Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Novinky / Škoda Kodiaq RS 2021 – Vieme, aký dostane motor?

Škoda Kodiaq RS 2021 – Vieme, aký dostane motor?

Kodiaq RS si do výroby už dlhší čas neobjednáte, no napriek tomu sa mi od konca minulého roka zobrazujú ponuky na stále dostupné skladové vozidlá a na dôvažok, jeden nádherný, v čiernej farbe som pred niekoľkými dňami videl naživo aj v showroome jedného bratislavského predajcu. Pekný dôvod na úvahu o budúcnosti tohto modelu, čo poviete?

Škoda Kodiaq RS bola v rámci svojej rodiny jedinečná svojou motorizáciou a tú z ponuky vyradili stále prísnejšie emisné limity. 

Naftový motor 2.0 BiTDI produkuje z objemu dvoch litrov vďaka dvom turbám slušný výkon 240 koní pri 4.000 ot/min. a maximálna hodnota krútiaceho momentu 500 Nm je dostupná v rozsahu od 1.750 do 2.500 otáčok za minútu. 

Výkon motora je na všetky štyri kolesá prenášaný prostredníctvom sedemstupňovej automatickej prevodovky (DSG), vďaka čomu zrýchľuje päťmiestna verzia z nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy, tej sedemmiestnej to trvá o jednu desatinu dlhšie (7,0 sekúnd). Maximálna rýchlosť je 225 km/h, resp. 224 km/h v prípade sedemmiestnej verzie.

Motor 2,0 BiTDI má charakter aj vďaka reproduktoru umiestnenému vo výfukovej sústave (Dynamic Suond Boost), jeho nevýhodou je vysoká hmotnosť na prednej náprave. Celková pohotovostná EU hmotnosť je minimálne 1.895 kg, resp. od 1.928 kg v prípade sedemmiestnej verzie. A to je už naozaj medvedia váha. Oproti bežným verziám má Kodiaq RS kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti umiestnený akumulátor pod podlahou batožinového priestoru, čo sa odzrkadľuje aj na jeho nižšom objeme. Základná päťmiestna konfigurácia má objem batožinového priestoru 725 litrov, ostatné verzie Kodiaqu majú základ 835 litrov.     



Kodiaq RS poskytuje v priamke veľmi príjemné dynamické parametre, vďaka progresívnemu riadeniu sa nestratí ani v zákrutách, ale stále sa neviem zbaviť pocitu, že Kodiaq s klasickým motorom 2,0 TDI pôsobí agilnejším dojmom. 

Škoda Kodiaq RS je podobne ako Octavia RS mimoriadne obľúbeným modelom, na niektorých trhoch dosahujú jej predajné podiely takmer pätinu z celkového objemu predaja daného modelového radu a to napriek veľmi sebavedomej cenovke (slovenská cena začínala na sume 51.160,- EUR). Preto je logické, že Kodiaq RS sa vráti do predaja spolu s faceliftom modelového radu a to zrejme ešte tento rok. Aký dostane motor?



Plug-in hybrid?  

Hybridný pohon sa už udomácnil pod kapotou novej Škody Octavia RS a s ohľadom na aktuálnu legislatívu sa javí ako prvá voľba aj pre nový Kodiaq RS. Systémový výkon 245 koní a sila 400 Nm by mohli byť dostatočnou náhradou za naftové biturbo... Ibaže by tomu tak nebolo. Proti použitiu tejto pohonnej jednotky hovoria dve zásadné veci. 

Prvou z nich je skutočnosť, že aktuálny plug-in hybrid je tvorený benzínovým motorom EA211 PHEV, ktorý kombinuje motor 1,4 TSI s výkonom 150 koní (od 5.000 do 6.000 ot./min) a silou 250 Nm (od 1.550 do 3.500 ot/min.) s elektromotorom s výkonom 115 koní a krútiacim momentom 330 Nm do systémového výkonu 245 koní a 400 Nm (pri plne nabitej batérii). Tento výkon prenáša výlučne na predné kolesá šesťstupňové DSG DQ400e-6F. 

Asi sa zhodneme, že Kodiaq RS len s pohonom predných kolies nedáva žiadny zmysel, najmä ak prihliadneme na dynamiku v priamke. Octavia RS iV zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy, ťažší Kodiaq by bude ešte pomalší. Pre predstavu, tento pohon sa objavuje v sesterskom modely Tarraco so zrýchlením z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximálnou rýchlosťou 205 km/h.

Druhým argumentom proti použitiu plug-in hybridu je vyjadrenie britského marketingového šéfa. Alain Favey pre britský Autocar v septembri minulého roka uviedol, že „v dohľadnej dobe Kodiaq PHEV nebude“. Škoda nevidí priestor na PHEV verziu Kodiaqu, pretože už má v portfóliu Superb iV a očakáva, že veľa záujemcov prejde zo spaľovacích motorov priamo na elektrinu v podobe nového modelu Enyaq.



Nafta? 

Nahradiť naftové biturbo v Kodiaqu RS iným motorom spaľujúcim naftu má svoju logiku, ale koncern v tejto chvíli nemá žiadnu adekvátnu náhradu. Nový naftový motor 2,0 TDI EA288evo má najsilnejšiu verziu s výkonom 204 koní a silou 400 Nm (v Audi Q5) a zatiaľ nie sú k dispozícii ani neoficiálne informácie o prípravách výkonnejšej verzie. 

Mnohí možno očakávajú, že práve tento motor by sa mal objaviť aj pod Kapotou Kodiaqu RS, s tým, že výkon 200 koní a 400 Nm budú musieť v kombinácii s nižšou váhou stačiť. Jednoznačnú odpoveď nám dáva pohľad do aktuálneho cenníka Škody Kodiaq, motor 2,0 TDI s výkonom 200 koní je už v ponuke a to nielen v najvyšších výbavách Sportline a Laurin & Klement, ale aj pre výbavový stupeň Style v kombinácii s pohonom všetkých kolies a sedemstupňovou automatickou prevodovkou za cenu od 39.300,- EUR... 

Iste uznáte, že aj keby sa výkon zvýšil o povedzme 20 koní, ťažko by sa predával s cenou viac ako 50 tisíc EUR. Nezabúdajme, Kodiaq RS je obchodne úspešný model aj pre automobilku a nový Kodiaq RS by nemal stáť menej ako ten odchádzajúci.

Mimochodom, dynamické parametre pre motor 2,0 TDI SCR EVO sú vďaka hmotnosti od „len“ 1.746 kg (o 149 kg menej ako váži Kodiaq RS) síce uspokojivé, ale pre Kodiaq RS nedostatočné. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 213 km/h.



Benzín!

Vylučovacou metódou sme dospeli k motoru 2,0 TSI, ktorý plní aktuálne emisné normy hneď v niekoľkých výkonových stupňoch a teda bez veľkých úprav môže slúžiť ako pohonná jednotka aj pre Kodiaq RS. Koľko výkonu by sme si priali? 

Základný výkon 245 koní a 370 Nm sa z pohľadu modelu RS javí ako málo, v tomto výkonovom stupni bude od marca tohto roku dostupný aj ako SEAT Tarraco FR za cenu od 40.320,- EUR, vo výbave Xcellence dokonca od 39.450,- EUR. A to je veľmi ďaleko k cieľovej cenovke nad 50 tis.  EUR. Ani dynamicky nebude tento výkonový stupeň zodpovedať predstavám o najrýchlejšom Kodiaqu. 

Vychádzajúc z vyššie uvedeného by nový Kodiaq RS mal dostať motor 2,0 TSI s výkonom 300 koní a silou 400 Nm. Myslíte, že to „koncern“ nedovolí, aby Kodiaq RS nezatienil Tiguan R a modely značky CUPRA? Ja si myslím, že práve na Kodiaq RS s touto motorizáciou sa predstavením modelov Tiguan R a CUPRA Ateca, resp. CUPRA Formentor otvoril dostatočný priestor. 

V prvom rade, Tiguan R má nový, jedinečný pohon všetkých kolies umožňujúci driftovať a výkon 320 koní. CUPRA Ateca si ponechala výkon 300 koní aj po facelifte, aby si udržala symbolický odstup od modelu Formentor a Formentor dostane ako špičkovú verziu motorizáciu s päťvalcom 2,5 TFSI a výkonom 390 koní



A ani jedno z uvedených áut neponúka sedemmiestnu opciu, čo by bolo špecialitou Kodiaqu RS. Očakávaná cena na úrovni od 52 tisíc EUR by už tak veľmi nebolela. 

Navyše, v súlade s aktuálnymi trendami by najvýkonnejším modelom RS stále zostal Enyaq RS iV s výkonom 306 koní a silou 460 Nm, hoci Kodiaq RS by mal byť v konečnom výsledku rýchlejší. Očakávam zrýchlenie z nuly na 100 km/h za čas okolo 5,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Záver o motorizácii nového Kodiaqu RS je tentoraz len mojou logickou úvahou a na rozdiel od päťvalcového Formentora nie je podložený žiadnym interným zdrojom. Budem len dúfať, že ľudia zodpovední za podobu nového Kodiaqu RS to vidia rovnako ako ja...

Ak by ste nutne potrebovali Kodiaq RS s jedinečným naftovým biturbom, stále ich dostatok nájdete medzi skladovými vozidlami na tomto linku.

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner (archív RL)