Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Novinky / Volkswagen Golf R 2020 - Kráľ všetkých Golfov

Volkswagen Golf R 2020 - Kráľ všetkých Golfov

Volkswagen tento rok predstavil skvelé GTI, len nedávno nový GTI Clubsport a dnes má svetovú premiéru najsilnejší, najrýchlejší a najlepší Golf R všetkých čias. 

Po prvých jazdných skúsenostiach s Tiguanom R boli naše očakávania mimoriadne vysoké a zatiaľ to vyzerá tak, že automobilka veľmi dobre počúvala nielen svojich zákazníkov, ale aj kritikov.

Popri obvyklej každodennej použiteľnosti a rýchlosti má nový Golf R priniesť aj veľkú porciu zábavy za volantom. Kľúčom k dosiahnutiu tohto cieľa je spojenie receptu použitého prvýkrát pre GTI Clubsport s novým pohonom všetkých kolies a špecificky naladeným podvozkom. 

1. Pohon všetkých kolies R-Performance

Namiesto klasického systému Haldex disponuje aj Golf R novým pohonom všetkých kolies R-Performance Torque Vectoring Rear Axle Drive, ktorý vďaka dvom mokrým viaclamelovým spojkám umožňuje nielen reálne preniesť na zadnú nápravu až do 50 percent výkonu motora, ale vie rozdeliť výkon podľa potreby a to až 100 percent z výkonu dostupného pre zadnú nápravu na jedno z kolies. 

Riadenie pohonu všetkých kolies má na starosti manažment jazdnej dynamiky (VDM – Vehicle Dynamics Manager), ktorý spolupracuje s ďalšími podvozkovými systémami ako je elektronická uzávierka na prednej náprave (XDS) a adaptívny podvozok DCC. 



Riadenie jazdnej dynamiky prispôsobuje tuhosť tlmičov aktuálnej jazdnej situácii a cielenou zmenou ich tuhosti dokáže minimalizovať náklony karosérie nielen pri brzdení, ale aj v zákrutách. Prispieva aj k rýchlejšej odozve na riadiace impulzy, zlepšuje trakciu a zabezpečuje rýchlejší prenos výkonu na zadnú nápravu. 



2. Výbava R-Performance a jazdné režimy

Neviem si predstaviť, že by si niekto mohol kúpiť Golf R bez balíka R-Performance. Prečo? Popri základných štyroch nastaveniach jazdných profilov (Comfort, Sport, Race a Individual) poskytuje ďalšie dva podprogramy a to „Special“ a „Drift“, ktorého označenie je samovysvetľujúce.

Režim „Special“ bol odladený špeciálne pre Severnú slučku Nürburgringu a bude ideálnym nastavením aj pre ostrú jazdu na okresných cestách. Nastavenie tlmičov je oproti režimu Race poddajnejšie pre optimálnu trakciu, manažment jazdnej dynamiky podľa intenzity brzdenia určuje v automatickom režime prevodovky optimálny moment pre podradenie a naopak, v prípade veľkého bočného zrýchlenia a pri rýchlom uvoľnení akcelerátora („Fast Off“) ponechá zaradený aktuálny prevodový stupeň, aby nedošlo k destabilizácii auta.



Absolútnou novinkou je nové naladenie manuálneho režimu štandardnej sedemstupňovej automatickej prevodovky tak, že podrží zaradený prevodový stupeň aj v obmedzovači a neodradí nahor. Podobne to platí aj pre režim Drift.   

Stabilizačný systém ESP má tri režimy, zapnutý, ESC Sport a dá sa aj úplne deaktivovať. 

Zaujímavosťou nastavenia adaptívnych tlmičov v režime Individual je možnosť plynulej zmeny tuhosti nad rámec režimov Comfort (ešte mäkšie) a Race (ešte tuhšie).  

Balík R-Performance okrem zásadného nastavenia jazdnej dynamiky obsahuje zvýšenia maximálnej rýchlosti z limitovaných 250 km/h na 270 km/h, devätnásťpalcové kolesá namiesto sériových osemnásťpalcových kolies a dvojdielny zadný spojler zvyšujúci prítlak na zadnej náprave. 



3. Motor a prevodovka

Pohon zabezpečuje štvrtá evolúcia 2,0 litrového turbo motora EA 888, ktorá okrem iného disponuje technológiou vodou chladeného vedenia výfukových plynov do turbodúchadla. Maximálny výkon je 320 koní (od 5.300 do 6500 otáčok za minútu) a maximálny krútiaci moment 420 Nm je dostupný v rozpätí od 2.100 do 5.350 otáčok za minútu. 

 
Štandardom je sedemstupňová dvojspojková prevodovky (DSG DQ381) so skrátenými časmi radenia a kratšími prevodmi. Nakoľko prenos povelov je riešený technológiou shift-by-wire, manuálne radenie umožňujú len špecifické pádla pod volantom. Zrýchlenie z nuly na 100 km/htrvá len 4,7 sekundy

4. Podvozok, riadenie a brzdy

Podvozok je posadený o 20 milimetrov nižšie ako štandardný Golf, adaptívne tlmiče DCC boli špeciálne odladené pre Golf R.

Predná náprava typu McPherson má hliníkovú nápravnicu, ktorá na hmotnosti ušetrí 3 kg a signifikantne zväčšený odklon predných kolies (-1°20'), stabilizátor a pružiny sú tuhšie o 10% oproti predchodcovi. Zadná štvorprvková náprava má nové uloženie tlmičov, pružiny sú opäť tuhšie o 10%. 



K dispozícii budú dva dizajny osemnásťpalcových kolies Jerez a Bergamo (ako zimná sada) a dva dizajny devätnásťpalcových kolies Estoril a Adelaide. Pre obidva rozmery sú k dispozícii pneumatiky Bridgestone Potenza S005 alebo Goodyear Eagle F1 Super Sport, za príplatok sú k dispozícii aj devätnásťpalcové semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2.   

Nové nastavenie sériového progresívneho riadenia má poskytovať viac spätnej väzby o stave vozovky, od dorazu k dorazu sú len 2,1 otáčky, prevodový pomer je 14:1. 

Vpredu majú dierované kotúče bŕzd rozmer 357 x 34 mm (predchodca mal 340 x 32 mm) a dvojpiestikové strmene, ich hliníkové stredy ušetria na každej strane 600 gramov. Vďaka veľkému hlavnému brzdovému valcu a nastaveniu ABS majú poskytovať optimálny brzdný účinok.   

 
5. Dizajn a interiér

Ako všetky Golfy ôsmej generácie, aj Golf R je k dispozícii výlučne ako päťdverový model.

Predný nárazník so špecifickým dizajnom obsahuje zväčšené vstupy pre chladiaci vzduch, zadný nárazník má naznačený difúzor a miesto pre štvoricu koncoviek výfukov. Za príplatok je k dispozícii aj orchestrálna hudba od Akrapoviča, titánová výfuková sústava je o 7 kg ľahšia ako základná verzia.



Dizajnové zmeny dopĺňajú nové, výrazné prahy a za príplatok alebo ako súčasť balíka R-Performance aj dvojdielny spojler piatych dverí. Už tradične sú kryty vonkajších spätných zrkadiel v prevedení matný chróm.

Spočiatku sú na výber len tri farebné odtiene, typická modrá Lapiz Blue Metallic, biela Pure White alebo čierna Deep Black Pearl Effect.

Štandardom je virtuálny prístorjový štít Digital Cockpit Pro so špeciálnym horizontálnym zobrazením otáčkomeru pre režim Race, pre režim Sport je zobrazenie takmer identické s Golfom GTI. Okrem zaradeného rýchlostného stupňa ukazuje virtuálny cockpit aj plniaci tlak turba, teplotu oleja v motore a v prevodovke, silu a výkon, ale aj hodnoty priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia a distribúciu sily medzi nápravy. Samozrejmosťou je Lap Timer. 



V manuálnom režime prevodovky ponúkajú svoju pomoc „shift lights“, ktoré postupným rozsvecovaním indikujú správny moment pre preradenie, čo je dôležité najmä v jazdných režimoch Special a Drift, ktoré držia zaradený prevodový stupeň aj v obmedzovači.

K sériovej výbave patria športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a logom R, navigačný systém Discover Media s 10 palcovou obrazovkou, ambientné osvetlenie a osemnásťpalcové kolesá. 



Volant už poznáme z Tiguanu R, okrem výborných pádiel pod volantom a špecifického R tlačidla, ktorým sa volia jazdné režimy si stále zaslúži kritiku dotykové ovládania multifunkčných tlačidiel.



Na záver ešte čas na Nordschleife, na základe interných meraní má Golf 8 R na semislickoch Michelin Pilot Sport Cup 2 dosiahnuť čas 7:53 min. (predchodca mal 8:10 min.), čas pre nový GTI Clubsport má hodnotu 7:54 min. 

P.S.: Cena? V Nemecku začína na sume 48.048,- EUR (so 16% DPH).

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Volkswagen, Foto: www.netcarshow.com

Advertisement