ZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSV ako...
Úvod / Novinky / Mercedes-Benz trieda S 2020 – Nová generácia MBUX sa predstavuje

Mercedes-Benz trieda S 2020 – Nová generácia MBUX sa predstavuje

Nová trieda S sa nám predstaví už v septembri, Mercedes však už dnes začína s odhaľovaním jej techniky, ktorá má opäť nastaviť nové štandardy vo svojej triede. Na našej sociálnej sieti sme už publikovali niekoľko fotiek takmer finálneho auta, takže už vieme, že dizajn novej vlajkovej lode bude konzervatívny, bez zásadných dizajnových výstrelkov. 

Revolúcia sa však odohrá v interiéri a to nielen premiérou druhej generácie ovládacieho rozhrania MBUX, ale aj vo vzťahu k architektúre prístrojovej dosky a ovládacích prvkov na zadných sedadlách. Na hlavných trhoch triedy S, ktorými sú USA a Čína sa tieto autá využívajú ako šoférske limuzíny a teda tá dôležitejšia osoba sedí vzadu. 

Z tohto dôvodu sa Mercedes-Benz sústredil pri novej vlajkovej lodi dôsledne na oblasť zadných sedadiel. Dôkazom toho je, že cestujúci na zadných sedadlách môžu zažiť rovnako rozsiahlu ponuku funkcií infotainmentu a komfortu ako vodič a spolujazdec. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii až tri dotykové obrazovky a množstvo intuitívnych možností ovládania, ako napríklad interiérového asistenta MBUX alebo hlasového asistenta Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes). 

Interiér bude ešte digitálnejší a inteligentnejší, pretože hardvér a softvér urobili obrovský posun vpred: brilantné zobrazenia uľahčujú ovládanie funkcií vozidla a komfortných funkcií až na piatich veľkých obrazovkách, ktoré sčasti disponujú technológiou OLED. V prípade MBUX sa dôraz kladie na človeka. Výrazne sa rozšírili aj možnosti personalizácie a intuitívneho ovládania. Platí to pre oblasť zadných sedadiel, ale aj pre vodiča.  

 


Nový 3D displej vodiča tak napríklad umožňuje priestorové vnímanie scény stlačením jedného tlačidla. Displej vodiča na želanie disponuje dvoma integrovanými kamerami. Tie sa okrem iného používajú na rozpoznávanie tváre. Displej multimediálneho systému je orientovaný na výšku a za príplatok bude dostupný s technológiou OLED a dotykovou odozvou.  



Vzhľad obrazoviek si možno individuálne prispôsobiť prostredníctvom štyroch štýlov zobrazovania (Decentný, Športový, Exkluzívny, Klasický) a troch režimov (Navigácia, Asistencia, Servis). 





Na želanie sú k dispozícii dva typy projekčných displejov (HUD), väčší z nich premieta aj obsahy z rozšírenej reality, v prípade aktívnej navigácie sa napr. na vozovku virtuálne premietajú animované odbočovacie šípky presne do príslušného jazdného pruhu. Pokiaľ ide o asistenčné funkcie, na projekčnom displeji sa zobrazujú informácie napríklad o aktívnom asistentovi udržiavania odstupu. 

Projekčný displej s rozšírenou realitou (AR-HUD): na želanie sú k dispozícii dva rôzne projekčné displeje (HUD), pričom jeden z nich predstavuje inovatívny variant s mimoriadne veľkým obrazom. Uhol otvorenia obrazovky je 10° horizontálne a 5° zvislo, obraz je vo virtuálnej vzdialenosti 10 metrov. Plocha zobrazenia zodpovedá monitoru s uhlopriečkou 77 palcov. Na projekčnom displeji s rozšírenou realitou sa zobrazuje množstvo obsahov z rozšírenej reality pre asistenčné jazdné systémy, ako aj pre navigačné informácie. Tieto obsahy splynú s okolím, vďaka čomu prispievajú k ďalšiemu zníženiu rozptýlenia. Jednotka vytvárajúca obraz (DMD, Digital Mirror Device od spoločnosti Texas Instruments) sa skladá z matice s vysokým rozlíšením pozostávajúcej z 1,3 milióna jednotlivých zrkadiel a jedného mimoriadne efektívneho svetelného zdroja. Táto technológia je známa z projektorov v kinách. Mercedes-Benz ju na vytvorenie obrazu v projekčnom displeji po prvýkrát použije v Triede S. 



Obrazovky prístrojového štítu a multimediálneho systému už nie sú prepojené, nový displej multimediálneho systému je orientovaný vertikálne.



Trojdimenzionálny (3D) displej vodiča: dojem z priestorovej hĺbky vzniká vtedy, keď môžu oči pozorovateľa vnímať jednotlivé zobrazované skutočnosti z rôznych pohľadov v závislosti od perspektívy. V prípade nového stereoskopického displeja sa tento efekt dosahuje šikovnou kombináciou konvenčného LCD displeja so špeciálnou štruktúrou pixelov a regulovateľných LCD pásov mriežky (aperture grille). Niekoľko milimetrov od LCD displeja sa nachádza takzvaná bariérová mriežka. Tá sa prispôsobí polohe hlavy pozorovateľa natoľko, že jeho ľavé a pravé oko vidia rôzne pixely LCD displeja. Vďaka tomu vzniká želaný efekt priestorovej hĺbky. V displeji je integrovaný systém stereokamery. Ten zabezpečuje prevzatie presného určenia polohy očí pozorovateľa. S metódami prispôsobenia vzdialenosti z dielne Mercedes-Benz a extrémne nízkou latenciou systému si môže vodič vychutnávať ničím nerušený veľký rozsah pohybu. Zobrazenie sa neustále prispôsobuje v displeji vodiča. 



Interiérový asistent MBUX: pomocou kamier v stropnej ovládacej jednotke a algoritmov, ktoré sú schopné učiť sa, rozpozná interiérový asistent MBUX želania a úmysly cestujúcich a dokáže dedukovať ich myšlienkové pochody. Dokáže si interpretovať pohyby hlavou, rukou či reč tela, na ktoré následne reaguje príslušnými funkciami vozidla. Ak sa vodič pozrie cez plece dozadu smerom na zadné sklo, interiérový asistent automaticky odtiahne slnečnú roletu. Ak vodič niečo po tme hľadá na sedadle spolujazdca, asistent automaticky zapne svetlo. Stačí sa pozrieť na jedno z vonkajších zrkadiel a dané zrkadlo môžete nastavovať priamo bez potreby výberu príslušného zrkadla. Asistent rozpozná aj prirodzené pohyby rukou a vodič či spolujazdec môžu bezdotykovo zavrieť posuvnú strechu. Pomocou pózy na vyvolanie obľúbenej položky (ruka, ktorej ukazovák a stredný prst tvoria písmeno V) možno vyvolať preferované funkcie. Vodič a cestujúci si so systémom môžu prepojiť osobné obľúbené funkcie. 



Technológia OLED: skratka OLED znamená organická svetelná dióda (Organic Light Emitting Diode). Na rozdiel od LCD technológie pozostáva OLED displej z viacerých organických vrstiev, ktoré sa nanášajú na plastový substrát. V Triede S sa OLED displej nachádza za sklom a v kombinácii s aktuátormi a snímačmi sily, ktoré sa nachádzajú za samotným displejom, ponúka ucelený zážitok zo zobrazenia a používania. Schopnosť vyhodnocovania tlaku a funkcia dotykového ovládania umožňujú použitie rozšírených funkcií. OLED panely po privedení elektrického napätia emitujú svetlo a na rozdiel od LCD displejov nepotrebujú externé osvetlenie pozadia. Elektrický prúd sa spotrebúva iba tam, kde svietia pixely. Tým sa okrem iného zabezpečuje lepšia hodnota čiernej a ešte silnejšie kontrasty. Pri klasických zobrazeniach videosekvencie vykazuje OLED technológia až o 30 percent nižšiu spotrebu energie ako LCD technológia. 



Hlasový asistent Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes): tradičné systémy ovládania hlasom v automobiloch požadujú od svojich používateľov konkrétne nemenné príkazy. Hey Mercedes na rozdiel od bežných systémov ovládania hlasom splní takmer každý príkaz vďaka prirodzenému rozpoznávaniu jazyka, dokáže rozpoznať a pochopiť takmer všetky vety týkajúce sa infotainmentu a ovládania vozidla, a to v 27 jazykoch. Systém dokáže rozpoznať aj nepriamu reč, keď používateľ na ovládanie klimatizovania priestoru na nohy vysloví napríklad vetu „Je mi zima“. Používateľ teda nemusí vysloviť jednoznačný príkaz „Nastav teplotu na 24 stupňov“. Ovládanie hlasom je súčasne aj učenlivé. Na jednej strane sa prispôsobí používateľovi a jeho hlasu a dokáže lepšie porozumieť aj používateľom, pre ktorých daný jazyk nie je rodným jazykom, na druhej strane sa softvérové modely na serveri v priebehu času učia nové moderné slová alebo sa prispôsobia zmenenému spôsobu používania jazyka. Systém pritom už neodpovedá stereotypne, ale mení sa aj pri dialógu. Základný princíp fungovania asistenta s hlasovým ovládaním: z hlasových zadaní sa odstránia vedľajšie rušivé zvuky, následne sa skomprimujú a prenesú. Centrálna jednotka vo vozidle a server vyhodnotia tieto údaje a odošlú odpoveď. Systém rozhodne, ktorá odpoveď je pravdepodobnejšia, potom do niekoľkých sekúnd poskytne odpoveď alebo zareaguje. Hlasový asistent preto reaguje aj vtedy, keď nie je k dispozícii žiadne pripojenie. 



Nastavovanie sedadla možno vykonávať nielen prostredníctvom už tradičných tlačidiel na paneloch dverí, ale aj cez obrazovky. Aj komfortné funkcie, ako vyhrievanie sedadla alebo masáž, možno ovládať hlasovými príkazmi. K dotykovému ovládaniu, ovládaniu potiahnutím prstom, hlasovému ovládaniu a prirodzenému ovládaniu pohybom ruky sa pridáva možnosť ovládania pohľadom.S ohľadom na novú architektúru ovládania sa výrazne zredukoval počet hardvérových ovládačov, je ich až o 27 menej v porovnaní s predchodcom. Základné funkcie, ako svetlá či stierače, však možno aj naďalej ovládať priamo. Klimatizačný panel sa permanentne nachádza v spodnom okraji displeja 



Hlasový asistent Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes) je ešte schopnejší viesť dialógy. Určité úkony tak možno vyvolať aj bez aktivačného zvolania Hey Mercedes. Medzi tieto úkony patrí napríklad prijatie hovoru alebo zobrazenie navigačnej mapy. Hey Mercedes teraz tiež vysvetľuje, kde sa nachádza lekárnička alebo ako si prepojiť chytrý telefón cez Bluetooth. Okrem klasického zadania kódu PIN zabezpečuje vysoký stupeň bezpečnosti aj nový postup autentifikácie. Kombinujú sa pri ňom odtlačky prstov, rozpoznávanie tváre a reči. Umožňuje vyvolanie individuálnych nastavení a zabezpečenie digitálnych platobných operácií z vozidla. Jedinečnosťou systému MBUX je však predovšetkým jeho prepojenie s najrozličnejšími systémami a údajmi zo snímačov vozidla. Funkcia výstrahy pri vystupovaní v Triede S tak pomocou kamier dokáže rozpoznať, že niekto chce opustiť vozidlo. Ak sa v mŕtvom uhle približuje iný účastník cestnej premávky, aktívne náladové osvetlenie bude plniť funkciu výstrahy pri vystupovaní a bude blikať načerveno. 



Interiérový asistent MBUX skontroluje, či je detská sedačka na mieste spolujazdca pripútaná. Pod dohľadom je aj pozornosť vodiča. V prípade príznakov mikrospánku vodiča upozorní systém ATTENTION ASSIST. Interiérový asistent MBUX dokáže v závislosti od výbavy rozpoznať až 20 pokynov ovládania. Medzi nové bezpečnostné funkcie patrí rozpoznávanie nepripútanej detskej sedačky na mieste spolujazdca a výstraha pred účastníkmi cestnej premávky v mŕtvom uhle. Z pohybu cestujúcich dokáže vydedukovať, že majú v úmysle vystúpiť. To znamená, že pred účastníkmi cestnej premávky a prekážkami na boku vozidla dokáže cestujúcich varovať ešte skôr. Medzi nové komfortné funkcie patrí prednastavenie polohy sedadla vodiča a vonkajších zrkadiel na základe telesnej výšky, ako aj ovládanie slnečnej rolety pohľadom ponad plece. Okrem toho možno ovládať posuvnú strechu gestami ruky. Hey Mercedes možno ovládať aj z oblasti zadných sedadiel. Vďaka viacerým mikrofónom dokáže systém rozoznať, z ktorého miesta cestujúci vyslovil svoje želanie. Blikajúce náladové osvetlenie upozorní na cestujúceho, ktorý aktuálne hovorí. 



Z výpočtu len niektorých nových funkcií a spôsobov ovládania je zrejmé, že nová vlajková loď značky Mercedes-Benz bude nabitá novými technológiami a opäť má ambíciu stať sa leadrom vo svojom segmente. My osobne sa najviac tešíme na vyskúšanie si novinky na dynamickej jazdnej prezentácii. 

Zdroj: Mercedes, Spracoval: Miro Vilím 

Advertisement