Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / RLU / Deň, keď sa v Bratislave zastaví doprava!

Deň, keď sa v Bratislave zastaví doprava!

„Bratislava pre dopravné obmedzenia po 15. februári zriadila internetovú stránku.“ „Hlavnému mestu hrozí najväčší dopravný kolaps.“ Alebo dokonca „BRATISLAVA: uzávierka Alza Drive a Nočného výdaja.“ 

 

Ako vidno, s Bratislavou je to naozaj veľmi vážne. Tieto headliny mi totiž vyhodil Google po zadaní slovného spojenia „bratislava uzávierka“. Ešte aj ten zelený zmrd bude musieť na chvíľu prestať rapovať (alebo čo vlastne teraz robí). 

 

V súvislosti s výstavbou nultého obchvatu (ktorý už mal byť dávno postavený, ale to by si niektoré indivíduá mali naštudovať, čo to znamená „trvalé“ a čo „bydlisko“ a možno by sa naň skôr našli peniaze) sa totiž chystá uzávierka niekoľkých viac, či ešte viac kľúčových ciest. Tie hardcore uzávierky sa ešte ani nezačali a už sa stupňuje pičung verejnosti. Nemám to zmerané, ale som dosť presvedčený, že najviac sa ozývajú ľudia, čo majú trvalý pobyt niekde pri ukrajinských hraniciach (chápem, oni si to nezaplatili, takže oni to nechcú), alebo tí, ktorí do Bratislavy každý deň dochádzajú a kvôli ktorým sa vlastne celý obchvat stavia. Áno, asi nás čaká peklíčko. Avšak netreba zabudnúť, že toto peklíčko má svoje príčiny. A tými sú neustále väčší prílev ľudí do Bratislavy a väčší nápor áut, ktoré musí toto úbohé mesto zvládnuť. Jasné, že život sa na nejaký čas strpčí aj nám, Bratislavčanom (ha, teraz viete, odkiaľ je RoLand), ale ak to niekde na poslednú chvíľu nedojebú napríklad tým, že sa rozhodnú zúžiť obchvaty a privádzače o pár pruhov, možno nám to strpenie prinesie znesiteľnejšiu budúcnosť aspoň na pár rokov. 

 

Našťastie, mesto sa k celej tejto situácii stavia dosť vážne a dopredu informuje verejnosť, ako to v Bratislave prežiť. Dôležitou súčasťou tohto celého je vysadiť šoférov z áut a ponúknuť im alternatívnu dopravu. Niektoré predbežné riešenia sú odvážne (dva bus pruhy), ale možno práve takéto potrebujeme, aby sme svoje lenivé rite vysadili z auta do MHD. Teraz sa sem pýta strašný hejt na stav našej MHD, ale aj ja starý hejter musím uznať, že MHD je na tom oveľa lepšie, než kedysi. Ak všetci svojou troškou prispejeme k tomu, aby Bratislava nezažila úplný kolaps, uľahčíme tak prácu aj robotníkom, stavbárom a dodávateľom. Treba trochu zaťať zuby, aby sa to po prvotnom šoku postupne zrýchľovalo. A dúfať, že to celé nebude stáť ako všetky tunely Švajčiarska dokopy a bude to mať dlhšiu životnosť, než slovo Bélu Bugára.



 

Popri týchto všeobecne prospešných projektoch je však kopec takých, ktoré sa síce tvária vznešene, ale v skutočnosti slúžia len na naplnenie vreciek nenásytných developerov alebo oligarchov. Najlepšie je, keď kvôli nejakej „olistavbe“ ťažké nákladiaky demolujú okolité cesty a potom... nič. Však mesto sa postará. Na druhej strane obdivujem bohatých ľudí, ktorí si kúpia rezidenciu v takejto nejakej stavbe a potom rozbíjajú svoje Aston Martiny na okolitých cestách. Donedávna ma takto fascinovala Koliba a Slavín kde je všeobecne vysoká koncentrácia veľmi bohatých rezidentov, avšak cesty, aké tam viedli, by boli trestom aj pre Daciu. Ďalším zaujímavým príkladom developerskej drzosti je upravenie okolia stavby tak, aby slúžilo výlučne jej obyvateľom. Žiarivým príkladom je Zuckermandel, ktorý mestu doprial dva nové semafory, ktoré svojou sofistikovanosťou vkusne dopĺňali ten jebnutý pri Chatam Sofer. Dosť často sa mi stáva, že stojím na každom jednom z nich, aby vyšlo jedno auto z garáže. To znamená tri červené na 100 metroch. V dopravnej špičke je to celkom peklíčko (áno, toto slovo som si dnes obľúbil), ale aspoň že obyvatelia Zuckermandelu majú rovno pred ich trojnásobne predraženými bytmi dopravnú zápchu. 

 

Takže resumé: aj my petrolheadi budeme nútení častejšie využívať MHD a vydržať stavbu vytúženého obchvatu, ľudia čo tu dlhodobo pracujú a bývajú si tu začnú vybavovať trvalé pobyty a developeri prestanú stavať stavby v už aj tak preplnených lokalitách, a keď už, tak nie bez náležitej opravy okolitých ciest a výstavby dostatočného množstva parkovacích miest. Ale vlastne prečo by mali prestať. Aj tak sa nájde dosť DPHčkarov, čo si tam byt kúpia.

 

Autor: RoLand, foto: Denník N

Advertisement