INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Cupra Leon SP 20 TDI 7DSG

Cupra Leon SP 20 TDI 7DSG

Nie vždy stačí, dať si na značku BE-CUPRA! Teda pokiaľ chceš, tejto šport prezentujúcej značke, učiniť zadosť. Za čias Seatu, kedy večerný príchod Leonu Cupra pozdvihol športové zručnosti celého parkoviska pred Carrefourom, sa dnes Cupra prezentuje oveľa viac ako voňavá drogéria, než športové náčinie. A možno i preto testujem auto, ktoré nesie hrdé meno Cupra, pod kapotou má ekonomicky zmýšľajúceho hospodára a na zadku … batoh.


ALE, stále funguje ostré a presné riadenie, vynikajúci, hlboký, športový posed za volantom, výborný podvozok a vďaka verzii kombi aj viac váhy na zadku, čo v správnej chvíli pomáha ľahkému pretáčavému šmyku. Cupra Sports Tourer ako ju moderne voláme, si ponechala schopnosti potrápiť na cestách aj papierovo podstatne zdatnejšie autá, ale rovnako dobre akcentuje svoju každodennú užitočnosť. To, čo Cupra poslala medzi ľudí v tejto verzii, je z môjho pohľadu vynikajúco spracovaný kompromis pre submisívnych váhačov, prípadne pre chlapov s dominantnými manželkami.


Cupra Leon SP je pekné kombi. Dynamické, na Slovensku sociálne akceptovateľné, praktické a nijako nerušiace prirodzený biotop. Rozumej tomu tak, že pokiaľ s SPčkom zaparkuješ pred garážou svojho bungalovu, susedovi závisťou nezvädnú hortenzie. Čierna Midnight metalíza je v mene prísľubu rodinnej pohody trochu morbídna, tak prečo nedoplniť aj čierne 18-ky, aby plánované výlety s tínedžermi v depresii mali svoje dekadentné linky. Vo vnútri cítiš španielsky zmysel pre chaos, uprataný koncernovými pravidlami a nad spracovaním menu infotainmentu, kde nemecká precíznosť už nedočiahla, sa uvoľnene usmeješ. Samotný interiér pôsobí dostatočne rozmerne a mal som pocit, že dlhšie cestovanie nebude problém ani pre zadných pasažierov. 




2 litrová nafta má 150 koní a dostatok sily na akékoľvek cestovné manévre, vrátane bezpečného pružného zrýchlenia pri predchádzaní alebo radosti z príjemnej spotreby, priemerne okolo 6 litrov na 100 kilometrov. 7 stupňová dvojspojková automatika vie byť rýchla i múdra, ideálna je však pre jazdný režim Sport, kde môže plne odhaliť svoju neurózu. Comfort by privítal menej trhaných rozjazdov a spýtavých pohľadov ozubených koliesok pri kickdowne. Profil Eco u mňa nenachádza pochopenie a jeho prítomnosť v menu je z pohľadu užívateľskej rutiny, čisto marketingová.


Kombík jazdil na 225 mm širokých pneumatikách, ktorých grip sekundoval pohonu všetkých kolies 4Drive. Nie, že by sa to nejak zásadne prejavovalo na asfalte počas bežnej jazdy, ale pokiaľ si schopný na prehľadnej okreske pritlačiť, … oceníš schopnosť Leonu zatočiť aj tam, kde to už spolujazdec nedáva. Trepať sa do terénu len preto, že sa ti vie pridať zadná náprava, nemá zásadný zmysel, ale pokiaľ už musíš na chatu vytiahnuť 2 sudy piva a pol prasaťa, s odretým bruchom to dáš. Na diaľnici sa nestratíš, na povolených úsekoch to môžeš rozbaliť na maximálnych 211 km/h a pokiaľ by ti to obohatilo život, vedz že pri ustálenej  a povolenej cestovnej rýchlosti je hlučnosť tvojej Cupry 69 dB.




Hmotnosť 1657 kg ešte nie je číslo, pri ktorom volá Bukovský s vôľou zredukovať ti uhľohydráty a celkovo môžeš jazdiť s nákladom do 2130 kg. Z toho na streche môžeš voziť 75 a potiahneš aj 750 kg nebrzdený príves. Pragmatickú idylku so zablatenými pneumatikami po “náročnom” výstupe na miesto pre rodinný obed v prírode, môže narušiť iba moment, kedy si s nealko pivom v ruke, pozerajúc na graciózne logo Cupra uvedomíš, že si zaplatil za to, aby si sa mohol vedome klamať. A preto, pokiaľ sa ti dá, pokiaľ sa ti značka Cupra páči pre svoju športovú podstatu, pokiaľ radšej jazdíš ako sa parfémuješ a vieš oceniť skutočnú dynamiku a zábavu za volantom, vyber si ozajstnú Cupru a nie družstevníka v značkových teplákoch!



Autor: Marek Varga