INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi Q7 – Láska cez žalúdok

Audi Q7 – Láska cez žalúdok

Anatomicky vyjadrenú abstrakciu vzťahu medzi dvoma bytosťami, ktoré  ku svojmu životu nutne potrebujú potravu, som si dovolil pozmeniť. Pretože stačí jedna bytosť, poväčšine človek, ktorá orgán, akým je žalúdok k životu potrebuje. Nie je totiž nutné, aby na druhej strane tvorenia tejto gastronomickej lásky bola bytosť iná, dokonca nie je nutné, aby to bola bytosť. Po teste Audi Q7 môžem smelo potvrdiť, že porekadlo „láska ide cez žalúdok“, ktorá sa v základe týka ženy, ktorá dobre varí a vie si tak udržať muža, smieme smelo aplikovať aj na veci neživé.  
 
Audi Q7 je najuhladenejšie SUV aké som mal možnosť za svoju novinársku kariéru riadiť. Do termínu uhladené rátam interiér a jeho spracovanie, spôsob jazdy vďaka adaptívnemu podvozku, absolútne ľahučké riadenie a kultúru chodu motora. A odhlučnenie. Celý balík je tak úžasne príjemný, až sa stáva choro návykovým. Začínam chápať, prečo ľudia tak veľmi chcú Audi. Prvý dojem je vždy nejaký a vytvára sa po prvých metroch jazdy. Q7 potrebovalo tých metrov asi len 20 a ešte predtým ako som si nastavil svoj osobný komfort (rádio, klimatizácia, posed za volantom, funkcie palubného počítača, zobrazenia, atď.), som s prekvapivým výdychom povedal „tak toto je špica“! Hneď ste doma, hneď je to príjemné, hneď sa to riadi absolútne jednoducho. Plne chápem, že na to musia ľudia skočiť. Hneď! Je to perfektné! 
 
Nová Q7 prestala byť pre mňa nadutou kravou (minulá generácia bola možno dizajnovo vyváženejšia, ale predstavovala pre mňa nemotornú opachu a nemal som ju rád) a začala sa orientovať viac na rodinu, čo je mi veľmi sympatické. Jej exteriér vyvoláva polemiku a počas testu som počul mnoho negatívnej spätnej väzby práve na dizajn. Ani SUV ani kombi, prerastené kombi, hrbatá plechovka, kontajner a iné animozity. Môj osobný názor je ten, že vizuál novej Q7 ma vôbec neuráža. Je to veľké rodinné auto s prívlastkom moderné a to sa mi páči. V tomto prípade mám zrejme nasadený umelecký filter a nevidím všetky tie neodborné strašnosti, ktoré vidia ostatní. Mne príde nová Audi Q7 dizajnovo absolútne v poriadku, aj keď súhlasím, že pôvodná generácia mala svoj nadrozmerný status a jasný dizajn. A prilejem do ohňa tým, že v istých momentoch a uhloch pohľadu sa mi priam páči. Dokonalé svetlá, krivky blatníkov, veľké disky kolies. Keď sedí na svojom adaptívnom podvozku v najnižšej polohe, tak tam dokonca vidím trochu športu a dynamickej potencie. A s vedomím, že už existuje variant SQ7 TDI, je mi jej rodinné využitie ešte bližšie. 


 
Audi je majster prvého dojmu. Chytí vás okamžite ako sa usadíte, dotknete materiálov, hneď ako si vaše oči oddýchnu spočinutím na hladkých líniach a moderných tvaroch interiéru, ako zbadáte font a farby na displejoch infotainmentu a jeho výborne rozmiestnenie. Odpor tlačítok, či kruhových ovládačov je maximálne hodnotný a v končekoch prstov cítite najvyššiu kvalitu. Analýzu materiálu som nerobil, ale ten pocit tam je a vy sa cítite absolútne geniálne. Časom sa však tento prvotný „wau“ efekt vytratí. Stále to bude ok, ale tabletka extázy už prestala fungovať. Príde facelift, nebodaj nová generácia a moderná elegancia, ktorú mám v rodinnom aute tak rád, zrazu prudko zostarne. Nový model alebo nový dizajn je proste  zas omnoho lepší, novší, krajší, modernejší. Osud Audi zákazníka je neustále kupovať nové modely, aby bol stále na úrovni. 
 
Jazda v novej Q7 bola presne kritériom a hlavným rozhodujúcim faktorom pre jej označenie – najuhladenejšie SUV. Nová, ľahká konštrukcia ušetrila oproti predošlému modelu 325 kilogramov a verte mi, je to cítiť. Manévrovanie s veľkým autom je dynamické, pohybuje sa smelo a ťažkopádnosť predošlej lokomotívy je preč. Riadenie je geniálne poslušné a príjemné a auto sa chová, akoby malo ťažisko vo výške bežného osobáku. Žiadne kymácanie ani dodatočné pohupy, len istota a pohoda. Inžinierom Audi sa podarilo spojiť ľahkosť pohybu s rozmermi a komfortom vyplývajúcim z veľkého priestoru. K tak žiadanej bezpečnosti (vo veľkom aute sa cítia ľudia viac chránení) sa pridáva aj jednoduchosť ovládania. Zákazník teda získa nové a ešte silnejšie presvedčenie, že veľké auto je lepšie a bezpečnejšie. Mám k tejto definícii isté výhrady, ale v princípe, áno, viac materiálu, väčšie deformačné zóny, vyššia poloha nad vozovkou atď. Stále však budem tvrdiť, že s menším, agilnejším autom sa lepšie prekážke vyhnete. Čo v prípade Audi Q7 nie je zas až tak nedosiahnuteľné. Jej reakcie sú naozaj ľahké a prekvapivo presné a opakujem, napriek svojej veľkosti sa riadi ako menšie osobné auto.  


 
Audi Q7 je precízny nemec. A preto ma pohoršovali malichernosti, ktoré sa mi počas testu stali. V tak dokonalo fungujúcom aute, vzbudzujúcom dôveru v prežitie jadrovej vojny sa toto podľa mňa diať nemá, nemôže! Pokazilo sa automatické otváranie/zatváranie vodičovho okna. Sorry, aby som zakaždým keď som svojím novým SUV prídem k turniketu do podzemných garáží obľúbeného obchodného centra, držal tlačítko niekoľko sekúnd, aby som dočiahol na kartičku z automatu? Alebo mi po nákupe v onom centre začne protestovať automatické zatváranie kufra, alebo sa fantasticky vyzerajúci Virtual Cockpit s jeho zobrazenie navigácie v Google Earth prevedení zrazu nezapne? Alebo len čiastočne? Ale no tak! 
 
Na druhej strane v novej Q7 nájdete horu rozumných riešení, kde mi pár z nich chránilo ego. Pokiaľ som zabudol kľúč v taške, ktorú som dal do kufra a zavrel, auto sa nedalo zamknúť a upozorňovalo ma na moju zábudlivosť. Poviete si bežné, ale pokiaľ máte v hlave počas dňa milión pracovných vecí, naozaj neriešite, kde máte kľúče od auta, hlavne pokiaľ auto disponuje funkciou bezkľúčového prístupu. Keď sme pri otvorenom kufri spomeniem ešte, že Q7 ma zadné svetlá integrované do piatych dverí a pri otvorení sa zodvihnú a nevidno ich. Audi to pre tento prípad vyriešilo presunutím signalizácie do svetelných pásov na zadnom nárazníku. Inak, pokiaľ sa na Q7 s otvoreným kufrom pozriete zozadu, pôsobí to dosť nemocnične. Kryté bočné prahy – kto by bol býval povedal, že toto oceníte? Dvere Q7 sú smerom dole tak dlhé, že po zavretí zakrývajú prahy, ktoré tým pádom zostávajú čisté, pretože sa na ne nedostanú nečistoty z ciest. Rovnako ma zaujalo ovládanie osvetlenia vpredu nad stredovou konzolou. Pokiaľ chcete zasvietiť, nič nestláčate, iba sa dotknete priamo lampičky. Hotovo. Jednoduché, milé, príjemné. 


 
Okrem bohatej doplnkovej výbavy, si viete zvoliť aj 5 druhov motorizácie a automaticky dostávate pohon všetkých kolies quattro. Základný diesel 3,0 TDI (218k) s 8 stupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic stojí 58520 EUR s DPH. Jeho silnejšia verzia s výkonom 272k je k dispozícii od 65480 EUR a už aktuálna najsilnejšia naftová verzia SQ7 TDI (435k) je vaša za 97700 EUR s DPH. Pre technických hobbistov a deti kvetov je k dispozícii hybridná verzia e-tron (258k) za 81380 EUR, no a pre benzínové hlavy jediný motor 3,0 TFSI s výkonom 333k a cenou 66690 EUR s DPH. Myslím, že bohato postačuje a rovno sa priznám, že by som volil SQ7 napriek tomu, že kloktá naftu. Mal som tú česť pri SQ5 a ako zvuk, tak prejav a nakoniec spotreba ma dostali. SQ7 verím, nebude iná a radi vám o tom napíšeme podrobne v jej samostatnom teste. 
 
Nová Audi Q7 je autom, na ktoré pokojne použijem spomínané, „láska ide cez žalúdok“. Je to presne ten efekt, kedy objekt vašeho záujmu nie je ukážkou svetovej krásy, ale dokonale slúži s pridanou hodnotou nevídanej pohody a luxusu. Minimalistický štýl Audi je mi veľmi blízky a myslím si, že v princípe každý človek má rád poriadok. Čisto a útulne. A toto presne Audi vie. Okrem toho nová Q7 výborne jazdí. Cítiť v nej nový rozmer jazdného komfortu a ľahkosť jej pohybov v triede SUV. Nezostalo mi na záver nič iné iba, gratulujem Q7! 
 
 
Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner