Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Novinky / Hyundai i20 N – Nová výzva

Hyundai i20 N – Nová výzva

Najnovšiemu prírastku rodiny N sme už venovali niekoľko článkov, prvé oficiálne fotografie so základnými informáciami sme zverejnili aj na našom profile na modrej sociálnej sieti. Poďme si ich v rýchlosti zopakovať a zároveň doplniť podrobnejšie informácie. 

Pohon predných kolies výlučne cez manuálnu šesťstupňovú prevodovku zabezpečuje štvorvalcový motor 1,6 T-GDi s výkonom 204 koní dosahovaným v rozsahu od 5.500 do 6.000 otáčok za minútu. Hodnota maximálneho krútiaceho momentu 275 Nm je dostupná v širokom pásme od 1.750 až do 4.500 otáčok za min. 

Vďaka pohotovostnej hmotnosti len 1.190 kg trvá zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 230 km/h. Údaj o hmotnosti je zaujímavý nielen svojim číselným vyjadrením, ale je to zároveň minimálna hmotnosť predpísaná pre súťažné špeciály seriálu majstrovstiev sveta FIA WRC. Hyundai tým symbolicky naznačuje, že inšpiráciou pre model i20 N bol pretekársky špeciál i20 Coupe WRC, avšak bližšie k i20 N má samozrejme v rovnaký deň predstavený model i20 N Rally2. 

Motor využíva nový systém variabilného časovania ventilov CVVD (Continuously Variable Valve Duration), prepĺňanie zabezpečuje turbodúchadlo s kvapalinou chladeným medzichladičom komprimovaného vzduchu a na prípravu zmesi slúži vysokotlakové priame vstrekovanie s tlakom 350 bar.



Manuálna šesťstupňová prevodovka bola zosilnená a modifikovaná, okrem funkcie Rev Matching (automatické prispôsobenie otáčok pri podraďovaní, tzv. automatické medziplyny), ktorá sa aktivuje osobitným tlačidlom na volante, je k dispozícii aj rozjazdová automatika Launch Control

Nový Hyundai i20 N môže byť za príplatok vybavený mechanickým samosvorným diferenciálom (N Corner Carving Differential). Puristov rozhodne poteší aj manuálna ručná (parkovacia) brzda.



Nové eNko prichádza aj s osobitnými prvkami, ktoré majú vodičovi priniesť pôžitok z jazdy. Systém N Grin Control umožňuje zákazníkom prispôsobiť si vozidlo nastavením jedného z piatich jazdných režimov: Normal, Eco, Sport, N a N Custom. Jazdné režimy nastavujú parametre motora, elektronického stabilizačného systému ESC, posilňovač riadenia a zvuk výfuku, tak aby boli optimalizované pre rozdielne jazdné podmienky. V režime N Custom si vodič môže pre každý uvedený komponent vozidla individuálne nastaviť hodnoty režimov Normal, Eco, Sport a Sport+ podľa osobných preferencií a cestných podmienok pomocou pavučinového diagramu (viac vo videu nižšie) na displeji systému infotainmentu. Tlačidlo N na multifunkčnom športovom volante umožňuje rýchlo prepnúť do zvoleného režimu. Pre ešte športovejší zážitok z jazdy sa dá aj elektronický stabilizačný systém ESC nastaviť v troch stupňoch: zapnutý, športový režim a úplne vypnutý.

 


Ďalšie špecifické prvky sú elektrický zvukový generátor, klapkový systém v koncovom tlmiči výfuku, kalibrácia umožňujúca brzdenie ľavou nohou a indikátor opotrebovania brzdového obloženia (pad wear indicator / PWI). Malé eNko obúva rovnaký typ pneumatík ako veľký brat, Pirelli P Zero v špefifikácii HN (Hyundai N), avšak v rozmere 215/40 R18. 



Konštruktéri Hyundai modifikovali a nanovo vyladili podvozok, brzdy a riadenie modelu i20 tak, aby zodpovedali výkonu nového motora 1.6 T-GDi a umožňovali aj jazdu po pretekárskom okruhu. Podvozok bol spevnený na 12 rozličných miestach, aby sa zlepšila a ovládateľnosť a  jazdné vlastnosti za všetkých poveternostných podmienok. Konštrukčné zmeny zahŕňajú dodatočné zvary výstuhy.

Zosilnené horné úchyty tlmičových vzpier McPherson prednej nápravy a guľové čapy spolu s nanovo vyladenou geometriou so zväčšeným odklonom kolesa, nový priečny skrutný stabilizátor, ako aj nové vinuté pružiny a tlmiče pruženia zlepšujú jazdné vlastnosti pri športovej jazde. Nová predná náprava (N Power Sense Axle) a modifikovaná zadná náprava s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou lepšie odolávajú pôsobeniu bočných síl, čím prispievajú k zlepšeniu ovládateľnosti pri rýchlej jazde. 



Nové naladenie a rýchlejší prevod má aj hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, namontovaným na stĺpiku riadenia (C-MDPS), prevodový pomer riadenia je 12,0:1 oproti 12,4:1 pri ostatných verziách i20. 

Vysoko výkonná brzdová sústava s kotúčovými brzdami vpredu i vzadu má na prednej náprave kotúče s priemetom zväčšeným o 40 mm (na 320 mm) oproti bežným modelom i20 pre zvýšenie odolnosti voči fadingu. 

V interiéri nový model i20 N obsahuje špecifické prvky modelov N. Patria k nim športové predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, vyvinuté špeciálne pre i20 N, športový multifunkčný volant N a rukoväť radiacej páky N, ako aj kovové pedále N. Čierny interiér obsahuje akcenty v modrej farbe Performance Blue a čierny strop kabíny.



Digitálny združený prístroj má zobrazenie otáčkomera s variabilnou červenou zónou, ktorá sa mení podľa teploty motorového oleja, ako aj indikátor optimálneho preradenia z radu farebných svetiel na hornom okraji displeja.

Nový Hyundai i20 N je vybavený funkciou Performance Driving Data System na monitorovanie a zlepšovanie výkonnosti vodiča pri jazde po pretekárskom okruhu. Funkcia, integrovaná do systému infotainmentu, registruje a zobrazuje jazdné dáta, vrátane výkonu a krútiaceho momentu motora, prepĺňacieho tlaku, akcelerácie a merania času kola.

Vybavenie nového modelu i20 N si zákazník môže rozšíriť o príplatkový systém infotainmentu, vybavený veľkým displejom LCD s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a špecifickým obsahom pre modely N. Systém podporuje integráciu smartfónu cez Apple CarPlay a Android Auto. Umožňuje aj využívanie najnovšej verzie online služieb Bluelink značky Hyundai. Patria k nim napríklad služby Hyundai LIVE Services, Connected Routing a Last Mile Navigation, ako aj funkcie diaľkovej kontroly a ovládania vozidla prostredníctvom aplikácie Bluelink pre smartfóny. Služby Bluelink sú výrobcom predplatené na obdobie 5 rokov.



Dynamický dizajn východiskového modelu i20 N Line je doplnený osobitnými aerodynamickými prvkami a zmenšenou svetlou výškou o 10 mm. Dominantným prvkom na prednej časti karosérie je nárazník s veľkým otvorom na vstup chladiaceho vzduchu pre turbodúchadlom prepĺňaný motor. Široká maska chladiča s logom N logo má jedinečnú mriežku, ktorej tvar je inšpirovaný šachovnicovou traťovou vlajkou, čím zvýrazňuje spôsobilosť vozidla pre jazdu na pretekárskom okruhu. 

Pod mriežkou je lišta predného spojlera, lakovaná v kontrastnej červenej farbe Tomato Red. Táto kontrastná farba sa opakuje aj na nových nadstavcoch prahov a zadnom nárazníku. Na zadnej hrane strechy nápadné prítlačné krídlo, ktoré zvyšuje aerodynamický prítlak, čím zlepšuje smerovú stabilitu nového modelu i20 N pri rýchlej jazde. Zadný nárazník s difúzorom obsahuje ikonické trojuholníkové zadné hmlové svetlo, evokujúce dizajn modelov i30 N a i30 Fastback N. Vysoký výkonový potenciál motora navonok symbolizuje veľká oválna koncovka výfuku.

Ďalšími atraktívnymi prvkami dizajnu sú predné LED svetlomety a stmavené zadné skupinové svetlá, vyhotovením pripomínajúce čierny diamant. Športový charakter nového modelu i20 N ďalej akcentujú špeciálne 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny s matne sivou povrchovou úpravou a červené brzdiče predných kotúčových bŕzd s logami N.



Pre nový Hyundai i20 N bude na výber 6 karosárskych farieb, vrátane modrého odtieňa Performance Blue, vyhradeného exkluzívne pre modely Hyundai N. Performance Blue, Intense Blue Polar White Sleek Silver, Brass a Phantom Black. Prvých päť odtieňov je možné kombinovať s čiernym lakovaním strechy. 

Nový Hyundai i20 N sa začne na Slovensku predávať v druhom štvrťroku 2021. Zatiaľ nie sú k dispozícii žiadne oficiálne informácie o cenách, my chceme predpokladať, že Hyundai popri odladenej technike poskytne zákazníkom aj dobrú cenu.

Nakoľko Renault nechal umrieť aj posledné nádeje na ostré Clio R.S. a Volkswagen Polo GTI je skôr rýchlym ako ostrým kompaktom, jediným vážnym konkurentom pre Hyundai i20 N je Ford Fiesta ST, ktorá je podľa oficiálneho cenníka v predaji za sumu 25.490,- EUR. K tejto základnej cene je potrebné pripočítať minimálne 995,- EUR za balík Performance obsahujúci samosvorný diferenciál Quaife na prednej náprave a kontrolu rozjazdu (Launch Control). Ak by sa teda Hyundai i20 N so základnou cenou dostal pod 24 tisíc EUR a príplatok za mechanický samosvorný diferenciál nebude viac ako tisíc EUR, rozhodne pôjde o konkurencieschopnú cenu.


Hyundai i20 N má oproti Fordu Fiesta ST k dobru nielen 0,1 litra objemu, ale aj štvrtý valec, výrazne lepšie brzdy a ak je hmotnosť 1.190 kg udávaná aj s tzv. eurozáťažou, bude mať Hyundai aj výraznú výhodu v hmotnosti; päťdverová Fiesta ST váži 1.283 kg. Fiesta ST ponúka zábavné jazdné vlastnosti s kopou hravej pretáčavosti, jej trojvalcový motor má jedinečný charakter a poskytuje málinko viac sily (290 Nm od 1.600 do 4.000 ot/min., 200 koní pri 6.000 ot/min.). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá Fieste ST len 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 232 km/h. Jedinou zásadnou slabinou Fiesty ST (okrem vysokej ceny) sú poddimenzované brzdy. 

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Hyundai a Ford

Advertisement