i8 Protonic testi30Časopis RoadLife - predplatnéKTM 1090 Adventure TestHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboFord Mustang GT Convertible TestDragon SkinÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / RLU / SUV: rakovina automobilizmu

SUV: rakovina automobilizmu

Napriek tomu, že existujú výnimky a existujú majitelia, ktorí dokážu potenciál vozidiel SUV naozaj využiť (pozdravujem všetkých štyroch na Slovensku), myslím si, že tento druh áut je tým najhorším, čo nás v automobilovom svete stretlo. Prvotná myšlienka bola fajn: vyrobme auto s pohonom 4x4 a s vyšším podvozkom, avšak ponechajme mu komfort a praktickosť priestranného kombi alebo dokonca vanu. Umožnime športovcom doniesť si svoje športové náradie aj na menej prístupné miesta – kajaky k vode, bicykle do hôr a dajme auto ľudom, ktorým k chalupám alebo domom vedú neupravené lesné cesty. Lenže potom sa niečo posralo...

Nejakého chytráka s určite veľmi veľkým vtákom napadlo, že si takéto auto kúpi a bude s ním jazdiť v meste. Tá dominancia vďaka veľkosti, ten strach smrteľníkov v hatchbackoch, keď si uvedomili, že vo výške, kde majú oni hlavu, má SUV masku chladiča, ten nadhľad, pocit neporaziteľnosti, nadradenosti a navyše falošný pocit bezpečnosti... Bolo to návykové. Ľudia sú však z veľkej časti druh sprostý a veľmi často stádovitý, takže sa takýchto chytrákov našlo viac. Absolutórium v oblasti statusu už nebola päťmetrová limuzína, ale SUV. To si veľmi rýchlo začali uvedomovať automobilky – a najmä tie prémiové. Z prvotných pár lastovičiek sa vykľulo celé portfólio modelov SUV od nezmyselne malých až po nezmyselne veľké, pričom netrvalo dlho, a do SUV sa pustili aj mainstreamové značky. 

Výsledok? Majiteľ SUV čím ďalej, tým viac stráca svoju výhodu, pretože mu vo výhľade na cestu, kvôli ktorému si SUV kúpil, prekážajú... hádajte čo? Ďalšie posraté SUV. Aj ten pocit, že keď sa zrazí s iným autom, tak sa mu nič nestane, už nie je to, čo býval, pretože je dosť veľká pravdepodobnosť, že ho „sundá“ nejaký esemeskujúci debil alebo zdatná fajčiarka v Land Roveri alebo X6-ke. Majiteľov normálnych áut môže zas jebnúť zakaždým, keď sa snažia vycúvať na ulicu spomedzi radu paralelne zaparkovaných mastodontov s čiernymi fóliami, pretože vidia akurát tak hovno.



Ono je to však s SUVčkami ešte horšie. Človek by si od áut s veľkými pneumatikami a vysokým podvozkom sľuboval komfortnú plavnú jazdu. Lenže géniovia, ktorí do SUV presedlali z päťkových bavorákov pišťali, že sú SUV málo športové a nesedia na ceste tak, ako ten sedan, čo mali pred tým.  Výrobcovia zareagovali a začali vyrábať autá s vysokým podvozkom avšak so schopnosťami bežných áut. Lenže za akú cenu? Zákonite – ak máte ťažké auto s vysokým ťažiskom a chcete, aby sa v zákrutách vyrovnalo (haha) nejakému sedanu, musíte ho obdarovať odpružením, ktoré vám na nerovnostiach napráva stavce drtením. Trpia na to autá ako BMW X5, Mercedes-Benz GLE a ešte aj Volvo XC90. Ak sa chcú takéto autá vyrovnať tým „obyčajným“ aj v priamke, zvyčajne potrebujú 50-100 koní k dobru. Pýtam sa: prečo? Aby videli ďalej pred seba? Stačí pri jazde zahodiť mobil a trochu predvídať. Garantujem vám, že výsledok bude rovnaký. Možno budete argumentovať bezpečnosťou a áno, ak zostrelíte Toyotu Yaris, máte väčšiu šancu na prežitie, ak riadite tank. Ak však nabúrate do stromu či múru, budú vaše deformačné zóny praskať rovnako ako v menších autách, pretože na ne bude tlačiť o stovky kíl ocele s obrovskou kinetickou energiou viac. Nakoniec aj tak najskôr napálite do ďalšej X5-ky. Oveľa lepšie by však bolo, keby ste sa zrážke vedeli vyhnúť vyhýbacím manévrom alebo prudkým brzdením. A tu máte oveľa lepšiu šancu s nižším a ľahším autom. A čo je lepšie? Prežiť nehodu, alebo ju nemať vôbec?

 
Až v dnešnej dobe ultrapokročilých vzduchových podvozkov s adaptívnymi tlmičmi a takým množstvom senzoriky, aké nemal ani prvý raketoplán, je možné SUV-čka donútiť jazdiť pohodlne a zároveň bez toho, aby ste v každej zákrute prebrúsili kľučky svojich dverí (konkrétne Audi Q7). Jedna vec sa však osrať nedá: spotreba. Nech je vaše SUV akokoľvek dobré – ak by ste napratali rovnakú techniku do nejakého kombi, bude VŽDY lepšie, rýchlejšie, pri daných jazdných vlastnostiach pohodlnejšie (reálne bude mať aj komfortnejší podvozok, aj lepšie jazdné vlastnosti) a bude menej žrať. Nejaký druh pohonu 4x4 doň napracete tiež (veď ho má aj Suzuki Ignis) a jediné, v čom SUV vyhrá, je priechodnosť terénom. A teraz mi povedzte, koľko krát ste boli so svojim BMW X5 s príplatkovým perleťovým lakom za 2 400 Eur a 20-palcovými diskami za 3 000 Eur niekde v blatových koľajách medzi haluzami (tie ceny som si nevymyslel)? Nechcem povedať, že BMW X5 je zlé auto. Ale presadnite si potom do klasickej 5-ky Touring a zistíte, že tá X5 bola vlastne dosť hrozná, aj keď v nej bolo trochu viac miesta, ktoré drvivú väčšinu času nevyužívate.



Možno bude niekto oponovať praktickosťou. Áno, SUV majú veľký kufor, ale to majú aj kombíky, pri ktorých náklad nemusíte zdvíhať do metrovej výšky, aby ste ho hromžiac hodili do kufra. A ak to s prepravnými kapacitami naozaj myslíte vážne (ale že naozaj naozaj), dobré MPV netromfnete.

No a na záver tu máme ľudí, ktorí chcú SUV, ale aby to malo zároveň športovú siluetu, to je jedno, že dozadu si nikto nesadne, hlavne nech to vyzerá drsne, jakože som mafián, chápeš, a nech je to veľké a opulentné, aby som s tým nevedel ani zaparkovať, ozaj, invalidný preukaz nepredávate, čo, nevadí, a daj mi tam poriadny motor, né, AMG 63 nestačí, ja potrebujem 63S, aby som sa v tretej zákrute za šourúmom onakvejšie vyjebal. A automobilky takýchto ľudí počúvajú a vyrobia im aj mastodonta, ktorý váži 2,5 tony, má 600 koní a nedáva absolútne žiaden zmysel. Som zvedavý, čo sa stane, keď raz nejaký mafoš bude chcieť na aute štvorcové kolesá.

Najhoršie je, že práve kvôli tejto mase jebnutých ľudí prechádzajú mnohé automobilky na hybridy a downsizing a iné choroby, aby si zrazili flotilový priemer emisií. Kupujeme autá s lacnými plastovými interiérmi, pretože sú ľahšie a šetria 0,3 gramu CO2 na kilometer, jazdíme na ekoturbomotoroch s katastrofálnou odozvou na plyn, pretože sú o dva gramy úspornejšie... BMW už nedáva do svojej M3 ten famózny osemvalec, ale menší preplňovaný šesťvalec, lebo pár gramov emisií. Ale na X6M sa priestor vždy nájde.


Autor: RoLand, Foto: RL archív