP“, ktorá požaduje výrazné zníženie emisií oxidov dusíka NOX  aj pri jazdnom teste v reálnej premávke.

Na prenos krútiaceho momentu od motora slúži rýchlo a komfortne radiaca 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic. Jej stratégia radenia je prispôsobená modifikovanému motoru. Keď SQ5 TDI dobieha s vypnutým motorom, spojka v prevodovke odpojí prevodové ústrojenstvo od motora. 

Za normálnych podmienok permanentný pohon všetkých kolies quattro rozdeľuje krútiaci moment v pomere 40:60 percent medzi prednú a zadnú nápravou. Ak začnú kolesá na niektorej náprave prešmykovať, systém prenesie väčší podiel krútiaceho momentu na nápravu s lepšou trakciou – maximálne 70 percent na prednú alebo 85 percent na zadnú nápravu. Pri rýchlej jazde v zákrute selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách drobnými zásahmi prostredníctvom bŕzd na odľahčenom vnútornom kolese zlepšuje trakciu a tým aj ovládateľnosť.



Za príplatok Audi montuje športový diferenciál zadnej nápravy, ktorý pri športovej jazde aktívne reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu na zadné kolesá. Diferenciál prenáša väčší krútiaci moment na vonkajšie koleso v zákrute, ktoré má lepšiu adhéziu, čím doslova zatláča vozidlo do zákruty a výrazne redukuje nedotáčavosť. Aj pri zrýchľovaní zo zákrut s malým polomerom dostáva vonkajšie koleso väčší krútiaci moment pre zvýšenie jazdnej dynamiky.

Podvozok Audi SQ5 TDI je prispôsobený výkonnému naftovému motoru, kolesá sú zavesené na päťprvkových závesoch. Športový podvozok S má oproti bežnej Q5 o 30 milimetrov menšiu svetlú výšku a sériové adaptívne tlmiče. Tlmiče pruženia s elektronickou reguláciou charakteristiky sú spolu s voliteľným športovým diferenciálom zadnej nápravy, motorom, riadením a prevodovkou tiptronic prepojené so sériovým systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. Pomocou neho môže vodič prepínať vyladenie týchto systémov v šiestich profiloch – auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad a individual. 

Ak má vozidlo príplatkové pneumatické pruženie adaptive air suspension so špecifickým vyladením pre modely S, je k dispozícii aj siedmy profil „allroad“. Pneumatické pruženie umožňuje nastavovať svetlú výšku v piatich stupňoch pre rozličné jazdné situácie. 



Ďalším voliteľným technickým prvkom je dynamické riadenie. Pomocou prídavnej prevodovky mení celkový prevodový pomer podľa rýchlosti jazdy a uhla natočenia volantu – od bezprostredne agilného pri nízkej rýchlosti po menej presný pri rýchlej jazde po diaľnici.

Audi SQ5 TDI štandardne jazdí na 20-palcových diskoch z ľahkej zliatiny s pneumatikami formátu 255/45, za príplatok si zákazník môže objednať 21-palcové kolesá od Audi alebo Audi Sport GmbH. Na prednej náprave sú kotúčové brzdy so 6-piestovými hliníkovými brzdičmi a ventilovanými kotúčmi priemeru 375 milimetrov. Brzdiče lakované čiernou alebo voliteľne červenou farbou nesú logá S. 

Interiér SQ5 TDI môže mať čierne alebo tmavosivé vyhotovenie, na osvetlených hliníkových dekoračných lištách na prahoch dverí sú logá S. Pre elektricky nastaviteľné športové sedadlá s vylisovanými logami S na operadlách sú na výber tri alternatívy poťahov. Sériová je kombinácie kože a koženky. Na želanie je k dispozícii kombinácia kože a mikrovlákna Dinamica. Materiál mikrovlákna, ktoré nahrádza alcantaru, je z väčšej časti vyrobený z recyklovaného plastu. Treťou voliteľnou alternatívou je koža Feinnappa s kosoštvorcovým prešívaním v kontrastnej farbe Magma Red. Kontrastné stehy sú okrem sedadiel aj na volante. Na želanie je k dispozícii masážna funkcia pre predné sedadlá s troma programami a funkcia ventilácie. Sériové dekoračné obklady majú vyhotovenie brúseného hliníka, voliteľné alternatívy predstavujú karbónové obklady v dvoch vyhotoveniach a klavírový lak.



Zadné sedadlo sa pri príplatkovej verzii „plus“ dá pozdĺžne posúvať a umožňuje nastavovanie sklonu operadla. Batožinový priestor má základný objem 520 litrov, pri sklopení zadných operadiel a naložení po strop 1.520 litrov. Elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, ochrana nakladacej lišty z ušľachtilej ocele a hliníkové pozdĺžne lišty strešného nosiča sú prvkami sériového vybavenia. Audi SQ5 TDI môže ťahať príves s hmotnosťou do 2,4 tony (brzdený pri stúpaní 12 percent).



Displej MMI touch v strede prístrojového panelu s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca), ktorý je centrálnym prvkom modulárnej stavebnice infotainmentu tretej generácie MIB 3, slúži ako kombinovaná zobrazovacia a ovládacia jednotka. Ako dodatočný ovládací prvok slúži hlasové ovládanie prirodzenou rečou a multifunkčný volant. Digitálny združený prístroj Audi virtual cockpit plus s uhlopriečkou 31 cm (12,3 palca) umožňuje prepínať tri odlišné layouty grafiky: Dynamic, Sport a Classic. Ako doplnkový zobrazovací systém Audi na želanie montuje head-up displej. Keď automobil používa viac vodičov, môžu si svoje individuálne nastavenia uložiť do šiestich osobných profilov. 



Služby Car-to-X od Audi connect pomáhajú vodičovi nájsť voľné parkovacie miesta na uliciach a upozorňujú ho na nebezpečné situácie ako poľadovica a hmla na trase. Aplikácia myAudi App digitálne prepája automobil so smartfónom užívateľa. Audi phone box bezkontaktne pripája smartfón na vonkajšiu anténu vozidla a indukčne ho nabíja. Zážitok z hudby poskytuje voliteľný Bang & Olufsen Premium Sound System s trojrozmerným (3D) ozvučením. Hybridné rádio, ktoré podľa možností príjmu automaticky prepína medzi FM, DAB+ a internetovým príjmom zabezpečuje príjem obľúbenej rozhlasovej stanice všade, kde je k dispozícii mobilné dátové pripojenie.



Audi SQ5 TDI má všetky asistenčné systémy z Q5. K vysokej bezpečnosti prispieva odbočovací asistent, vyhýbací asistent a výstraha pri vystupovaní. Adaptívny asistent pre jazdu podporuje vodiča v rozličných situáciách pri zrýchľovaní, spomaľovaní a udržiavaní jazdného pruhu. Prediktívny asistent efektívnej jazdy podporuje vodiča pri úspornej jazde vyhodnocovaním dát trasy z navigačného systému a systému rozpoznávania dopravných značiek na báze kamery.

Modernizované Audi SQ5 TDI sa bude vyrábať v mexickom závode San José Chiapa a v Európe sa začne predávať v prvom štvrťroku 2021. Základná cena v Nemecku (s dočasne zníženou daňou z pridanej hodnoty 16 percent) je 68.137,82 EUR.

Zdroj: Audi, Spracoval: Miro Vilím

Advertisement