INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.0 Turbo 280k 8AT Q4

Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.0 Turbo 280k 8AT Q4

Sú pekné baby, ktoré sa nemaľujú. Nepotrebujú. Ale pokiaľ sa jemne, decentne a veľmi vkusne, zhrňme to do profesionálne, nalíčia, chceš aby to tak zostalo navždy. Poznám jednu, ktorá mi dlhodobo spôsobuje šumenie v ušiach a iných dutinách, ktorej benzínový motor znie ako diesel, pokým nepochopíš, že je to pretekársky “rough” a ktorú som zaradil ako jednoznačného favorita pri výbere rodinného auta. A či chcem alebo nie, stále mi v tých ušiach znie iba jedno: “Say my name - STELVIO!”


Klasický strih prednej masky, do véčka, s ešte farebným znakom, rozdeľuje dnes už nové Full LED Matrix svetlá s automatickými diaľkovými a chlapským denným podpisom, výbornou svietivosťou i zásahom. Alfa dnes konečne na ceste pôsobí ako ALFA, nie ako prekvapená vážka. Spredu. Zozadu bola vždy sexi a platí to aj pre fejslift. A z profilu … z profilu je Stelvio jednoznačnou vizuálnou jednotkou medzi SUV (tesne za ním je Maserati Levante a Infinity). 


Zvonku sa kocháš logom Veloce, čiernym lemom spomínanej masky Trilobo a véčkom Scudetto, krásnymi 20” diskami v dizajne správne nakrútených fettuccine, bodykitom vo farbe čierna Vulcano a osvetlenými kľučkami. Vo vnútri na teba blysne premnožená červená Veloce a super veľké bočnice sedadiel vytláčajú tricepsy a nútia držať ruky na volante. Samotný posed je mierne vyšší, ale s dobrým rozhľadom ako na cestu, tak na typické Cannoncchiale, ukrývajúce dnes už digitálne budíky s troma rôznymi verziami zobrazenia. Retro je top!


280 koní a 400 Nm z dvojlitrového, benzínového štvorvalca s turbom, je akurát na pohon hlavne zadnej nápravy, ktorú veľmi vhodne doplní tá predná, pokiaľ naozaj treba. Štvorkolka Q4 sa dobre stará o maximálizáciu jazdeckého potešenia na asfalte, až na moment, kedy zistíš, že sa nedá vypnúť ani oslabiť zásah stabilizačného systému - vôbec nijak! Mentálne uľaviť by ti mohol volič jazdných režimov DNA, ktorý po prepnutí do D (dynamic), zostrí reakcie motora i prevodovky a môžeš skúsiť ťahať za špičkové, hliníkové pádla okruhovej veľkosti. Táto motorizácia sa vcelku dobre vysporiadava aj s hmotnosťou 1755 kg a Stelvio pôsobí na ceste svižne a agilne.




Praktická stránka hovorí o veľkosti kufra 525 litrov, čo je pre bežný rodinný život dostačujúce. 64 litrová nádrž ponúka dojazd vyšší ako je čas do prvej detskej pauzy na čúranie a so spotrebou si bežne okolo 10 litrov. Stelvio má najlepší prevod riadenie v triede, čo znamená skvelú čitateľnosť a presnosť ak si rýchly a 11,7 m priemer otáčania ak si zabudol odbočiť. Prední majú miesta dosť, zadní ti okopú sedadlá a pokiaľ nechávaš ľudí rád trpieť, posaď tam kamošov z basketu. Bezdotykové otváranie je zavádzajúcim pojmom, pretože ak by si chcel nastúpiť naozaj bez dotyku, môžeš jedine cez kufor. Správne je bezdotykové odomykanie! Následne otváraš s dotykom kľučky a štartuješ tlačítkom na volante ako vo Ferrari - ak by si chcel červené, musíš kúpiť o 220 koní viac.




Alfa Romeo Stelvio má i ako SUV schopnosť spraviť benzínovej hlave rodiny ozajstnú radosť: posedom, riadením a úchopom volantu, správnym sekvenčným radením, kde dopredu je dole a dozadu hore ako v pretekárskom aute, najlepšie vyladeným podvozkom v triede, mechanickým diferenciálom LSD a štvorkolkou, ktorá ti na výjazdoch rozťahuje kútiky, … aj na ústach. Za 64.510 EUR je v tejto konfigurácii dostupná v centre na Zlatých Pieskoch v Bratislave - do mapy si hoď iba Motor-Car, Tuhovská 11 a sprav si pekný deň!



Autor: Marek Varga