INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi Q3 Advanced 35 TFSI S tronic - Stratený v preklade?

Audi Q3 Advanced 35 TFSI S tronic - Stratený v preklade?

Čo, do pekla, robí v našom teste Q3 s pohonom predných kolies a urobil som niekde chybu vo výchove mojich detí? Tieto dve zásadné otázky sa objavovali počas celého môjho testovacieho týždňa. Našiel som odpovede?

Prvá otázka je jasná, Q v SUV od Audi znamená quattro a keď quattro chýba nie je to Q! Naozaj? Skutočne je potrebné mať každý crossover s pohonom všetkých kolies, hoc je od Audi? Nebudeme predstierať, že moderné SUV jazdia na nespevnených povrchoch, ich terénom je predovšetkým mesto. Vďaka nižšej hmotnosti techniky poháňajúcej len jednu nápravu sa dá, teoreticky, dosahovať nižšia spotreba a to nielen, teoreticky, šetrí emisie, ale aj peňaženky majiteľov.   

Áno, stále preferujem pohon všetkých kolies, dokonca v akomkoľvek aute, nielen v SUV. Nie je to však vôbec potrebné, aj výlet na chatu do hôr zvláda nová Q3 bez problémov. Ako už niekoľko krát zaznelo, vyššia svetlá výška je účelnejšia ako pohon všetkých kolies povedzme v Audi A3. 

Nová Q3 prevzala dizajnový jazyk väčšej sestry Q8 a vďaka dominantnej maske a svalnatým blatníkom vyzerá podstatne vážnejšie ako jej útla predchodkyňa. Dospelejšiu optiku podčiarkujú vynikajúco svietiace LED svetlomety vpredu a LED zadné svetlá za príplatkových 1.001,- EUR, Optikpaket schwarz za 619,- EUR by ale viac vynikol s inou farbou.  



Oproti prvej generácii narástla celková dĺžka o 97 milimetrov na celkových 4484 milimetrov, na šírke pribudlo 18 mm a strecha je nižšie o 5 mm. Nárast rázvoru o 78 milimetrov zlepšil vnútorný priestor pre pasažierov a posunul Audi Q3 vyššie oproti menšej sestre Q2, aj keď obidve sú rovnako ako A3 postavené na platforme MQB. V druhom rade je nielen veľkorysý priestor, ale predovšetkým sa aj na zadných sedadlách výborne sedí. Najlepšie sa samozrejme sedí vpredu, v športových elektricky nastaviteľných sedačkách.

Zväčšenie rozmerov prospelo nielen posádke, ale aj batožinovému priestoru. Základ 530 litrov (predstavujúci oproti predchodcovi nárast o 90 litrov!) je možné posunutím zadnej lavice o 15 centimetrov vpred rozšíriť až na 675 litrov, po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii maximum 1525 litrov.



Pohon v našom prípade zabezpečovala benzínová motorizácia 35 TFSI, čo v preklade znamená štvorvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 150 koní. Silu 250 Nm dostupných od 1500 do 3500 otáčok za min. prenášala na predné kolesá sedemstupňová dvojspojková prevodovka S tronic. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 9,2 sekundy už môžeme označiť za svižnejšie, maximálna rýchlosť 207 km/h je určite dostatočná.

Ako je to so spotrebou? Veľmi záleží od jazdného štýlu a prostredia. Na okresných cestách aj v horskom prostredí nebol problém hýbať sa s priemerom 5,7 litra na 100 km, minimum bolo dokonca 5,4 litra. Trasa s viac ako 70% podielom diaľnice skončila s priemerom 7,7 litra na 100 km. Celková priemerka 8,9 litra na prvý pohľad neohúri, treba však doplniť, že tretina testovacích kilometrov sa odjazdila v Bratislave na veľmi krátkych trasách v dopravných špičkách. 



Od áut tejto triedy už dnes automaticky očakávam komfortnú jazdu a spokojne musím konštatovať, že moje očakávania boli naplnené. Osemnásťpalcové kolesá s pneumatikami 235/55 R 18 H v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi (za 1.327,- EUR) sú optimálnou kombináciou a v režime komfort bola Q3 skutočne pohodlná. Naopak, v dynamickom režime a v spojení s progresívnym riadením (315,- EUR) pocitovo jazdí ako taký väčší hatchback, teda na svoju triedu výborne.    

Druhá otázka je úzko spätá s tým, čo Audi, už tradične dokáže vytvoriť v interiéri. Celkový vizuál a kvalita spracovania pôsobia klasickým audi-dojmom, teda vynikajúco. Moje deti na otázku, či sa im páči viac Q3 alebo iné koncernové auto tej istej triedy bez váhania označili Audi. Dôvod? Lebo je to vo vnútri veľmi pekné a také útulné. Myslím, že to vystihli dokonale. 



Kombináciu čiernej kože a alcantary na sedadlách dopĺňalo čalúnenia prístrojovej dosky a dverí v oranžovej alcantare (príplatok 439,- EUR) a túto konfiguráciu v Audi absolútne trafili. Spolu s balíkmi aluminiumoptik (+101,- EUR) a kontur/ambiente lichtpaket (+394,- EUR) pôsobí interiér sviežo a hodnotne. Drobné výhrady mám k tvaru a prevedeniu radiacej páky a tvrdým plastom na madlách dverí a pod nimi.

Štandardne dodávaný, konfigurovateľný Audi Virtual Cockpit s uhlopriečkou 10,25 palca zobrazuje všetky údaje precízne a necháva zabudnúť na nádherné analógové prístroje predchodkyne. Navigácia MMI plus s funkciou MMI touch (za príplatok 2.441,- EUR) pridáva ďalší displej s uhlopriečkou 10,1 palca, ktorý sa pre zadávanie cieľa do navigácie vie zmeniť na písaciu plochu. Panel klimatizácie zostal v analógovom prevedení, takže si budete užívať tradičné audi klik-klak a teplotu si budete zbytočne prenastavovať niekoľkokrát za deň. 



Takže, odpoveď na druhú otázku som vyhodnotil ako „nie, chybu pri výchove som neurobil“, jednoducho Audi to s interiérmi stále vie a vnímajú to aj deti.

A čo tá prvá? Nuž, sme rozmaznaní pretože v testoch sa obvykle objavujú špičkové motorizácie a drahé konfigurácie. Podstatnú časť predajov však budú tvoriť triezvejšie modely, pokojne aj len s pohonom prednej nápravy. Audi nám chcelo ukázať, že aj tieto modely sú „auditypisch“ a aj Q s predným pohonom má svoje miesto v ponuke. 



Pre bežné potreby cieľovej skupiny, človeka mestského, nie je quattro potrebné. A nie je to len o cene, naša „základná“ Q3 35 TFSI so všetkými príplatkami stála nemalých 53.443,73 EUR. Zdá sa vám to veľa? Myslím si, že rozhodnutie je na zákazníkoch, ktorí jednoducho chcú prémiové SUV od Audi v tejto konkrétnej veľkosti a radi si priplatia za takmer nekonečné možnosti individualizácie. 

Hodnotenie: Audi Q3 by som chcel s pohonom quattro a silnejším motorom. Ale pre tých, ktorí pohon všetkých kolies nepotrebujú, ponúka všetko, na čo sme u nových modelov Audi zvyknutí a preto dostane rovné 4 obrubníky (z možných piatich).  

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko