Audi A6 PHEVSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Novinky / Mercedes-AMG GT Black Series – Najsilnejší rodokmeň

Mercedes-AMG GT Black Series – Najsilnejší rodokmeň

Black Series. Dve slová označujúce tie najultimatívnejšie autá z dielne AMG Performance divízie. Výkonnejšie, ľahšie, hlučnejšie, jednoducho zrodené pre uzavretú trať.

Začalo to v roku 2006 celkom nenápadne. Prvým z čiernej série bol model SLK 55 AMG Black Series, ktorého 5,5 litrový atmosférický vidlicový osemvalec dostal 40 koní naviac a celkových 400 koní (a 520 Nm) rozhýbalo o 45 kíl oproti sérii ľahšie SLK na stovku za 4,5 sekundy, nelimitovaná maximálna rýchlosť dosiahla na číslo 277 km/h. Za necelý rok sa ich vyrobilo len 120 kusov.

Nasledovalo CLK63 AMG Black Series, ktoré bolo podstatným spôsobom rozšírené novými karosárskymi dielmi. Vidlicový osemvalec s objemom 6,2 litra produkoval 507 koní a 630 Nm, čo o 40 kíl ľahšiemu kupé (prázdna hmotnosť aj tak prekročila 1,7 tony) stačilo na zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť bola limitovaná na hranici 300 km/h. Vyrobilo sa 700 kusov.

Tretím v rade bol model SL65 AMG Black Series, ktorý bol najextrémnejší modelom Mercedesu. Pôvodne kabriolet SL dostal pevnú strechu a aktívny zadný spojler. Jeho vidlicový prepĺňaný motor V12 produkoval 670 koní a elektronicky limitovaných 1000 Nm (bez limitera to bolo 1200 Nm). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 320 km/h aj dnes môžeme považovať za vynikajúce dynamické hodnoty. S hmotnosťou 1870 kg však tento Black Series nebol ľahkou váhou. Medzi septembrom 2008 a augustom 2009 sa vyrobilo len 350 kusov.

Mercedes-Benz C 63 AMG Black Series bol akýmsi návratom do reality, úpravy jeho karosérie boli podobné ako v prípade jeho predchodcu CLK, zachoval sa typický rukopis rozšírenej karosérie. Výkon vidlicovej „63“ dosahoval 517 koní a sila 620 Nm bola... dostatočná pre zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy. Vmax bola limitovaná na 300 km/h.

Mercedes-Benz SLS AMG Black Series bol exotom porovnateľným s čierno-sériovým SL, jeho dohora otvárané krídlové dvere boli použité v sériovom Mercedese len po druhýkrát v histórii. Pohon opäť zabezpečoval osvedčený 6,2 litrový vidlicový osemvalec, tentoraz s výkonom 631 koní a silou 635 Nm. Hmotnosť sa podarilo zredukovať o nemalých 70 kg na slušných 1550 kg. Dynamické parametre tomu zodpovedali: z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy, maximálna rýchlosť 315 km/h.

Dnes Mercedes v kabáte GT Black Series predstavuje svoj doposiaľ najsilnejší vidlicový osemvalec. Výkon 730 koní800 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,2 sekundy, na 200 km/h zrýchli za menej ako 9 sekúnd a maximálna rýchlosť má napriek obrovským krídlam doposiaľ najvyššiu hodnotu zo všetkých modelov Black Series: 325 km/h



Nový motor GT Black Series vychádza zo známeho motora 4,0 AMG V8 biturbo s mazaním so suchou kľukovou skriňou, pre množstvo úprav však dostal nový interný kód M178 LS2. Dosahuje výkon 537 kW (730 k) pri 6 700 – 6 900 ot./min a poskytuje maximálny krútiaci moment 800 Nm pri 2 000 – 6 000 ot./min. 



Výkon prenáša na zadné kolesá sedemstupňová dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 7G, ktorá sa, podobne ako vo všetkých modeloch AMG GT, nachádza pri zadnej náprave v rámci usporiadania transaxle (motor vpredu – prevodovka vzadu), čo vplýva na dosiahnutie optimálneho rozloženia hmotnosti. Prepojenie motora a prevodovky vytvára takzvanú torznú rúru (Torque Tube). Tá je vyrobená z uhlíkových vlákien a s hmotnosťou 13,9 kilogramu je približne o 40 percent ľahšia ako už odľahčený alternatívny konštrukčný diel z hliníka v modeli AMG GT. 



Vycibrená aerodynamika prispieva k vysokej jazdnej dynamike a jazdnej stabilite nielen na rýchlych okruhoch. Podobne ako v modeloch AMG GT R a AMG GT R PRO, aj v tomto prípade odborníci na aerodynamiku a dizajnéri úzko spolupracovali, pretože pri verzii Black Series heslo „forma nasleduje funkciu“ platí viac než kedykoľvek predtým.



Príbuznosť s pretekárskymi vozidlami AMG GT3 a AMG GT4 je vizuálne aj technicky bližšia ako kedykoľvek predtým. Prejavuje sa to už pri novom, výrazne väčšom prívode chladiaceho vzduchu, ktorý pochádza priamo z pretekárskeho vozidla AMG GT3. Na obložení chladiča sú umiestnené zvislé výstuhy vo vyhotovení z tmavého chrómu. Prúd vzduchu teraz možno privádzať do chladičov v podbehoch kolies priamo cez centrálny prívod vzduchu, vďaka čomu dva prídavné vonkajšie otvory na prívod vzduchu v spojleri predného nárazníka už nie sú k dispozícii. Krídelká v tvare kosáka tu optimalizujú prúdenie vzduchu, ktorý zvyšuje nielen prítlak na prednej náprave, ale zlepšuje aj chladenie bŕzd. 



Prieduchy cielene usmerňujú prúdenie vzduchu v oblasti kolies. V kombinácii s krídelkami pred kolesami sa tým podarilo znížiť súčiniteľ odporu vzduchu a zvýšiť prítlak. Nový dizajnový jazyk prednej časti je teda zlúčením maximálnej efektívnosti využitia chladiaceho vzduchu, nízkeho odporu vzduchu a zvýšenej úrovne prítlaku.Predný rozdeľovač prúdenia z pohľadového kompozitu z uhlíkových vlákien možno manuálne nastavovať v dvoch stupňoch (Cesta a Preteky – nastavenie Preteky je určené výlučne pre pretekársku trať), a tak vyladiť na rôzne podmienky a nároky na pretekárskej trati. Po vysunutí dopredu (poloha Preteky) sa pod prednou časťou vozidla vytvorí predný difúzor, ktorý má tvar obráteného profilu krídla. V závislosti od rýchlosti jazdy tento komponent pôsobením rastúceho podtlaku ešte viac klesne, čo výrazne urýchľuje prúdenie vzduchu v spodnej časti vozidla a vytvára takzvaný Venturiho efekt, ktorý dodatočne prisaje vozidlo k vozovke a zvýši prítlak na prednej náprave. 



Priamo z motoristického športu je odvodená aj nová kapota motora z uhlíkových vlákien s dvomi veľkými otvormi na odvádzanie vzduchu, ktoré pozostávajú z čiernych zvýraznených plôch z uhlíkových vlákien. Veľké výpusty odvádzajú vzduch z motorového priestoru, pričom vzduch prúdi z priečne zostavenej sústavy chladičov. Súčasne sa znižuje odpor vzduchu a optimalizuje sa objemový prietok vzduchu na chladenie motora. Vzduch sa okrem toho cielenie vedie okolo stĺpika A a bočných skiel k zadnej časti vozidla, kde zvyšuje efektívnosť novej koncepcie zadného krídla. Súvisle integrované vetracie štrbiny s piatimi lamelami vo farbe karosérie a otvory na odvádzanie vzduchu za kolesami v predných blatníkoch z uhlíkových vlákien účinným odvetrávaním podbehov prispievajú k zvýšeniu prítlaku na prednej náprave. 



Prúdenie vzduchu okolo vozidla optimalizujú aj nové, výrazne väčšie a širšie bočné obloženia prahov z čierneho kompozitu z uhlíkových vlákien, ktoré vpredu a vzadu prechádzajú do zvislých líšt. Pre chladenie bŕzd na zadnej náprave sú v bočných obloženiach prahov dodatočne integrované vzduchové kanály.



Pri pohľade zozadu sa ukazuje nový charakteristický spojler zadného nárazníka s veľkým difúzorom, dve okrúhle dvojité koncovky výfuku vľavo a vpravo vonku, bočné odvetrávacie otvory v podbehoch kolies a inovatívna koncepcia zadného krídla. Oba komponenty krídla pozostávajú z uhlíkových vlákien, dajú sa mechanicky prestaviť, a tým prispôsobiť rôznym podmienkam na trati. Druhý, nižšie uložený profil krídla, sa podarilo zhotoviť ako mimoriadne malý a úzky komponent, pretože ideálne navádza vzduch z prednej časti vozidla. Aerodynamickú efektívnosť zvyšujú aj veľmi ľahké a napriek tomu stabilné podpery krídla z uhlíkových vlákien, ktoré boli špeciálne vytvorené po rozsiahlych simuláciách. Zaujímavý je aj ďalší detail: pohyblivé krídelko v hornej lište krídla. 



Tento aktívny aerodynamický prvok je riadený elektronicky podľa jazdnej situácie a zvoleného režimu DYNAMIKA AMG – dokáže sa nakloniť o 20 stupňov, čím sa zlepšuje dynamika v pozdĺžnom aj v priečnom smere. Vo svojej vodorovnej polohe znižuje odpor vzduchu pre rýchlejšie dosiahnutie maximálnej rýchlosti. Vo vzpriamenej polohe krídelko zvýšeným prítlakom na zadnej náprave zlepšuje brzdné vlastnosti a stabilitu pri prejazde zákrutami.



Používajú sa štyri rôzne stratégie ovládania, podľa toho, či je zvolený režim DYNAMIKA AMG Basic, Advanced, Pro alebo Master. V časti týchto stratégií je dodatočne obsiahnuté rozpoznávanie jazdnej dynamiky, napríklad v režime Master: krídelko je trvale vzpriamené a vysunuté do rýchlosti 250 km/h. Od rýchlosti 250 km/h sa zasunie, čím sa odpor vzduchu zníži a maximálnu rýchlosť možno dosiahnuť rýchlejšie. Ak však vodič prudko zabrzdí alebo navedie vozidlo do zákruty, krídelko sa znova okamžite vysunie, čím zvýši prítlak a odpor vzduchu, a tým optimalizuje brzdenie a jazdenie v zákrutách. Vodič okrem toho môže krídelko vysunúť alebo zasunúť pomocou osobitného tlačidla na stredovej konzole.



Detailné aerodynamické prepracovanie vozidla sa týka aj takmer kompletného zakrytia podlahy vozidla, ktoré musí spĺňať nielen aerodynamické, ale aj tepelné požiadavky (odvádzanie tepla). Plochý spodok vozidla je vybavený špeciálne vytvorenými pozdĺžnymi plutvičkami. Všetky opatrenia ako celok zabezpečujú prítlak, ktorého úroveň pri rýchlosti 250 km/h značne presahuje hodnotu 400 kilogramov.



Na zníženie hmotnosti neodpružených hmôt sú trojuholníkové ramená, strmene náprav a strmene kolies na prednej a zadnej náprave kompletne vyrobené z kovaného hliníka. Priamo z motoristického športu pochádzajú kĺbové ložiská na horných a spodných priečnych ramenách zadnej nápravy. Konštrukčne nemajú vôľu, čím sa nemení rozchod kolies a odklon ani pri vysokom zaťažení. To umožňuje precíznejšie riadenie vozidla AMG GT Black Series, jasnú odozvu pri riadení, a tým aj zvýšenú výkonnosť pri prejazdoch zákrut.



Podobne ako v AMG GT R, aj vo verzii Black Series sa používa podvozok AMG s variabilnou svetlou výškou a s nastaviteľným predpätím pružín, ktorého technológia bola prispôsobená špeciálnym požiadavkám pri extrémnom používaní na pretekárskych okruhoch s vysokými silami tlmenia. Technika známa z motoristického športu sa kombinuje s adaptívnym, plynule nastaviteľným tlmením AMG RIDE CONTROL. Regulácia je elektronická a tlmenie sa na každom kolese vždy automaticky prispôsobuje aktuálnej jazdnej situácii, rýchlosti a stavu vozovky. Okrem toho si vodič môže prispôsobiť charakteristiku adaptívneho nastaviteľného tlmenia stlačením tlačidla na AMG DRIVE UNIT alebo pomocou jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT. K dispozícii sú tri stupne: Komfort, Šport a Šport plus. Na prednej náprave sa používa priečny torzný stabilizátor z ľahkých uhlíkových vlákien s dvomi možnosťami nastavenia.



K ďalším opatreniam na zlepšenie dynamiky podvozka patrí širší rozchod kolies vpredu a vzadu, ako aj manuálne nastaviteľný odklon na prednej a zadnej náprave. 

V spolupráci s výrobcom MICHELIN boli vyvinuté pneumatiky Pilot Sport Cup 2 R MO, ktoré sú na mieru prispôsobené verzii Black Series. Ako je zvykom len v pretekárskom športe, tieto športové pneumatiky sa dodávajú v dvoch zmesiach exkluzívne pre značku Mercedes-AMG: sériovo sa priamo z výrobného závodu montuje MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO1A ako takzvaná mäkká zmes. V rámci možnosti príplatkovej výbavy sa pre prevádzku na pretekárskej trati pri vyšších teplotách navyše dodáva aj tvrdá zmes. Táto zmes sa dodáva prostredníctvom centra AMG Performance Center a okrem názvu MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO2 je označená aj s typickou nálepkou francúzskeho výrobcu pneumatík pre motoristický šport. Rozmery vpredu sú 285/35 ZR 19 na 10 J x 19 a vzadu 335/30 ZR 20 na 12 J x 20.



Pre použitie na uzavretých tratiach v režime s vypnutým systémom ESP ponúka AMG TRACTION CONTROL vodičovi možnosť individuálnej kontroly ohromnej hnacej sily vozidla Black Series – táto podpora prebieha bez akýchkoľvek zásahov bŕzd v rámci ESP. Na ovládanie slúži samostatný otočný ovládač na stredovej konzole, ktorý možno v centrálnej polohe na prístrojovej doske v prípade potreby ovládať aj v pretekárskych rukaviciach. Prvý stupeň je naprogramovaný na jazdy za mokra s veľkými bezpečnostnými rezervami. Deviaty stupeň povoľuje maximálny preklz na zadnej náprave. Príslušné nastavenie sa zobrazí na samotnom otočnom ovládači aj na centrálnom displeji združeného prístroja.



Koncepcia interiéru zvýrazňuje vrcholové postavenie AMG GT Black Series: koža napa Exklusiv sa kombinuje so športovým mikrovláknom DINAMICA v čiernej farbe a s oranžovými kontrastnými ozdobnými švami. Prístrojová doska a novonavrhnuté panely dverí s odľahčenou konštrukciou, ktoré boli namiesto držadiel vybavené len ušami na zatváranie dverí, sú potiahnuté čiernym mikrovláknom DINAMICA. Nápadné zvýrazňujúce prvky prinášajú aj ďalšie oranžové kontrastné ozdobné švy, ozdobné prvky z uhlíkových vlákien v matnej čiernej farbe, ako aj interiérový balík Night. 



Škrupinové sedadlá AMG z uhlíkových vlákien (nedodávajú sa pre USA, Kanadu ani Čínu) sú kombináciou nízkej hmotnosti a optimálneho bočného vedenia. V USA, Kanade a v Číne sú pre verziu Black Series sériovo dostupné sedadlá AMG Performance. Na želanie sa interiér dodáva aj so sivými kontrastnými ozdobnými švami.



Vozidlo AMG GT Black Series má pred vodičom plne digitálny združený displej z rodiny AMG GT s uhlopriečkou s veľkosťou 12,3 palca a multimediálny monitor s uhlopriečkou s veľkosťou 10,25 palca na stredovej konzole. Združený prístroj ponúka rozličné dizajnové spracovania s tromi štýlmi zobrazovania špecifickými pre AMG: Klasický, Športový alebo Superšportový. V zobrazení Superšport s centrálnym otáčkomerom existuje množstvo ďalších informácií, napríklad výzva na preradenie na vyšší stupeň v režime manuálneho radenia, takzvaná Shiftlight. Vizualizácie na multimediálnom displeji umožňujú zážitok z ďalších funkcií vozidla. Okrem iného k tomu prispievajú aj animované zobrazenia asistenčných jazdných systémov, systémov vozidla a komunikačných systémov.



Na mnohých trhoch sa na želanie dodáva okruhový balík AMG (AMG Track Package, len v kombinácii so škrupinovými sedadlami AMG z uhlíkových vlákien, nedodáva sa pre USA, Kanadu ani Čínu). Zahŕňa systém ochrany pri prevrátení, priložené štvorbodové bezpečnostné pásy pre vodiča a spolujazdca a hasiaci prístroj s hmotnosťou 2 kg (oba rozsahy sú navrhnuté výlučne na použitie na pretekárskej trati). Naskrutkovaná ľahká klietka systému ochrany pri prevrátení z titánových rúr ešte viac zvyšuje excelentnú tuhosť vozidla, čím pozitívne ovplyvňuje dynamiku jazdy vozidla. Okrem toho zvyšuje aj pasívnu bezpečnosť.  



Mercedes-AMG GT Black Series je doposiaľ najvýkonnejším AMG so spaľovacím motorom. Absolútne prvenstvo však naďalej drží SLS AMG Electric Drive, ktorý disponoval výkonom 740 koní. Chýbala mu však jedna podstatná zložka radosti z jazdy: ohromná zvuková kulisa nového GT Black Series.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes

Advertisement Advertisement