BMW XM rozhovorEnyaq iV finalista 2022Opel Astra Sports TourerPrvá dámaEQVRally KucherenkoRaptor Airlines
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Fiesta ST – Alpen Schnitzel

Ford Fiesta ST – Alpen Schnitzel

Pôvodne som sa chcel venovať vtipným marketingovým vyjadreniam, ktoré štavnato opisujú technologické výdobytky nového Fordu Fiesta ST. Po preštudovaní materiálov a hodnej chvíli jazdenia, aby som tie reklamné formulácie našiel aj v praxi, som si povedal. Prečo tu? Zbalil som tašku na 4 dni, povolal sprievodnú kavalériu a odbočil zo slovenského tankodromu smerom k najvyššiemu vrchu Rakúska. Na Grossglockner a jeho fantastickú Hochalpenstrasse.
 
Rakúske Alpy zatiaľ žiadnu RoadLife výpravu nesklamali a tohtoročný roadtrip sa rovnako niesol v slnečnom duchu plnom nadšenia a radosti. Najzodpovednejšiu úlohu vedúceho vozidla, ktoré malo krotiť všetky tie kone za sebou získala práve nová Fiesta ST. A počas 4 dňového roadtripu som mal veľkomožnú príležitosť ju spoznať a otvoriť jej trinástu komnatu. Nie jej ako jej vlastnú komnatu, ale jej, ako ukázať malej Fieste, čo to znamená, superkvalitný asfalt, vážené stúpanie do 2500mnm a 40 kilometrov nekonečných zákrut. A okrem toho rozanalyzovať spomínané marketingové (ďalej len mkt) vyjadrenia.

Je to vizuálne naozaj výborne spracovaný malý, ostrý hatchback. Ford vyvinul novú karosársku súpravu ST len pre novú Fiestu. Jej súčasťou je zadný spojler a difúzor, mohutné krivky tiahnuce sa od predných hmloviek pozdĺž blatníkov a podbehov kolies. Disky vyzerajú skvelo a dávajú autu potrebnú agresivitu. Dynamická je aj linka smerujúca od predného blatníka až po zadné svetlo, ktorej súčasťou je kľučka dverí. Efektné. Predná, šľachtická, lichobežníková mriežka chladiča „má štruktúru včelieho plástu a pomáha upútať pozornosť.“ (citácia mkt č.1. Faktom je že maska, pripomínajúca papuľu Aston Martinu upúta, ale nepomôže)

Predný nárazník, svetlá (vyzerajú dobre, ale svietia ako postihnutá svetluška), prahy, zadný nárazník, dvojitá koncovka výfuku, krídlo na tretích dverách s rally dierami, postoj, farba a celková atmosféra, ktorú auto navodzovalo boli naozaj výborné. Zopakujem, pretože je to pravda. Ford Fiesta ST je kus pekného, vkusného a pohľadného auta. Blahoželám kresličom z kreatívneho oddelenia.



Výrazná farba červeného grapefruitu, Ford ju nazval Molten Orange, sa prenáša aj do interiéru a pokojne by jej mohlo byť vo vnútri menej. Sedadlá Recaro priam žiaria a v prvom momente som si prekryl oči, aby ma neoslepili. Akonáhle sa však usadíte, zistíte, že červený grapefruit milujete. Ideálny posed, skvelý sklon a vzdialenosť od volantu. Toto všetko si vo Fieste ST viete zariadiť do necelej minúty. Klasická fordovská prístrojovka nepotrebuje komentár, vyvažujú to skvelé dojmy z riadenia a netrvá dlho a naučíte sa s ňou žiť. Ďalšími športovými evokáciami sú výborne rozmiestnené hliníkové pedále, doplnky z uhlíkových vlákien, ST volant a hlavica radiacej páky, ktorá by mohla byť posunutá ešte 5 centimetrov dozadu.
 
S novou Fiestou sa môžete pokojne rozprávať cez Ford SYNC, hlasom aktivovaný komunikačný systém s funkciou núdzovej pomoci Emergency Assistance. To znamená, že pokiaľ sa v Alpách zrútite dolu 100 metrovou stenou, Fiesta automaticky vytočí číslo pohrebnej služby. Nie, seriózne. Pri menej devastačnej nehode samozrejme pomáha cestujúcim tým, že vytáča číslo záchrannej služby.



MyKey je ďalšou novinkou Fiesty.Technológia, ktorá umožní majiteľovi nastaviť auto tak, aby ho vedeli použiť aj menej skúsení vodiči. Napríklad obmedziť výkon a zaistiť aktiváciu bezpečnostných prvkov.
 
Zvukový sympozér Ford. Ako funkcia nič prevratné, pretože Ford nie je prvým výrobcom, ktorý zvuk motora graduje umelým prenosom do kabíny, ale tu je fantastické ako to textári  opísali. „ ... je dôvtipný systém Ford Sound Symposer, ktorý filtruje najatraktívnejšie zvuky z motora pod kapotou a privádza ich do kabíny. Stimulujúci zvuk motora tak prispieva k športovému zážitku.“ (citácia mkt č.2 – prosím definujme najtraktívnejší zvuk motora a ešte k tomu pod kapotou)

1,6 EcoBoost SCTI. Benzínový turbo motor s výkonom 134kW (182 koní), 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a krútiacim momentom 240Nm. A s váhou 1240kg. Tieto čísla sú kombináciou čírej radosti z jazdy. Zrýchlenie na 100km/h za 6,9 sekundy je uspokojivé, maximálna rýchlosť 220km/h papierová, pretože Fiesta ST vám na rýchlomeri umiestni ručičku aj na 240km/h.


 
Je veľmi obratná a hravá. V ostrých alpských vracákoch zodvihne vnútorné, zadné koleso a ociká apex ako roztopašný pes. Priľnavosť prednej nápravy je návyková a do zákrut sa budete púšťať čoraz živelnejšie. Stačí skrútiť volant a ostré riadenie okamžite nasmeruje Fiestu kam potrebujete. A pokiaľ je to príliš, citlivo odsunie zadok a vhodnú kontru volantom dá snáď aj sama. Podvozok je o 15mm znížený, tuhý, ale nie nepríjemný. Nové držiaky nábojov kolies s optimalizovaným odklonom a nová zadná náprava a kalibrácia skrutnej tyče potláčajú náklony a pružiny môžu byť odladené viac na komfort.



Aj napriek smiešnej definícii zvukového sympózera má Fiesta výborný zvuk. S rastúcimi otáčkami graduje a pôsobí zábavne. Nie je to pretekárske rinčanie atmosféry, ale má to ducha a chcete to počúvať. Brzdy poslúchajú na slovo a vďaka nízkej váhe nemali výrazný problém ani na alpských strminách. Teda pokiaľ malý, ostrý hatchback nepostavíte do súboja s 500 koňovými superšportami ako Audi R8 a Nissan GT-R. V momente keď už karbon-keramické brzdy za mnou hrýzli naplno, 4 kotúčiky malej Fiesty si odgrgli a pustili auto na výlet krížom cez zákrutu v ústrety nádherne zelenému svahu. Našťastie sme sa s krpcom iba pokochali detailným záberom na syslie nory a vychladení a rozosmiati pokračovali ďalej. Neskôr sme sa na najbližšej čerpacej stanici superšportom smiali. Aj so 42 litrovou nádržou sme tankovali tri krát menej a bavili sa podobne. V najvyššej záťaži v kopcoch potrebovalo ST-čko 15,4l. Inak jazdilo veľmi svižne za 7,2l na 100km.



A prečo Alpen Schnitzel? Pretože to bolo v Alpách. Pretože Fiesta ST nie je žiadny mastný kus prasaťa. Je štíhla, dynamická, ľahká a má dostatok energie, aby vás nasýtila skvelými zážitkami. Ako klasický Wiener Schnitzel. Tenký, chutný, z kvalitného mäsa, z ktorého nepriberiete. Nebude vám ťažko a nebudete spomalení a malátni. 

Dobrú chuť!


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner