INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi A6 55 TFSI e quattro – Športová limuzína ako hybrid?

Audi A6 55 TFSI e quattro – Športová limuzína ako hybrid?

Športová limuzína ako hybrid nabíjateľný zo zásuvky? Na prvý pohľad vnímam konflikt medzi želanou úsporou paliva, ktorú má priniesť hybridný pohon a výkonom, ktorý od športovej limuzíny očakávam. Ako sa s týmito rozdielnymi požiadavkami vysporiadala automobilka Audi vo svojom prémiovom sedane vyššej strednej triedy? 

Pohonnú sústavu tvorí benzínový motor v spojení so silným elektromotorom. Spaľovací motor 2,0 TFSI má výkon 252 koní dostupný od 5.000 do 6.000 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 370 Nm je dostupná od 1.600 do 4.500 otáčok za minútu. Elektromotor integrovaný do skrine sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky má výkon 142 koní (105 kW) a maximálna hodnota krútiaceho momentu dosahuje 350 Nm. Celkový systémový výkon v našom prípade predstavuje 367 koní a 500 Nm dostupných už pri 1.250 otáčkach za minútu. 

Výkon je na všetky štyri kolesá prenášaný pomocou technológie quattro ultra, teda primárne je poháňaná len predná náprava a zadná náprava sa pripája až v prípade potreby. Riadiaca elektronika dokáže vyhodnotiť potrebu pohonu všetkých kolies aj prediktívne, teda ešte pred preklzom predných kolies. Z môjho pohľadu boli zaujímavé informácie graficky znázorňujúce pohonnú sústavu, ani raz som pohon len predných kolies nezaznamenal. 

Systémový výkon 367 koní a 500 Nm udeľuje viac ako dve tony vážiacej limuzíne (DIN 2010 kg, EU s vodičom 68 kg a 7 kg batožiny 2085 kg) slušné dynamické parametre. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 5,6 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h. Zaujímavým údajom sú aj hodnoty v čisto elektrickom režime, zrýchlenie z nuly na 60 km/h trvá len 5,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 135 km/h



Kapacita batérie umiestnenej pod podlahou batožinového priestoru je 14,1 kWh, čo by podľa údajov výrobcu malo postačovať na 53 kilometrov čisto elektrickej jazdy. So zohľadnením tejto hodnoty má spotreba paliva na prvej stovke kilometrov predstavovať len 2,1 – 1,9 litra na 100 km, pri elektrickej spotrebe 17,9 – 17,4 kWh/100 km. 



Aká bola prax? Spotreba paliva a elektrickej energie samozrejme záleží od zvoleného štýlu jazdy, ja osobne mám snahu jazdiť s hybridnými (alebo elektrickými) vozidlami čo najúspornejšie. Podstatnú väčšinu testovacích kilometrov som jazdil v automatickom hybridnom režime, jazde na čistú elektrinu som sa snažil vyhýbať. 



Moja prvá jazda s plne nabitou batériou na úseku 46 kilometrov skončila s priemernou spotrebou benzínu 0,2 litra na 100 km/h (!), spotreba elektriny bola podľa palubného počítača 17,3 kWh/100 km. Po ukončení jazdy disponovala batéria ešte 1/4 dostupnej kapacity. Bez dobíjania som na druhý deň absolvoval ďalšiu cestu, s výslednou spotrebou na rovnakej trase 5,3 litra a 7,1 kWh. Celkový priemer oboch jázd na úseku 91 kilometrov bol 2,6 litra a 12,1 kWh. Priemerná rýchlosť 49 km/h zodpovedala trase, polovicu tvorili okresné cesty a polovicu mesto.  



Moje prvé nabíjanie z úplne vybitej batérie "doplna" trvalo palubnej nabíjačke s výkonom 7,4 kWh na verejnej AC stanici dve aj štvrť hodiny, následne mi palubný počítač vypočítal potenciálny elektrický dojazd 58 kilometrov. Kombinovaný dojazd s plnou nádržou paliva (52 litrov) a nabitou batériou tak predstavuje približne 700 reálnych kilometrov.  



Prvú polovicu testovacieho týždňa som absolvoval v snahe o čo najmenšiu spotrebu, auto som pred odchodom z práce domov dobíjal a jazdil v automatickom hybridnom režime, čo sa odzrkadlilo v spotrebách okolo 1,8 litra a 12,7 kWh na mojej typickej trase s dĺžkou približne 40 km. Aj s plne vybitou batériou bola spotreba paliva na úrovni 6,2 až 7,5 litra a 4,3 kWh – 3,4 kWh, pretože najmä v meste dokázala hybridná A6 účinne rekuperovať. 



Dlhodobá spotreba pri každodennom nabíjaní na úseku viac ako 400 km predstavovala 4,0 litra benzínu a 11,1 kWh. Pre zaujímavosť doplním aj údaj o spotrebe pri dynamickej jazde na našom obľúbenom kopci, po vynulovaní palubného počítača bola čisto kopcová spotreba na hodnotách 33,0 litra a 30,5 kWh na 100 km pri priemernej rýchlosti 67 km/h za hodinu. 



Celková spotreba počas testu sa po prejdení viac ako 750 kilometrov ustálila na hodnote 5,2 litra a 8,7 kWh na 100 km. V nádrži pritom aj po skončení testu zostala štvrtina paliva. So zohľadnením denného nájazdu viac ako 100 km a spôsobu jazdy hodnotím spotrebu ako vynikajúcu. 



Na prvú časť úvodnej otázky môžem odpovedať, že pri pravidelnom dobíjaní batérie dokáže jazdiť aj dvojtonová limuzína s výkonom 367 koní a silou 500 Nm skutočne úsporne. Pre porovnanie, naftový motor 50 TDI s výkonom 286 koní (a silou 620 Nm) mal v mojom skoršom teste priemernú spotrebu 8,0 litra. 



Veľkou výhodou hybridného Audi A6 je skutočná dynamika jazdy. V priamke je napriek hmotnosti vyššej o 185 kg takmer rovnako rýchle ako spomínaná naftová 50 TDI (z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy vs. 5,5 sekundy), ale jej výkon je na rozdiel od naftového šesťvalca dostupný okamžite, najmä v športovom režime bez znateľného oneskorenia. Hybridná A6 má oproti tej naftovej navrch aj pri dynamickej jazde na kopci, jej ľahký štvorvalec na prednej náprave a vyváženie hmotnosti na nápravy v takmer presne rovnakom pomere v kombinácii so sériovým športovým podvozkom poskytovali skutočne agilné jazdné vlastnosti. Zásluhu na tom nepochybne mali aj použité pneumatiky. Na pomery takmer päťmetrovej limuzíny vyššej strednej triedy teda neváham označiť jej jazdné vlastnosti za športové. 



Na druhej strane, na devätnásťpalcových kolesách s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 s rozmerom 245/45 R 19 bola hybridná A6 dostatočne komfortná aj na športovom podvozku. Ak by ste uprednostnili komfort podvozka, môžete si doplatiť za komfortný podvozok s nastaviteľnými tlmičmi za 1.270 EUR. Pre model A6 PHEV však nie je dostupný vzduchový podvozok Adaptive Air Suspension, ktorý poskytuje skutočne výnimočný komfort. 



Len v krátkosti zopakujem vynikajúce dojmy z interiéru, jeho spracovania, ale aj prevedenia ovládacích prvkov. Stále a vždy budem uprednostňovať hardvérové ovládače, minimálne pre ovládanie klimatizácie, ale ovládacie displeje v Audi sú asi tým najlepším dotykovým riešením. A až v tomto teste mi konečne došlo, čo mi pripomínajú zvuky haptickej odozvy displejov... typické klik-klik predchádzajúcich modelov Audi. 



Sedenie v prvom rade v športových sedadlách je výborné, posed za volantom vynikajúci. V druhom rade mám so svojou výškou do 180 cm dostatok miesta vo všetkých smeroch, ale zadné sedadlá sú aj vďaka pomerne kolmému sklonu operadiel menej pohodlné ako vpredu. Napriek dostatku priestoru a veľkosti teda model A6 nie je vyslovene šoférskou limuzínou. 



Na záver som si nechal jediné špecifikum hybridného modelu A6, ktoré odporúčam zvážiť s ohľadom na prepravné požiadavky záujemcu o hybridné modely vyššej strednej triedy. Batožinový priestor hybridnej limuzíny A6 má len 360 litrov, teda o nemalých 170 litrov menej ako modely s klasickým spaľovacím motorom. Podobným obmedzením trpí aj kombi model Avant, ktorý má v základom usporiadaní sedadiel objem len 405 litrov. Pri každodennom používaní to nemusí predstavovať žiadne obmedzenie a aj dlhšie cesty na dovolenku sa dajú vyriešiť napríklad strešným boxom a úspornejším balením.



Audi A6 55 TFSI e quattro je skutočným športovým hybridom, kombinujúcim na pomery triedy agilné jazdné vlastnosti s dobrým komfortom a vynikajúcou spotrebou. Pre veľa ľudí môže práve A6 55 TFSI e quattro so základnou cenou od 71.070,- EUR predstavovať to najlepšie z modelového radu. Ak by ste sa uspokojili so systémovým výkonom 299 koní a silou 450 Nm, základný hybridný model A6 50 TFSI e quattro je v cenníku už od 63.400,- EUR.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko