BMW XM rozhovorEnyaq iV finalista 2022Opel Astra Sports TourerPrvá dámaEQVRally KucherenkoRaptor Airlines
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW iX xDrive50 – Tichá budúcnosť

BMW iX xDrive50 – Tichá budúcnosť

Kontroverzný dizajn? Už sme si zvykli, že mníchovská automobilka tvorí tie najodvážnejšie dizajnové kreácie a proces vnútorného spracovania  objektu prezentovaného pozorovateľovi je vždy rovnaký. Najskôr prekvapenie, úžas, potom odmietnutie a nakoniec takmer bezvýhradné prijatie nového zjavu. Určite sa nájdu ľudia, ktorým sa nová iX nebude páčiť, ale odporúčam urobiť si názor až po dlhšie trvajúcom živom stretnutí. Veľmi pravdepodobne sa pristihnete pri tom ako si v duchu hovoríte, že to auto je také škaredé, až je pekné... U mňa proces zmierenia sa s vizuálom najväčšieho elektrického BMW trval veľmi krátko a len veľmi nesmelo priznávam, že iX sa mi páči. A nie som sám, najmä mladšie ročníky prejavili z elektrického SUV veľké nadšenie. 

BMW iX je po i3, iX3 a i4 štvrtým plne elektrickým modelom BMW, vyvíjaným na samostatnej platforme pre elektrické vozidlá. Automobilka vo svojej tlačovej správe uvádza, že BMW iX bolo navrhované zvnútra smerom von, teda najskôr sa venovala pozornosť interiéru a až následne vznikal vonkajší dizajn. Výsledkom je naozaj priestranný a útulný interiér, ktorý, bez možnosti priameho porovnania, pôsobí voči takmer identicky veľkej X5 vzdušnejším dojmom.

Veľmi netradične začnem dojmami cestujúceho zo zadného sedadla. V našom prípade bol interiér vyhotovený v látkovom čalúnení Loft Stone Grey, ktoré evokovalo príjemne teplú domácu atmosféru. Zadná lavica je v prospech priestoru pre pasažierov posunutá vzad, čo spolu s čalúnením od zadných dverí vytvára dojem pohodlnej pohovky pripomínajúcej sedenie v modeloch Rolls-Royce. Cestujúci vzadu sa dokážu pootočiť smerom k sebe a takáto poloha je jedným z predpokladov príjemného spoločenského zážitku. Pohodu však dokáže v zlomku sekundy narušiť vodič razantným zošliapnutím akcelerátora.    



Model iX xDrive50 disponuje vďaka dvom elektromotorom (po jednom na prednej a zadnej náprave) systémovým výkonom 523 koní a silou 765 Nm, ktoré prenáša na všetky štyri kolesá. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá podľa časového údaja len 4,6 sekundy, ale akcelerácia je vďaka okamžitému nástupu výkonu takmer fyzicky nepríjemná, predovšetkým pre pasažierov. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 200 km/h



Jazdný zážitok však okrem brutálnej akcelerácie definuje predovšetkým komfort jazdy. Model iX xDrive50 má sériovo vzduchové odpruženie na oboch nápravách a jazda aj na rozbitých slovenských cestách je mimoriadne pohodlná napriek 21 palcovému zimnému obutiu. Ako sa v tejto triede očakáva, akustický komfort je na vysokej úrovni a to napriek bezrámovým oknám dverí. Vzduchové odpruženie zároveň umožňuje zmenu svetlej výšky, zo štandardných 203 milimetrov (pri prázdnom vozidle) klesá pri rýchlostiach nad 140 km/h o 10 milimetrov, v režime SPORT sa pri všetkých rýchlostiach rovnako zníži o 10 milimetrov a na nespevnených cestách alebo pri prudkých vjazdoch do garáží sa svetlá výška môže do rýchlosti 35 km/h zvýšiť o 20 milimetrov.  



Napriek hmotnosti 2510 kg (DIN, v štandardnej výbave) pôsobí iX pri dynamickej jazde aj vďaka integrálnemu riadeniu zadnej nápravy agilným dojmom. Riadenie je veľmi presné, ale s minimálnou spätnou väzbou a pôsobilo na mňa trochu virtuálne. Pochváliť je potrebné brzdovú sústavu, ktorá má vpredu rozmer kotúčov 348x36 mm a štvorpiestikové strmene, vzadu je to 345x24 mm s jednoduchým strmeňom. Pri brzdení samozrejme pomáha aj rekuperačná funkcia oboch elektromotorov. V klasickom nastavení voliča prevodovky je aktivovaná automatická úroveň rekuperácie, režim B predstavuje silnú rekuperáciu, ktorá vozidlo pri povolení akcelerátora citeľne spomalí. V menu si viete nastaviť tri samostatné úrovne rekuperácie, BMW však neponúka možnosť regulácie intenzity rekuperácie pádlami pod volantom.    



Volant má hexagonálny tvar a musím konštatovať, že mne do ruky na krátkej zoznamovacej jazde úplne nesadol. Tvarovanie venca volantu (a jeho schvaľovanie) mal za úlohu zrejme niekto, kto nedrží volant obidvomi rukami v správnom úchope, pretože inak by musel prísť na to, že poloha rúk o trištvrte na tri nie je úplne pohodlná. Sú v zásade dve možnosti, zvyknete si alebo prispôsobíte úchop volantu. Možno som výnimkou, zatiaľ som nepostrehol sťažnosti kolegov na tvar venca volantu. Dvojramenný volant dostal aj nové ovládanie, multifunkčné tlačidlá sú zredukované na minimum a s výnimkou samostatných rolerov sú umiestnené pod spoločným krytom.


    
Úplnou novinkou je riešenie prístrojového panelu (12,3 palca) a obrazovky multimediálneho systému (14,9 palcov), ktoré sú integrálnou súčasťou na vodiča natočeného zakriveného panelu. Digitálna prístrojová doska má prvýkrát v BMW možnosť veľkorysej konfigurácie zobrazovania, úplne nový je aj systém iDrive, ktorý si síce ponechal otočné koliesko a samostatné tlačidlá pre základné menu, ovládanie klimatizácie je však plne dotykové a rozmiestnenie jednotlivých položiek menu zámerne pripomína smartfón a teda na bezproblémovú orientáciu bude potrebné dlhšie zoznamovania a prípadné prispôsobenie ovládacieho prostredia.  



BMW iX xDrive50 disponuje batériou s kapacitou až 111,5 kWh, z toho využiteľných 105,2 kWh umožňuje pri výrobcom udávanej spotrebe 23,0 – 19,8 KWh dojazd podľa normy WLTP v rozsahu od 549 až 630 km. V našich podmienkach sme pri niekoľkohodinovom jazdení dosiahli priemernú spotrebu 26,0 kWh s reálnym dojazdom cez 400 km. Nabitie batérie z 10 na 80 % s maximálnym nabíjacím výkonom 200 kW by malo trvať 35 minút, domáce nabíjane z nuly na 100 % trvá wallboxu s výkonom 11 kW presne 11 hodín. 



BMW iX filozoficky nadväzuje na prvý elektrický model BMW i3, keď po dizajnovej a technologickej stránke plne využíva prednosti architektúry batériového elektrického vozidla a predstavuje tak budúce smerovanie čisto elektrických vozidiel. Pre konzervatívnejších zákazníkov v ponuke zostáva omladený model BMW iX3 a úplne nové i4, ktoré je zjednodušene povedané elektrickou verziou benzínového štvordverového kupé radu 4.



Záverom cena, model BMW iX xDrive50 v cenníku začína na sume 104.100,- EUR, nami testovaný exemplár s jednou stranou príplatkovej výbavy sa s cenovkou vyšplhal na sumu 132.688,- EUR. Najdrahšími položkami výbavy boli športový balík za 3.101,- EUR, panoramatické strešné oko za 3.411,- EUR, laserové svetlomety BMW za 2.067,- EUR a prémiová audiosústava Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System za 4.961,- EUR. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Juraj Hrivnák (IG: @jury_on_the_road)