Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5Kráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Alfa Romeo Stelvio – Say My Name

Alfa Romeo Stelvio – Say My Name

Skôr ako začnem, veriac, že si tento test prečítate do konca, zhliadnite prosím priložené video. Taliani totiž natočili dokonalý klip, v ktorom je zhmotnená celá podstata jediného SUV od značky Alfa Romeo. „So my friend, ... say my name!

 

Alfu som, za tie roky, čo robím túto prácu, s odjazdenými stovkami áut, vlastne nikdy neriadil! A teraz som sám zostal prekvapený a cítim sa mierne zahanbene. Ja som nikdy v živote neriadil žiadne Alfa Romeo?! To je ako nemať sex s ryšavou babou (ideálne maďarkou) a tvrdiť, že viete čo je láska! Motoristicky sa pýrim ... 

 

Alfu som poznal iba z mestských legiend. Tvrdili, že je vášnivá, ale nespoľahlivá. Krásna, ale nedotknuteľná. Že je zúrivá, ale slobodná. Prevažovali vyjadrenia demonštrujúce vysokú kazivosť značky a predpoklady, že taliani tieto autá vyrábajú pod silnými sedatívami. Lenže, ja som naozaj nikdy žiadnu Alfu neriadil a život ma naučil, že iba osobná skúsenosť je 100% pravdou. Takže sa zladili okolnosti s možnosťami a mne sa do rúk dostala prvá moderná Alfa Romeo s druhovým menom Stelvio. „Once more, ... say my name!“

 

Kto nevie, čo je Stelvio, presnejšie Passo dello Stelvio a vraví si jazdec, či motoristický fanúšik, je klamár a pokrytec. Jediné SUV od Alfy dostalo meno práve podľa dnes už svetoznámeho alpského horského priesmyku v Taliansku, spopularizovaného hlavne troma škaredými Britmi, moderátormi motoristickej relácie Top Gear, ktorí Stelvio a jeho asfaltové špagety označili za najkrajšiu cestu na svete (pozn. redakcie: neskôr to vyvrátili a za najkrajšiu označili rumunský horský priesmyk Transfagarasan). Alfa Romeo Stelvio by teda mala byť skvelým náradím na zábavné jazdenie po horských serpentínach. No moment, akože zábavné jazdenie? Veď to je SUV preboha!

 

Počas testu som si robil nezvyčajne veľa poznámok. Znamená to iba toľko, že sa mi auto páčilo a neustále som s ním chcel zažívať ďalšie situácie, príhody, priam dobrodružstvá. Stelvio mi spôsobovalo radosť ihneď po zobudení. Každé ráno som sa, bez preháňania, tešil na fakt, že zleziem dolu do garáže, naštartujem a pôjdem sa povoziť. Nie, že pôjdem do práce, že pôjdem pre deti do tých inštitúcií, kde im preberajú látku, ale že sa pôjdem povoziť. Za každou cestou hľadáte kus zážitku a Stelvio vám ho nezištne odovzdá. Sám nechápem, čo píšem, ale každý jeden meter s týmto SUV som si užil ako už dlho so žiadnym autom nie. Aktuálny Civic Typer R, ktorý dlhodobo testujem je síce chirurgicky presný a naozaj silný stroj, ale proti Alfe pôsobí ako obitá socha Prométea v hrdzavých reťaziach vedľa obrazu Madonny. Tak dokonalú ladnosť pohybu a splynutie všetkých mechanických komponentov ako sú motor, podvozok, prevodovka a riadenie, som snáď necítil ešte v žiadnom aute. Nerozumiem tomu a stále sa štípem, či vidím správne – je to stále SUV?


 


Ľudia sú plní predsudkov, žijú podľa čudných pravidiel, veria informáciam z kontrolovaných médií, splývajú v stáde spoločnosti a na to všetko mnohokrát čerpajú pravdu z internetu. Z virtuálneho priestoru, kde si každý môže napísať čo len chce, ako chce a kedy chce. No a Alfa to schytala práve na internete. Nebyť našich čitateľov a aktuálnych, odvážnych majiteľov značky Alfa Romeo, ktorí na naše otázky odpísali a zapojili sa do diskusií, (ďakujeme), zrejme by som aj ja dostal nakladačku od „zaručenej pravdy“ a Alfu pochoval. Ale opak sa stal, tou mojou, zažitou pravdou. Alfa Romeo žije a srdce jej tlčie viac ako si väčšina ľudí myslí. Alfa Romeo je jedna fantastická talianka, ktorá výborne tancuje a spieva. Je tak priama a úprimná, že pokiaľ nie ste emotívny ako betónový plot, musíte ju po pár stovkách kilometrov začať milovať. Alfa Romeo Stelvio je fantastické auto a ja sa ospravedlňujem všetkým SUVčkam, ktoré som ešte neriadil, že som ich automaticky hodil do jedného vreca s nezmyslami, ktoré vážia 2 tony, ťažisko hľadajú na strope a v názve majú Coupé. Dnes keď počujem: „Say my name!“, tak kričím iba „Stelviooo“.



 

A teraz, pokiaľ chcete trochu fakticko-empirickej kaše, zhrniem svoje rozsiahle poznámky, do krátkeho zmysluplného zoznamu, ktorý som si rozdelil na 4 kategórie: Exteriér, Interiér, Jazdu a Bagy (bugs).  



EXTERIÉR 


krásne krivky - taloši majú inšpiráciu pre dizajn áut v ženskom tele, pretože to čo v živote mužov najviac priťahuje, sú práve ženy. Alfa mi trochu pripomenula Porsche, ktoré svoju 911 tiež roky ladí k dokonalosti. Alfa si akoby ponechala historicky funkčné krivky  a v nových modeloch používa vždy nové korenie. Mohlo by sa zdať, že miestami pôsobí Stelvio až zastaralo, ale stále je tam chuť dokonalej elegancie a zmyselnosti.  

nedokázal som aktivovať parkovacie svetlá pri bežiacom motore. Iba po jeho vypnutí bolo možné otočným potenciometrom a aktivovať iba obrysovky. Hmm, a čo v zime, pokiaľ niekde čakám, ohrievam sa a nechcem niekomu svietiť do okien, či do tváre? Stelvio je jediné auto, ktoré poznám, kde sa bežiaci motor nedá spojiť s parkovacími svetlami. (Pozn.: jedná sa o akciu potme, počas dňa funguje denné svietenie).

trochu ma v dnešnej pokročilej dobe štvali zastaralé bi-xenónynamiesto LED svetiel, pri aute za 66 litrovs tým mohli niečo spraviť. 

malou a milou špecialitkou pri koonfigurácii vašej novej Alfy je možnosť pre chlapov s chlapcom v srdci, vybrať si farbu brzdových strmeňov – čiernu, žltú alebo červenú.

20” disky Trofeonaladia Stelvio ešte viac do športova, ale aj na 19” Classico, ktoré vidno na fotkách vyzeralo auto veľmi fajn

kus krásneho auta s naozaj podarenými líniami karosérie. Kedysi bolo u mňa v SUV segmente vizuálnym kráľom Porsche Macan, dnes vravím, „Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!“. (trochu teatrálne kecám, najkrajší je stále Range Rover Velar!)



 


INTERIÉR

 

wau efekt zaručený, na prvý pohľad je to BMW aj vďaka takmer identickej páke automatu. Na druhý a ďalší prieskum nachádzate pár “talianskych” detailov, teda aj v Alfe existujú dôkazy, že niekoho zastihla siesta alebo piatková zmena. Taliani majú proste na háku. Napríklad veľmi ostrá hrana na posuvnom kryte priestoru na nápoje  a akoby nedokončený výlisok na radiacej páke automatu, ktorý vás doškriabe ako zúrivá milenka. 

koža je koža a vyzerá naozaj pekne. Drevo je drevo a vyberáte si z tmavého orecha alebo bledého dubu

tlačidlo funkcie Start/Stopnájdete naľavo od volantu, poruke – hneď po naštartovaní (po ferraristicky na volante)  ho môžete ľahko dočiahnuť a deaktivovať. Všetci ktorí nenávidíme túto lobistickú funkciu to vďačne vítame

poznáte výraz Manettino? Viete čo to je? Tak v Alfe ho nenájdete, ale je tu otočný ovládač, ktorým vyberáte jednotlivé povahy svojej Alfy a akoby meníte jej DNA(Dynamic, Natural, All Weather). Keby len existovali takéto ovládače na naše ženy! Inak, ako náhrada za „Ferrari gombík“ Manettino je tu aspoň font číslic na otáčkomeri a la Ferrari – veľmi pôsobivé

navrhujem vybrať si športové sedadlá s perforovanou kožou, sú krajšie, efektívnejšie pri ostrej jazde a ... drahšie. Stále však dostatočne pohodlné a aj počas pokojne jazdy si vychutnáte ich kvality spolu s počúvaním príplatkového audia Harman/Kardon so 14 reproduktormi a subwooferom

8,8“ TFT displejnavigácie musíte mať a nedajte sa zmiasť možnosťou 6,5“ verzie, určite to nebude vyzerať pekne. Stredný displej medzi budíkmi vyvolá úsmev svojou jednoduchosťou, nájdete tam iba pár funkcií palubného počítača (trip A, trip B, digitálne zobrazenie rýchlosti a spotrebu v grafe) počas toho svieti celkový počet km a dojazd na palivo v nádrži v km



 

 

JAZDA

 

jazdí s neuveriteľnou ľahkosťou. Macan pri nej pôsobí oveľa ťarbavejšie, ale má krajší zvuk z výfukov. V režime Dynamic sa nevypínateľné ESP trochu umúdri a Stelvio sa dá poslať bokom na šmykľavom povrchu. V Naturale to takmer nie je možné a elektronika vás zoseká ako správna talianka neverného manžela – „čo sa máš čo s kým šmýkať, ... cazzo!“

všetko je plynulé a takmer žensky nežné - dokonca aj zatiahnutie ručnej brzdy za jazdy prebehne nenútene, akoby zjemnene a spomalene. Autom netrhne, ale plynule spomalí, veľmi zaujímavé

vypínanie trakčnej kontroly? Keď potrebujem šplhať a hrabať sa hore kopcom alebo z jarku, ako? Jednoducho. Zatlačíš plyn a Stelvio si poradí. Snažil som sa ho dostať do situácie, kedy začne elektronika na šmykľavom povrchu škodiť, nepodarilo sa. Stelvio sa vždy vyhrabalo. Zostanem teda iba pri ľútosti, že mi elektronika vzala kus zábavy keď nám riadne nasnežilo.

posed na prvý krát nič moc, ale neskôr sa zamiluješ do toho ako sa dá krásne točiť volantom bez toho, aby ti telo vyťahovalo zo sedačky. Chrbát a kríže sú stále v kontakte so sedadlom a tým máš nonstop kontrolu nad auto – vynikajúce

pádla pod volantom sú nekonečné, ako vo svojej metaforickej, tak fyzickej podobe - toto je Ferrari. Pre mňa osobne lepší spôsob ako pádla na volante, pretože pri rýchlej manipulácii s volantom vždy viem, čo mám potiahnuť. Pádla na volante pre mňa v podobnej situácii predstavujú rébus, pretože keď sú dole hlavou, fungujú vlastne opačne. 

úchop volantu je výborný, trochu mi stred zacláňal na palubný počítač aj pri správnom posede a výške volantu

bočnice príplatkových športových sedadiel treba mať, nevyzerajú, ale vážne podržia aj pri krkolomnom zatáčaní, či pokusoch o driftovanie (ktoré hatí ono nevypínateľné ESP – akoby ti mama hovorila, môžeš ísť na diskotéku, ale o 10-tej nech si doma! Veď vtedy to celé iba začína, ...!)




komfort a agilita oceľového, nenastaviteľného podvozka je geniálna. So Stelviom sa dá letieť aj krížom cez naše veľkomestské hrboly a pritom si užívať jeho neohrozenú stabilitu. Váha je cesta, na SUV váži príjemných 1660 kg a je to sakra cítiť na spôsobe akým sa Stelvio pohybuje. Primárnu silu 280 koní  a 400 Nmposiela na zadnú nápravu a svoju Q4 tvorkolku ovláda výborne. Predok sa zapne presne vtedy, keď je potrebné a vie vás regulérne vytiahnuť z pretáčavého šmyku, pokiaľ by to čírou náhodou ESP nestihlo. Je mi obrovsky sympatické, že sa Alfa rozhodla dať prachy do techniky a mechaniky namiesto do, pre zábavnú jazdu zbytočných, interiérových cinkrlátiek. Veď si vezmite - celokarbónový kľukový hriadeľ, rozloženie hmotnosti 50/50, dokonale ostré a presné riadenie – akoby som ani nepísal o SUV.

spotreba: diaľnica pri  140 km/h na tachometri vzala 11,2 litra benzínu. Mesto paradoxne menej a to 10,2 l benzínu. Okresná cesta bola zhovievavá a chcela iba  8,3 l benzínu. Ostré jazdenie porovnateľné s okruhom, či prudkou jazdou v kopcoch – milión litrov. Celkový priemer počas testu - 13 litrov benzínu. Na avizovanú kombinovanú spotrebu 8,1 litra som sa v priemere nedostal. Ale overil som si, že sa dá aj za 6,8 litra, na „eko“ režime, 60 km/h so šteklením plynu - čiže cvičenie, ktoré nikto nikdy praktizovať nebude, ... hlavne s motorom (1995 cm3), ktorý auto rozbehne na 100 km/h za 5,7 sekundya znie pritom fantasticky.

8 stupňový automat radí výborne a spolupracuje so štvorvalcom parádne. Hladké radenie je nerušivé a čisté. A v Dynamicu to pri preradení aj kopne pre ešte lepší pocit

Kultúra chodu motora, správanie podvozka a blízky kontakt s riadením spôsobujú, že z auta mám absolútne homogénny pocit a rýchlo sa stávam jeho súčasťou. Dvoma slovami, “absolútne príjemné”. Z tohto pocitu pramení aj istota, že sa vašej Alfe nikdy nemôže nič stať a zahadzujete predsudky o jej nespoľahlivosti. Už viem, čím si táto značka dokáže chytiť zákazníka aj keď má tak negatívne servisné renomé.





BUGS


vonku prší, prídeš domov otvoríš v garáži kufor a ... zmokneš. Stelvio ti jednoducho nedovolí nezažiť čaro prírody a voda je predsa život! Nájdeš si však svoje miestečko, kde na teba z dverí kufra nekvapká, takže žiť sa s tým dá, len treba byť ostražitý

vyhotovenie radiacej páky je pokusom podobať sa na knipel od BMW, ale bavoráci používajú viac kovu a lepší sústruh

ostrá hrana na dvierkach držiakov na poháre je miestom, kde sa môžeš odborne zraniť, ale faktom je, že musíš byť veľký surovec, aby tiekla krv. Je to skôr nepríjemné ako nebezpečné.

ovládanie stieračov je síce na pravej páčke pod volantom, ako býva zvykom, ale ich cyklovanie sa nastavuje malým podivne preklopným kúskom plastu, vyzerajúcim ako plastová lyžička v balenej treske

predné parkovacie senzory. Jeden z nich trpel stihomamom a niekedy sa jednoducho len tak, bez zjavného dôvodu, aj bez vizuálneho kontaktu, žiadostivo rozpípal.

zadné sedačky majú v kufri tiahla, ktoré by mali zabezpečiť, aby sa sklopili. Nie je to celkom tak. Ak chcete sedačky skutočne sklopiť musíte aj tak ručne, pretože samé nespadnú, tiahlo slúži len na akési odistenie. Takže si štýlovo potiahnite z kufra, potom  prejdite k zadným dverám a ako by ste tiahla nemali si sedačky sklopte. Alebo sa riadne nahnite do kufra a zhodíte ich potlačením od seba, ... a zasviníte si nohy od zaprášeného zadného nárazníka. Alfa vraví, taký je život!



 

Čo s tým všetkým? Ak ste sa dostali až sem, gratulujem! Ste potenciálny kupec značky Alfa Romeo. A ak chcete radu ako sa k tomu postaviť, ako predísť avizovaným technickým  komplikáciam a povesti Alfy? Nijako, jednoducho ju iba milujte! 

 

Say My Name ... Stelvio!


Hodnotenie: Stelviu dávam 4 a 3/4 obrubníka. 1/4 si nechávam ako alibistickú poistku.

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Filip Damé, Spolupracovali: Alfa Romeo Motor-Car Bratislava