Caddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná KIA SorentoOctavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW X2 xDrive25e LINE Model M Sport X - OK

BMW X2 xDrive25e LINE Model M Sport X - OK

OK sú v prvom rade dve písmená, podobne ako X2, čo je síce dvojica písmena a číslice, ale nebudeme tu teraz gramatiku chytať za lýtka. OK znamená fajn, dobré, môže byť, dá sa, … jednoducho ok. OK je zároveň vyjadrenie súhlasu prevzatého z mandarínčiny,kde “oa KA” znamená, že nemajú kôstky … a práve teraz mi prestali zaberať analgetiká!


Pôvod OK skúmať nebudem, ale zaujal ma jeho zmysel, ktorý mi k testovanej X2 akosi prirástol. Pretože to auto je OK. Vo všetkom! Na tomto mieste však potrebujem poznamenať, že OK je pre mňa iba OK, nie super cool, nie od radosti uletený dekel, nie explózia emócií ani záchvaty panickej lásky, či zlosti? BMW X2 xDrive25e je jednoducho… OK!


Karoséria X2 bola na svojom začiatku promovaná ako novotvar mestského predátora a myslím, že aj reklamná kampaň znela v dobrodružnom duchu - niečo ako “nebuď Igor, buď lovec!” - pozn. autora: krstné meno možno meniť podľa aktuálneho nastavenia v spoločnosti. Dnes sa zvonku príliš nezmenilo, ale X2 sa zaradila, okrem svojej štandardnej triedy, aj do skupiny zelených EČV a pod jej plechy si dnes viete objednať aj batérie a kus elektrozariadenia, ktoré je schopné posúvať celým autom až do vzdialnosti zhruba 40 kilometrov.


Pohľad na jej čelo civilistovi navráva, že fyzický stret s touto tvárou by rozhodne prežiť nemusel, takže či zrovna si alebo nie si na priechode pre chodcov, radšej tomu agresívnemu predku s M exteriérovým balíkom uhni, pretože nevieš ako agresívny je ten, čo sedí za volantom. Pozorný okoloidúci si všimne aj zaujímavý lak s menom Phytonic Blue (+827€), M zadný spojler, 19” disky M - Y spoke 722, spomínaný M Sport X exteriérový balík a pokiaľ sa mu podarí nazrieť dovnútra, zbadá M športový volant a M bezpečnostné pásy. X2 samotná je OK a táto vyMkovaná, je rovnako OK.




Dnes, vo svete všadeprítomného digitálu príjemne prekvapili analógové budíky klasického rýchlomeru aj otáčkomeru … vyhotovené digitálne. Biele podsvietenie s jantárovými ručičkami však veľmi príjemne navodzovalo atmosféru z dôb, kedy sa ešte jazdilo … bez bateriek. Predné športové sedadlá pridali vedomie o doplnkovejj výbave, sedelo sa v nich príjemne a celkový pobyt za volantom, z pohľadu fyzickej polohy, bol veľmi dobrý. Menej úsmevné bolo nastavenie tuhosti podvozku - BMW x2 xDrive25e je prvé hybridné/elektrické auto, v ktorom som si počas jazdy mestom neodpočinul tak, ako som zvyknutý v autách schopných jazdiť čisto na elektrinu.


Ticho na palube bolo skvelé. Ešte lepšie sa v ňom vynímalo nastavenie a dobré odizolovanie audio systému (hi-fi Harman/Kardon za +601€), ktorý hral veľmi dobre. Dokonca zvuk motora v otáčkach bol príjemne mechanický a počúvať ho počas jazdy s touto X2 často spôsobovalo nárast dynamiky až na rýchlosti, ktoré sa nevravia. Lenže pokiaľ došlo na jazdný režim Comfort, namiesto očakávanej plynulej, pohodlnej a tichej jazdy mestom na elektrický pohon, došlo k agresívnej a nevyžiadanej fyzioterapii. Tento druh tvrdosti podvozka auta typu mestský crossover s prívlastkom hybrid, hodnotím z pohľadu komfortu ako silne podpriemerný.




V rámci schopnosti izolovaného sadomasochizmu by som mohol tvrdiť, že pokiaľ už X2 vytiahnete na serpentíny, alebo pretekársky okruh, niekam si športovo zajazdiť, tuhosť podvozka vadiť nebude. Je to pravda, ale na jazdných limitoch začne vadiť hmotnosť (1805 kg), ktorú so sebou toto baterkami vybavené auto vozí. Riadenie je tuhé, motor naozaj pekne znie a systémový výkon 162 kW (220 k) je cítiť aj vďaka elektromotoru, ktorý vašu požiadavku na akceleráciu vypočuje a zrealizuje takmer okamžite. Auto vie jazdiť veľmi dynamicky, ale ako celok nie je určené primárne na šport. 


Mal som osobný spor s nastavením kontroly trakcie, ktorá sa aktivovala aj pri prechode malým retardérom a nechutne zdržovala podnet k akceleráci. Táto funkcia sa však dá vypnúť, rovnako ako systém kontroly stability a potom, pokiaľ chcete, sa k slovu dostane aj pohon všetkých 4 kolies, xDrive, ktorý pokračuje výborným prejavom a istotou aj na nespevnenom povrchu. Pokiaľ prestanete blbnúť na šotoline, či na asfalte v zákrutách, môžete sa pokúsiť učiniť zadosť zdraviu planéty a jazdiť so spotrebou 5,1 litra benzínu, ktorú potrebuje 1,5 litrový spaľovací motor (92 kW). Veľa? Potom treba nabíjať častejšie, ako som ja počas testovacieho týždňa považoval za pohodlné.




Ako teda naložiť s informáciami, že BMW X2 xDrive25e nie je 100% ani do mesta, ani na okruh, ani rozmerovo nevyhráva a veru ani cenovo (testovaný kus 62.640€). Na pohodlie je prituhé, na úžitok primalé, na šport priťažké. Ruku na srdce, kto, kedy a ako často bude jazdiť s týmto autom tak, aby si vyžadovalo 100% z konkrétnej aktivity? Takmer nikto z nás nie je profesionálny pretekár, aby jazdil na hrane, ani monacký princ, aby nás rozmaznávali super komfortné tlmiče a dokonalé šasi. Môj názor je, že BMW X2 sa vie zapáčiť. A pokiaľ sa zapáči, možno niekto rieši aj ekológiu, prípadne testuje návratnosť investície a chce hyridné auto. Obľubuje značku, nechce nič veľké, ale má rád výnimočnosť a sem tam si vybehne zalyžovať. Pre takého človeka je BMW X2 xDrive25e … OK!



Autor: Marek Varga, Foto: autor