BMW X4M Competition – M? Áno!
Ostré ako britva, urinčané ako francuzáky v práčke, obratné ako čínska gymnastka a tvrdé ako Bruce Leeho päste? Áno, také boli M-ká od BMW kedysi. V dobách, keď kupé bolo dvojdverové, keď prívlastok Sport znamenal šport a keď váha 1,5 tony nevyjadrovala atletickú dynamiku.
Dnes píšem o M, ktoré má ťažisko na streche paneláku, váži ako panelák, pod kapotou naháňa obrovské stádo koní a tvrdé je ako Bruce Lee, ale po kŕči do oboch lýtok naraz. Čo za nezmysel to Nemci vyrobili? Toto boli prvé dojmy z BMW X4M vo farbe Toronto Red, ktoré sa po prvých ostrých kilometroch rozplynuli ako fialový drak na ezoterickom tripe po užití LSD. Čo za neuveriteľne dobre fungujúci nezmysel to tí Nemci vyrobili?
V základe je to model X4, čo znamená dynamicky sa tváriaci crossover, ktorému má niekto odvahu dávať prívlastok kupé. Počas testu som sa v drvivej väčšine stretol s názorom verejnosti, okolia aj kamarátov, že je to veľmi škaredé auto. Zodpovedne som sa teda vybral posedieť na #obrubnik a naozaj dôsledne obzerať karosériu aj všetky prvky Balíku M Competition za 8.786 EUR. Zadobok – to je ten správny pohľad - vidím svalnaté boky, kde bodykit pekne vypĺňajú 21 palcové disky, kde krásne zapadajú typické 4 koncovky M výfuku, tentokrát v čiernej, a kde tento celok tvorí jednu svalnatú hrču s reálnou dynamickou linkou.
Adaptívne predné LED-ky osvetľujú cestu tam, kam smeruje volant, čo znamená, že driftovať v noci na horskom prechode s volantom v silnej kontre pomôže akurát k zápalu spojiviek prihliadajúcej zveri, ale neposvieti na cestu. Prosím? Že ste nerozumeli? Driftovať na takto veľkom aute na bežnej ceste horského prechodu? ... inak všimli ste si to krásne prešívanie koženého interiéru z programu BMW individual koža Merino Adelaide Grey/Black?
Za 112.741 EUR máte k dispozícii nadupanú mechaniku aj výbavu. BMW ako premiant ponúka ťažko spočítateľné množstvo funkcií a prvkov, ktorými ovplyvníte svoj jazdný komfort alebo imidž. Za zváženie stoja bezpečnostné systémy, ktoré bavorák dokáže vyladiť natoľko, že vám mnohokrát, veľmi nevtieravo, zachránia odreniny na laku tak, že o tom ani neviete. Rovnako vedia v Bavorsku nastaviť akustiku a Harman/Kardon Surround Sound hral veľmi uspokojivo. Ovládanie gestami je zatiaľ stále sranda, ktorou prekvapujete kamarátov a moderné prepojenia na Apple CarPlay už BMW zvláda bez nutnosti pripojiť zastaralý kábel do USB portu, ktorý k dispozícii samozrejme je – keby niečo!
Ale to všetko vám začne byť vcelku jedno potom, ako toto podivne nakrčené M pošlete do prvej zákruty alebo stlačíte plyn na podlahu pri priamom zrýchlení. Hneď potom ako pomačkáte naozaj krásne prevedené a presne na palec umiestnené, červené tlačítka jazdných režimov M1 alebo M2 na volante, hneď ako začne bublať výfuk, všetko stuhne, rozsvieti sa kontrolka vypnutej kontroly trakcie a auto sa opýta, „si si istý?“, hneď potom sa zvyšuje tep, vstáva ochlpenie a zakrivuje sa časopriestor. Nie, nepíšem o supersonickom prototype NASA, iba o obyčajnom BMW v obyčajnej karosérii s obyčajným M na kufri, ktoré sa dokáže chovať ako vybuchnuté burrito – všade je všetko!
3 litrový 6 valec s výkonom 510 koní a krútiakom 600 Nm sa postará o údiv aj úctu. 4,1 sekundy z 0 na 100 km/h je pre auto vážiace 2045 kg, neuveriteľných. Maximálka? Nad 270 je to už jedno! A nie len v priamke X4M exceluje. Riadenie je tak presné a podvozok tak tvrdošijný, až sa mozgu zastavujú logické procesy. Auto dokáže píliť zákruty s takou vervou, že nebyť športových sedadiel a dobre vymyslených miest na zapieranie nôh, odstredivá sila vás vytiahne cez okno a vytrie jarky za zvodidlami.
Hlava mi to neberie! Najskôr som nahnevaný na barbarské počiny výrobcov, ktorí za vidinou peňazí pre rozmaznaného zákazníka vyrobia zdravému rozumu a jazdeckej vášni sa priečiace nezmysly a potom s tým jazdíte a híkate v každej zákrute, keď vás brzdia motorkári počas toho, ako si v riadenom pretáčavom šmyku ježíte chlpy na zátylku. Svet sa musel úplne zblázniť, ... ale krásne!
BMW X4M nemusí byť autom, ktoré sa vám bude páčiť. Je drahé, áno a za tie prachy si človek dokáže kúpiť skutočné, malé, ľahké športové auto, elektrický superbicykel, maxiskúter, dovolenku v Karibiku a zaplatiť deckám kurzy free divingu. Ale cez všetky racionálne úvahy ako minúť 112 litrov je tu priestor na to, aby sme pripustili, že niekto to tak jednoducho chce. Niekto je ochotný kúpiť X4M a získať na neuverenie dobre fungujúce auto s povahou rodinného spoločníka.
Toto M je skutočné, také ako kedysi. Síce neryčí do sveta svoju podstatu extrémne nahlas a ani na pohľad nevyzerá, že denne cvičí na kladine so stuhou, ale jednoznačne seriózne a bez zahanbenia zastupuje rodinu M - kových! Fuj, ale som sa spotil ...
Autor: Marek Varga, Foto: Andrej Šuhaj, Spolupráca so Slovak Karting Center