INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Cadillac Escalade 6,2 V8 Platinum – Hviezda z Texasu

Cadillac Escalade 6,2 V8 Platinum – Hviezda z Texasu

Výnimočný zážitok? Niečo iné od poctivého veľkoobjemového osemvalca snáď nemožno očakávať?! Platí to však aj v prípade, ak je takýto klenot pod kapotou viac ako 2,7 tony prevádzkovej hmotnosti full-size SUV? V časoch, keď sú trojvalcové litrové motory čoraz bežnejšie aj v tých (malých) európskych „SUVčkach“, automatickou odpoveďou je jednoznačné nie. Teda, aby sme sa v tom hneď na začiatku nestratili, nie, niečo iné ako výnimočný zážitok od Cadillacu Escalade neočakávajte. 

V prvý deň testu sa z plnenia redakčných povinností vraciame neskoro v noci, za nami je už viac ako stovka kilometrov. Marek sedí na sedadle spolujazdca a vychutnáva si pokojnú jazdu a komfort sedenia. Na svetelnej križovatke zastavujeme na červenej, diskutujeme. V momente ako blikne oranžová, chytá ma neodolateľné nutkanie konečne zošliapnuť akcelerátor až na podlahu... Zelená, šliapem na plyn a Escalade sa s pištiacimi pneumatikami katapultuje vpred, naše hlavy sa prekvapene zastavujú až o opierky. Po niekoľkých desiatkach metrov sa na seba s Marekom neveriacky pozeráme a v tom istom momente vybuchneme v záchvate smiechu. 

Tabuľkové údaje hovoria o zrýchlení z nuly na stovku za 6,7 sekundy, ale reálny zážitok je omnoho intenzívnejší ako suché čísla. Poslať 426 koní na zadnú nápravu a odpáliť takmer tri tony ocele vpred s pretáčajúcimi sa kolesami je zážitok na nezaplatenie, rovnako ako situácia, keď na čerstvo napadanom snehu Escalade na celoročných pneumatikách otáčate v jemnom powerslide. Naozaj jedinečné..., pretože zvyšok testovacích kilometrov som sa o reprodukciu týchto momentov nepokúšal. 



Čaro „štandardnej“ americkej motorizácie totiž spočíva v pravom opaku, pre bežnú jazdu stačí akcelerátor len jemne masírovať a nechať motor prevaľovať sa pod hranicou 2.000 (áno, slovom dvetisíc) otáčok. Atmosféricky plnený motor múdro využíva silu 610 Nm a s podraďovaním sa obvykle vôbec neobťažuje. Motor má nádherný zvuk, viac si ho však užíva okolie, pretože do kabíny sa aj vďaka systému Active Noise Cancellation dostáva v komfortnom režime len v obmedzenej miere. Nielen odozva motora, ale predovšetkým zvuk bol dôvod, prečo som takmer celý čas jazdil v nastavení, prepytujem, Sport. Treba spomenúť aj režim vypínania valcov, pri ustálenej rýchlosti sa na displeji otáčkomeru objaví namiesto symbolu „V8“ zelená „V4“. Spotreba? Palubný počítač ukázal celkový priemer 18,4 litra, ako minimálnu priemernú spotrebu hodnotu 12,4. Je to veľa? Spotreba je primeraná výkonu, hmotnosti a jazdnému štýlu, s veľkým podielom pohybu v meste. Ani moderný európsky motor s porovnateľnými parametrami nie je striedmejší, nová G 500 ako celkový priemer ukázala hodnotu 18,6 litra.   

Prevodovka nielenže nemá veľa práce, ale radí tak jemne, že som ju počas celého testu takmer nevnímal. Pýtate sa, koľko má prevodových stupňov? Vraj osem, aspoň tak mi bolo povedané, Escalade je jediné auto, pri ktorom som túto informáciu zisťoval až dodatočne. Len pre úplnosť dodávam, že prvé modely Escalade testovanej štvrtej generácie mali k dispozícii šesť stupňov a najnovšie už disponujú desaťstupňovým automatom. 



Prevodovka posiela silu motora na zadné kolesá, iba ak zvolíte ten správny režim (auto, 4x4, 4x4 low) otočným ovládačom vľavo od stĺpika riadenia, dostanete pohon štyroch kolies. Volič automatickej prevodovky je umiestnený vpravo na stĺpiku riadenia a pohybuje sa v tradičnej kulise. Chce to chvíľu cviku, ale potom je to už úplne prirodzené. 

Komfort je vďaka adaptívnym tlmičom výborný aj na 22 palcových kolesách, tradičným problémom takéhoto obutia zostávajú krátke priečne nerovnosti. A v režime Sport je charakteristika tlmenia citeľne tvrdšia, naopak, motor ožíva, aj akusticky.

Interiér? Ak podvedome očakávate plastové eldorádo, spadne vám po nastúpení cez automaticky výsuvné nástupné prahy sánka. Obrovské predné sedadlá sú potiahnuté jemnou kožou a sú neuveriteľne pohodlné. Vrchná vrstva je poddajná ako prachovým perím plnený vankúš, ale pod ňou je dostatočne hutná základná masa, ktorej konzistencia je ideálna na dlhé cestovanie. Nastavovanie v 18-tich smeroch je veľkorysé, optimálnu polohu si aj vďaka netradičnému elektrického posuvu celej pedálovej skupiny nájdu všetci bez ohľadu na výšku. Samozrejmosťou je oddelené vyhrievanie sedáku a operadla, ventilácia a masážne funkcie. Sedadlá ponúkajú aj vibračný režim... a nemyslím to ako vtip. Asistenčné systémy totiž varujú vodiča pred nebezpečenstvom kolízie nielen vizuálne a akusticky, ale aj vibráciou sedadla. Platí to aj pre režim parkovania a z môjho pohľadu ide o výbornú pomôcku. Ak zaparkujete k stene, systém upozorní na prekážku už pri zaradení prevodového stupňa.       

 
Podobný komfort sedenia ponúkajú aj dve veľkoryso dimenzované samostatné sedadlá v druhom rade, prístup na zadnú trojmiestnu lavicu je možný aj bez ich sklopenia uličkou medzi nimi. Pri plnom obsadení sedadiel sa však do batožinového priestoru zmestí len minimum vecí, ktoré majú navyše tendenciu vypadávať pri otvorení veka batožinového priestoru von z kufra. Situáciu pre náklad rieši elektrické sklopenie posledného radu alebo predĺžená verzia ESV. Vrchná časť prístrojovej dosky a dverí je čalúnená kožou, obklady sú z pravého dreva a predovšetkým, alcantarou je čalúnený nielen strop, ale celá spodná časť prístrojovky a dokonca aj zadná časť predných sedadiel. 



Moderný luxus dopĺňa konfigurovateľný digitálny prístrojový štít, farebný head-up displej premietaný na čelné sklo a stredový panel s dotykovým ovládaním. Jednotlivé dotykové plochy sú rozdelené tak, aby ich bolo možné ovládať aj bez očného kontaktu. Vnútorného spätné zrkadlo sa na prvý pohľad javí malé, ale klasické zrkadlo je možné prepnúť a farebný obraz zo zadnej kamery premietaný do zrkadla poskytuje podstatne širší pohľad na situáciu vzadu, v noci to pripomína termokameru predátora. Výborná je možnosť nastavenia výšky otvorenia elektricky ovládaných piatych dverí, namiesto zdĺhavého hľadania v menu má táto funkcia dedikovaný otočný ovládač umiestnený na stropnom panely, rovnako ovládanie head-up displeja je riešené tromi logickými fyzickými tlačidlami. Jediná výhrada môže smerovať k veľkosti a rozlíšeniu centrálneho displeja multimediálneho systému, ktorá celkom nedosahuje hodnoty európskej konkurencie, avšak to vôbec nebráni funkčnosti celku a ako kompenzáciu dostane majiteľ celkom tri ďalšie obrazovky pre zadných pasažierov.   



Cadillac Escalade je výnimočný. Nielen výstredným dizajnom, jedinečnou motorizáciou a opulentnou výbavou vo verzii Platinum, ale aj minimálnym výskytom na európskych cestách. Určite poteší priaznivcov amerických vozidiel, ale v aktuálnej generácii môže byť jedinečnou alternatívou aj k zavedenej európskej konkurencii. Cena 126.260,- EUR sa môže zdať vysoká, ale je potrebné pripomenúť, že Escalade Platinum má skutočne bohatú výbavu a zahŕňa aj balík benefitov TODOS ALL INCLUSIVE. Trojročnú záruku, bezplatné servisné prehliadky po dobu troch rokov (alebo do najazdenia 100.000 km) a bezplatné poistenie vozidla na tri roky, podľa podmienok spoločnosti TODOS.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

P.S.: Cadillac je jednou z najstarších automobilových značiek, vznikla už v roku 1902 v Detroite. Od počiatku sa držala na špičke prémiového segmentu aj vďaka technickým inováciám. Ako prvá americká automobilka získala od Kráľovského autoklubu Veľkej Británie v roku 1908 Dewar Trophy za preukázanie presnosti výroby umožňujúcej zameniteľnosť častí jednotlivých vozidiel a v roku 1912 opäť, za zavedenie elektrického štartéra a elektrických svetiel. Cadillac ako jedna z prvých automobiliek zaviedla masovú produkciu osemvalcových motorov a ako prvá v roku 1930 predstavila šestnásťvalcový motor v osobnom vozidle. Spomienkou na tieto slávne časy bola štúdia Sixteen z roku 2003 disponujúca motorom V16 s objemom 13,4 litra, výkonom 1015 koní a silou 1.350 Nm. 

P.S.2: Titulok článku je odkazom na miesto výroby, Escalade sa vyrába v meste Arlington, v štáte Texas, U.S.A.