INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 190k

Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 190k

Prvý pocit, ktorý ťa dobehne už po pár kilometroch, je pocit za volantom. Pocit tzv. legového typu. Zapadneš, presne zapasuješ a držíš. Takto naladené pohodlie, spojené s dobrým rozhľadom a zároveň športovým posedom má v tejto kategórii jedine Cupra. A v mojom prípade dokonca rodinné prevedenie Leonu vo verzii Sporstourer.


Vnímanie dizajnu je silne subjektívna záležitosť, ale v prípade Leonu sa zrejme i vizuálny purista prikloní k tvrdeniu, že sa jedná o naozaj pekné kombi. Typické podpisy svetiel v tvaroch modernej geometrie, by možno redefinovali Pytagorovu vetu, ale v spätných zrkadlách si ťa už nepomýli ani víkendový vodič Dacie. Za zmienku stojí i profilová linka, ktorá z praktického kombíku vytvára dojem z tuningového zrazu a samotný Leon s batohom pôsobí naozaj veľmi dynamicky. Čerešničkou na dizajnovej torte sú 18” disky s už typickým mosadzným fľakovaním, ktoré v kombinácii s lakom sivá Magnetic Tech tvoria veľmi moderné kombo.


To čo Leon predbehol zvonku, ho dobehlo vo vnútri. V dobe multidisplejov a silikónových inteligencií (rozumej umelých), v čase keď všetko je už na hlasový príkaz a namiesto budíkov máš 4D kino s postranným efektom vône popcornu, sa Cupra zabudla v čase a poskytne v princípe obyčajné technické zázemie. Displeje máš, i ten stredový sa už tvári lepšie ako budík na nočnom stolíku, snaha o moderný minimalizmus je prítomná tiež, ale nejdeš si (našťastie) ono Teslácke vyvrcholenie, keď ti príde nový update. Na druhú stranu, treba ti také na príjemné jazdenie?


To čo z môjho pohľadu Cupru vystihuje najviac, je schopnosť ťa priliehavo obliecť. Akonáhle sa posadíš za volant, získavaš možnosť si nastavením sedadla aj volantu vytvoriť dokonalé miesto k jazdeniu. Výhľad, komfort, cit v krížoch, cez ktoré prijímaš všetko čo sa deje pod kolesami, výborný volant i jeho úchop, dobré sedadlá, ideálne umiestnené opierky lakťov. Pokiaľ by ti toto všetko dali napr. do Mazdy, Škody, či Mercedesu, neváhaš ani chvíľu. Tak prečo váhaš pri Cupre? Nechce sa ti tancovať?




190 koňový benzínový dvojliter TSI je malým jazdeckým kompromisom. Od Cupry chceš 300+, ale aj tak je pozoruhodne dynamický. Ťahá veľmi spoľahlivo a celkom kultúrne, má svoju obmedzenú špičku v červenom poli, ale … neznie. Ono ho samozrejme počuť, ale jeho prejav je veľmi hanblivý a taký zamlčaný. Podobne je na tom výfuk a do uší vodiča, resp. posádky sa nedostáva vôbec nič. Ak už nie je zvuk, môže byť aspoň pohyb. Super ostré riadenie zabezpečí, že hlavy tvojich pasažierov sa budú zrážať ako biliardové gule, poiaľ ich neupozorníš, že Cupra zvláda zákruty absolútne perfektne a riadenie reže tak presne, že by sa nehanbil ani špičkový chirurg. Na druhú stranu v jazdnom režime Sport je primäkké, čo spôsobuje, že niektoré vrcholy zákruty netrafíš preto, že si zatočil priveľa. 




Táto Cupra mala vďaka automatickej prevodovke 2 pedále pre brzdu a plyn. Ich rozmiestnenie bolo geniálne rovnako, nakoniec ako celá pozícia vodiča. Pokiaľ máš skill, môžeš perfektne brzdiť i ľavou nohou a z rodinného kombíku si tak v serpentínach spraviť veľkú motokáru, ktorej schopnostiam nebudú rozumieť ani vedľa sa voziaci frajerskí motorkári. Práca automatickej prevodovky by si zaslúžila malý audit, oproti rýchlemu riadeniu boli jej reakcie, hlavne pri radení smerom dole, spomalené a cez pádla na volante hluché a nekontaktné. V každom prípade všetko zachraňoval podvozok s totálnym gripom prednej nápravy a pokiaľ si chcel i s tancujúcim zadkom podľa vzoru brazílskej samby. Príjemne nekonfliktné je i nastavenie ESC, ktoré v športovom móde tolerantne neprikazuje, ale pokiaľ naozaj pritlačíš a chceš si napr. rovnať auto pod plynom cez brzdu, nastúpi v záujme bezpečnosti, tvrdá šikana. Existuje však možnosť, všetky predramatizované, bezpečnostné, elektronické systémy … vypnúť. A to sa počíta!




Ešte jedna vec je v mene dynamiky, hoc v tomto prípade jej devastácii, absolútne skvelá. Brzdy! Leon spomaľuje výborne, neúnavne a v limitných situáciach si k tomu jemne prismrdí. Auto dá po čase vedieť, že predsalen s týždenným nákupom v kufri a dieťaťom v autosedačke, nie je úplne na mieste píliť pneumatiky na pretekárskom okruhu, ale v rámci dennej rutiny a občasného poponáhľania sa v zákrutách je takto motorizovaný Sportstourer veľmi príjemným jazdným zážitkom. A aby sa Cupra Leon SP stala dokonalým rodinným priateľom, praktickým, rýchlym a pozorným spoločníkom, autom, ktoré poteší oko i jazdecké zmysly, potrebuje k absolútnej využiteľnosti len málo, + 100 koní.



Autor: Marek Varga