INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi A6 Sport 50 TDI quattro – Technokrat

Audi A6 Sport 50 TDI quattro – Technokrat

Audi radikálne zmenilo modelovú politiku, krátku verziu modelu A8 nahradili novou á-šestkou a osmičku nechajú už len vo verzii Long. Nie je to pravda, samozrejme, ale dávalo by to zmysel. Nová Audi A6 je totiž postavená s novou filozofiou, odlišnou od predchádzajúcej generácie

Tam, kde bola prvou prioritou dynamika, dnes panuje komfort. Nepochybne je to zásluha techniky a jej naladenia, ale podľa môjho osobného názoru automobilky pochopili aj to, že ak chcú popri čoraz lepších SUV predávať klasické limuzíny, musia ponúknuť niečo výnimočné. Audi A6 túto požiadavku spĺňa, je výnimočne komfortné. V rámci svojej konkurencie je jednoznačne najpohodlnejšie. A konkurenciou sú nielen klasický rivali z Mníchova (rada 5) a Stuttgartu (E trieda), ale, filozoficky, aj v úvode spomínaná A8mička.

Vzduchové podvozky mali do príchodu novej A6 jeden zásadný neduh, najmä v spojení s veľkým kolesami nedokázali dostatočne filtrovať krátke priečne nerovnosti. Testovaná á-šestka mala obuté dvadsaťpalcové kolesá a vďaka adaptívnemu vzduchovému podvozku Adaptive air suspension si poradila so všetkými nerovnosťami na jednotku s hviezdou. Odhlučnenie podvozku a celého auta je na takej vysokej úrovni, že v interiéri panuje absolútna atmosféra pokoja, porovnateľná s luxusnými limuzínami. Zase som pri krátkej á-osmičke, nová A6 ponúka veľkorysý vnútorný priestor a výborný komfort sedenia aj na zadných sedadlách a aj svojou reprezentatívnou veľkosťou (bezmála 5 metrov) dokáže nahradiť aj svoju veľkú sestru. 



Uvedené platí o to viac, že palubná doska je takmer totožná s tou použitou o triedu vyššie. Teda základom je nielen virtuálny kokpit, ale aj MMI Navigation plus a MMI touch response. Vrchný displej s uhlopriečkou 10,1 palca slúži na ovládanie infotainmentu a navigácie, pod ním na stredovom tuneli umiestnený 8,6-palcový displej integruje ovládanie klimatizácie a komfortných funkcií. Zjednodušene, plne digitálna prístrojovka. Panel ovládania klimatizácie sa pri zadávaní navigačného cieľa zmení na tablet, na ktorý si bez problémov napíšete prstom celú adresu, toto je najlepšie a najpohodlnejšie riešenie a nechytá sa na to ani inak perfektný iDrive od BMW. 



Spracovanie je na už tradične vynikajúcej úrovni, s jednou zásadnou výhradou. Plast použitý ako lišta medzi výduchmi klimatizácie pôsobí lacno, je tvrdý, pocitovo krehký a nehodný Audi. Nerozumiem, ako toto mohlo interiérovým perfekcionistom z Audi uniknúť. Zvyšok interiéru je tradičné Audi, teda použité materiály a spracovanie je dokonalé. Hliníkové dekory nevyzerajú ako bežné lišty, ale máte pocit, že sú to kusy vysústružené z niekoľkokilových blokov. Namiesto útulnosti predchodcu však v interiéri panuje chladnejšia technokratická čistota. Zvyknete si ale rýchlo a iné riešenia potom budú pôsobiť... retro.



Pod označením 50 TDI sa v našom prípade skrýval už známy trojlitrový vidlicový šesťvalec s výkonom 286 koní a silou 620 Nm, prenášajúci tieto hodnoty na všetky štyri kolesá prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky. Dynamické parametre vyzerajú v teórii výborne, zrýchlenie z nuly na 100 km/h má trvať len 5,5 sekundy, maximálna rýchlosť je obligátne limitovaná na 250 km/h

V praxi je dynamika výborná... ak prevodovka nemusí radiť a využije silu motora v rámci jedného prevodového stupňa. Stále však zostáva problémom oneskorená reakcia na plné zošliapnutie akcelerátora, snáď dve sekundy sa nič nedeje a potom auto vystrelí vpred s takou razanciou, že sa nechce veriť, že má „len“ 286 koní. Tak, ako mi toto enviromentálne naladenie nevadilo pri Q8, v á-šestke mrzí viac. Prečo? Lebo podvozok, napriek všetkému svojmu pohodliu, ponúka výborné dynamické vlastnosti a to aj bez príplatkového natáčania zadnej nápravy a športového diferenciálu. 



Využívanému výkonu zodpovedala aj spotreba, mimo mesto pri silnejšej vôli nebol problém držať sa hlboko pod hranicou sedem litrov, celkový priemer mi vyšiel na 8,0 litra. Výborná spotreba, aj s ohľadom na veľký podiel mesta a krátkych trás. A spotreba by bola ešte určite o niečo lepšia, keby som pravidelne neignoroval pokyny auta na ubratie tlaku z akcelerátora. Jemným vibrovaním v pedáli mi A6 dávala najavo, že ekonomická jazda vyzerá inak. 



Len v krátkosti k niektorým prvkom výbavy. Vzduchové odpruženie (2.249,- EUR) musíte mať, pretože definuje to, čím nová A6 je. Po predchádzajúcich skúsenostiach by som určite odporúčal doobjednať si quattro so športovým diferenciálom (momentálne dostupné len pre motorizáciu 50 TDI za 1.687,- EUR), naopak, natáčanie zadnej nápravy mi nechýbalo. Odporúčaniahodné sú príplatky za balík asistenčných systémov Asistent Paket Tour (2.249,- EUR) a Asistent Paket City (1.632,- EUR). HD Matrix LED svetlomety sú za 2.392,- EUR položkou, ktorá rovnako ako ambientné osvetlenie za 642,- EUR patrí k novému Audi. Cenník má ale 14 strán, takže podrobnejšie si ho môžete naštudovať tu.     



Záver? V nemeckej prémiovej konkurencii je obvykle ťažké vybrať si, všetky autá sú na tak vysokej úrovni, že rozhodujú skôr subjektívne kritériá a sympatie k tej ktorej značke. V prípade vyššej strednej triedy je to ale inak, Audi A6 vďaka svojmu komfortnému a zároveň agilnému podvozku a spracovaniu interiéru je pre mňa jednoznačne tou najlepšou voľbou. 

Text: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko