OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / RLU / Analýzy minulosti a priania pre automobilové značky na rok 2019 - časť štvrtá

Analýzy minulosti a priania pre automobilové značky na rok 2019 - časť štvrtá

Mitsubishi

Oblepilo svet billboardami so svojím novým Eclipsom. A mnohí uverili. Uverili autu, ktoré bolo kedysi športiak a dnes je SUV. Lenže dnes všetci chcú SUV, takže od Mitsubishi to bol strategicky správny krok. Za menej správne považujem potrebu stať sa trendy a vykašľať sa na poctivú klasiku. Ešteže je tu Outlander, ktorý aspoň ako tak zachraňuje podstatu značky. Bude pokračovať legendárne EVO? Zatiaľ s jeho menom operujú iba v špecifikácii pohonu toho nastajlovaného schizofrenika menom Eclipse. Prajem si však, aby sa im to raz opäť podarilo. Aby predali toľko Eclipsov, že im zvýši na nové EVO. Budem za to rád!

 

Nissan

Mám zákulisné info, že Z-etko zomiera. Jediný poriadny športiak s atmosférickým 6 valcom a manuálnou prevodovkou. Chlap s riadnymi guľami. Nissan 370Z ako posledný spravodlivý Zorro odchádza, ... lenže nie do večných lovíšť, ale na operačný stôl centra estetickej chirurgie. Aby sa stal, prepytujem – crossoverom?!! Neviem, kto má v Nissane akého boha pri sebe, ale pokiaľ sa toto stane, dizajnér, ktorý to nakreslil by mal spáchať seppuku. Všeobecne v Nissane všetky autá nejak strácajú gule, okrem GT-R, ktoré ich však má digitálne, takže so správnym softom si prifúknete čo chcete, na koľko chcete. Ale čo X-Trail, ktorý som kedysi považoval za drsný offroad, aj keď ním tak úplne nebol. Vyzeral však, že vydrží! Dnes je to uhladený obchodník so zlým parfémom. Ech... Ten menší sa ako volá? Nissan Kvasnička? Pardón, Qashqai – posledný je ok, je vzhľadný, v tej modrej aj vcelku trendy. A strýko Juke? Jedinečný chrobák, ktorý dodnes stojí v showroomoch bez nejakej radikálnej zmeny, ale s nošou cirkusantských vylepšení zovňajšku – lišty, disky, zrkadlá, kľučky, pazuchy, ... čokoľvek si môžete vyfarbiť. Nissanu prajem, aby sa vykašľal na zvyšovanie výkonu premotivovaného GT-R, tým chlapcom v teplákoch to už stačí, a aby sa pozreli na výrobu niečoho menšieho, živelnejšieho, poctivejšieho a zábavnejšieho, niečo ľahšie, dvojsedadlové s poháňanou zadnou nápravou. Mohlo by sa to volať, ... neviem ..., napríklad, Nissan Z?



 

Peugeot

308 GTI mi napadlo ako prvé a tu musím žabiakov pochváliť, pretože postavili auto, ktorému vdýchli dušu minulosti a odeli ju novou technikou. Okrem sprostého mini volantu z motokáry je GTI excelentne spracovaným aj jazdiacim hothatchom. Zvnútra by som povedal, že ide o kráľa triedy, jazdne je niekde za silnou trojkou, ale rozbiť vás chce rovnako dobre ako sa o to pokúšal v minulosti – nie nadarmo si vyslúži prívlastok widowmaker! Korpulentné škatule so 4 cifernými názvami ako 3008, 5008 mi osobne nič nevravia, ale oceňujem ich originalitu v dizajne ako vonkajška, tak interiéru. Peknú spomienku mám na Peugeot RX-R Metropolis 400i, kde mojej ukrytej rebélii ulahodila konštrukčno-právna kľučka, ktorou Peugeot ponúkol možnosť jazdiť na silnejšom stroji aj ľuďom bez vodičáku na veľkú motorku. Držím im palce a prajem si viac podobných riešení, ale nie preto, aby nás učili obchádzať pravidlá, ale skôr preto, aby tie pravidlá, zákony či normy, boli korektné.


 

 

Porsche

Nezomriem skôr ako budem vlastniť GT3. To je moje životné rozhodnutie. Neviem, či ešte stihnem atmosféru alebo už budem fúkať turbom, ale moje rozhodnutie zostať tu, pokým nadíde ten čas, platí. Zatiaľ budem polospokojný so športovým SUV menom Macan a nádhernou 911 Targa. Detičky by sa mohli voziť s maminou na Cayenne, ale pokiaľ by som nepočúval ženu a jej „vyššie“ predstavy o posede za volantom, kvôli bezpečnosti predsa, ako rodinné by som zvolil novú Panameru ST. Okolo 918 Spyder je tu dole ticho asi len preto, že toto auto si kupujú iba tí hore a sem tam sa mihne GT2 RS, ktorá je aktuálne najsilnejšou 911-kou, takže ju pochopiteľne musia vlastniť všetci hokejisti. Áno, iba im závidím, mal som lepšie korčuľovať! Pri značke Porsche si iba obligátne prajem, aby sa naďalej ľudia tlačili pred dealerom a podpisovali objednávky na svoje nové SUV, či sedany a aby tým pádom malo Porsche zisky na ďalšie vylepšovanie ikony 911.



 

Renault

„Model Scénic riadia iba obludy“, povedal raz jeden moderátor motoristickej relácie vo Veľkej Británii. Bolo to pred rokmi, kedy Scénic nevyzeral dobre a ja som si jeho vodičov začal naozaj viac všímať. Jeremy mal pravdu! Dnes dávajú renaulťáci svojim autám šmrnc a vizuálnu dynamiku. Naozaj sa im darí vyrábať pekné autá a tentokrát to platí už aj pre Scénic (aj jeho vodičov). Modely Kadjar, Koleos a dizajnová rodinná lahôdka Espace pokračujú v nastúpenom trende a som ochotný pripustiť, že všetky by mohli „do telky“, bez toho aby následné vysielanie spôsobilo národnú nevoľnosť. Minulý rok nastúpil na scénu dlhočakávaný Megane z dielne Renault Sport a svojou novou 1,8-čkou urazil všetkých pablbov, ktorí RSo videli tak na plagáte v záhradnom domčeku svojho rozvedeného strýka. Megane RS je aj vo svojej základnej verzii Sport, perfektný. Na môj vkus vyzerá až príliš učesane a navoňane, ale jazdí a loví ako Artemis. Verzia Trophy ma ešte len čaká, ale už teraz viem, že to bude úchvatne vychytané vozenie. „God Bless You Renault!“



 

Rolls-Royce

Nie je značka, ktorú do rúk dostávam každý deň. Model Wraith v edícii Black Badge bol skúškou ostražitosti. Prepletať sa s takmer 400 tisícovou loďou v bratislavskom Bronxe bolo viac ako zážitkom. Extraordinárna aristokracia bola z auta cítiť na každom metri a na našich čerpacích staniciach som nevedel natankovať, ... nemali totiž modrú krv. Cullinan ako prvé SUV značky, poslal svoje posolstvo prémii formou klasického listu, dokonca si dovolil trafiť aj militantné G-éčko, v ktorom bolo napísané iba – „s úctou vám oznamujem, že som váš nový kráľ“ A to sa mi na Rollse páči, tá neotrelá elegancia, s ktorou dokáže pokojne poslať do prdele kohokoľvek. Rešpekt vybudovaný históriouPri tejto značke si dovolím skromne nepriať nič, pretože by sa mohlo stať, že sa za to budem zodpovedať pred kráľovnou.

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: RL archív

Advertisement