Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná Octavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéAvantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / CUPRA Portfolio – Ateca, Formentor a Leon na Slovakiaringu

CUPRA Portfolio – Ateca, Formentor a Leon na Slovakiaringu

Z pohľadu automobilového nadšenca nám rok 2020 priniesol takmer neuveriteľné množstvo zaujímavých áut a o tri z nich sa postarala aj CUPRA. Prvotinou pod samostatnou značkou bola Ateca, ktorá tento rok dostala facelift, nasledoval Leon a korunu si nasadil prvý samostatný model značky CUPRA pomenovaný Formentor. 

Ponuku postupom času doplní prvý elektrický model el-Born postavený na koncernovej modulárnej platforme a s pohonom zadnej nápravy poskytne nový druh jazdného zážitku. Ak sa podarí dostať do výroby jeho koncept bez zásadných zmien, el-Born bude predstavovať najkrajší a najluxusnejší model koncernu postavený v nižšej strednej triede na platforme MEB.

Jadro značky zatiaľ tvoria benzínové motory a minimálne dva roky tomu tak ešte zostane. Z pohľadu marketingovej príťažlivosti samozrejme dominujú tie najvýkonnejšie verzie, ktoré sme vďaka slovenskému importérovi mali možnosť prvýkrát naostro vyskúšať na pretekárskom okruhu Slovakiaring. 

Nepochybne, len málo CUPRA majiteľov bude so svojimi Atecami a Formentormi jazdiť na okruhu, ale práve uzavretá trať s dostatočnými bezpečnostnými zónami je tým najbezpečnejším priestorom na priblíženie sa limitom auta. V radovánkach nás trochu obmedzovalo zimné obutie, ale napriek tomu všetky tri autá priniesli nečakané prekvapenia. V abecednom poradí sa predstavujú:

Ateca 2,0 TSI 300 4Drive automat

Služobne najstarší model je zároveň jediným skutočným SUV a tomu zodpovedá aj posed za volantom. Sériové škrupinové sedadlá ponúkajú výbornú oporu celého tela, ale aj v najnižšej polohe sú umiestnené relatívne vysoko. Ale práve takýto posed umožňujúci výborný výhľad z auta je predsa to, čo kupujúci na SUV hľadajú, takže je to v poriadku.

V rámci nastavenia jazdných profilov ponúka Ateca aj režim offroad..., ktorý na okruhu nebudete potrebovať. Čo na uzavretej trati plne využijete, je celý dostupný výkon. Ako už samotný obchodný názov naznačuje, osvedčený koncernový motor 2,0 TSI poskytuje výkon rovných tristo koní, ktoré prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DQ381-7A) prenáša na všetky štyri kolesá pomocou medzinápravovej spojky Haldex.



Výkon 300 koní je dostupný v rozsahu od 5.300 do 6.500 otáčok za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 400 Nm je k dispozícii od 2.000 do 5.200 otáčok za minútu. Napriek tomu, že výkon sa oproti predchodcovi nezmenil, dynamické parametre sa v hodnote zrýchlenia z nuly na 100 km/h zlepšili o tri desatiny sekundy. CUPRA Ateca tak na stovku zrýchľuje za 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť (dosahovaná na šiestom prevodovom stupni) je 247 km/h.    

Prevádzková hmotnosť s vodičom má z našej trojice najnižšiu hodnotu, hoci je to nemalých 1.626 kilogramov. Celková prípustná hmotnosť je 2.170 kg, plne naložené auto je napriek kompaktným rozmerom ťažká váha.



Ako Ateca jazdí na okruhu? Prekvapujúco výborne. Na rovinkách má skutočne dostatok výkonu a v zákrutách dokáže byť pri rozumnej nájazdovej rýchlosti dostatočne neutrálna. Ako už z koncepcie kompaktného SUV vyplýva, na príliš rýchly nájazd odpovedá Ateca nedotáčavosťou, na okruhu citeľné náklony aj v režime CUPRA trestajú vonkajšie predné koleso. Naopak, na brzdách si vie Ateca v zákrute pomôcť zadkom, aj keď zásadnú pretáčavosť vďaka krátkemu zadnému previsu nemá v repertoári. 

Okrem zimných pneumatík si na okruhu svoje odtrpeli aj brzdy. Štandardne má Ateca vpredu kotúče s priemerom 340 mm a hrúbkou 30 mm, vzadu majú brzdy rozmer 310x22 mm. V našom prípade boli na prednej náprave príplatkové kotúče Brembo s rozmerom 370x32 milimetrov so štvorpiestikovými brzdičmi. Ich cena 2.339,- EUR síce nie je malá, ale ak to s využívaním výkonu auta myslíte vážne, odporúčam si priplatiť. Pri športovej jazde na okruhu dokážu udržať dostatočný brzdný účinok aj počas dvoch ostrých kôl, v bežnej premávke budú rozhodne spoľahlivým partnerom.



K rýchlemu autu sa žiada aj slušná zvuková kulisa a tú v nami skúšanej Atece poskytoval príplatkový Akrapovič. Naozaj skvelý titánový soundtrack si však automobilka cení na nemalú sumu europeňazí. Koľko presne? Aktuálny slovenský cenník mlčí, ten poľský má pri položke „Układ wydechowy Akrapovič“ cenovku 14.976,- PLN (teda 3.284,- EUR). Naozaj to nie je málo, ale ja osobne by som ho rozhodne chcel na svojej Atece mať.    

Formentor Veloz 2,0 TSI 310 4Drive automat

Ešte predtým ako som si vôbec sadol za jeho volant, Formentor si odo mňa vyslúžil na našom webe päť samostatných článkov. Hype? Tak určite... A prečo? Už na papieri sľuboval ideálne spojenie dvoch odlišných svetov. Zábavnosť ostrého kompaktu a pohodlie SUV.  

Moje očakávania boli vysoké, ale po predstavení Tiguanu R a s vedomosťou, že dvojliter nebude najsilnejším motorom v ponuke som sa trochu obával sklamania. Aké sú teda prvé reálne dojmy? Zabudnite na to, že Formentor je SUV. Nie je. Formentor je jazdne najzaujímavejší crossover, ktorý som mal možnosť vyskúšať. 



Aby sme si ho správne zaradili, môžeme za jeho konkurentov označiť hneď niekoľko podobne zameraných modelov. Začnime domácou konkurenciou v podobe Audi RS Q3 Sportback (test Q3 Sportback 45 TFSI quattro nájdete TU), môžeme pokračovať ďalším bavorským rýchlikom BMW X2 M35i a jeho britským klonom Mini Countryman JCW, rozhodne nesmie chýbať Mercedes-AMG GLA 35 a patrí sa spomenúť aj Volkswagen T-Roc R.  

V prvom rade ma dostalo dokonalé spojenie vodiča s autom. Športové škrupiny umožňujú príjemne nízky posed za volantom porovnateľný s tým v Leone a napriek tomu, že sedíte nízko, vnímate aj dlhú kapotu pred sebou. 

Pod ňou sa ukrýva motor 2,0 TSI, ktorý má v tomto prevedení výkon 310 koní (od 5.450 do 6.600 ot/min.) a silu 400 Nm dostupnú od 2.000 do 5.450  otáčok za min. S hmotnosťou 1.644 kg je o málinko ťažší ako Ateca a dynamické hodnoty v priamke sú takmer identické. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá vďaka sedemstupňovému DSG len 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.    



Pohon všetkých kolies 4Drive je, na rozdiel od nového Tiguanu R, zabezpečovaný klasickou medzinápravovou spojkou. Akékoľvek pochybnosti o naladení podvozka odstráni prvé ostré zalomenie do zákruty. Formentor je jediné auto na platforme MQB Evo, ktoré má s vypnutou stabilizáciou prirodzenú pretáčavú charakteristiku. Aj vďaka ideálnemu rozloženiu hmotnosti medzi nápravy to zároveň znamená, že aj pri príliš rýchlom (ale plynulom) nájazde do zákruty sa auto správa neutrálne, s minimálnou tendenciou k nedotáčavosti. Naopak, pri agresívnom nájazde do zákruty, a aj na brzdách, ide zadok bokom, čo prospieva dynamike prejazdu a samozrejme, zábave za volantom.

Brzdy na Formentore fungovali ešte o kúsok lepšie ako rovnaký technický základ na Atece, jediným vysvetlením je lepšie rozloženie hmotnosti na nápravy. V každom prípade, Formentor Veloz je skvele odladené auto a dokáže výborne fungovať aj na okruhu.



Jediný nedostatok, ktorý som pri prvom zoznámení postrehol, je hnusne umelý, akože športový zvuk motora reprodukovaný v interiéri. Našťastie, minimálne v rámci individuálnym nastavení sa to dá deaktivovať a potom počujete len prirodzený, vo vysokých otáčkach trochu agresívny, zvuk motora 2,0 TSI a niečo málo aj od výfuku. Príplatkový Akrapovič bude k dispozícii až v priebehu tohto roka a Formentor si ho určite zaslúži. 

Leon 1,4 TSI 245 eHybrid (PHEV) automat

CUPRA Leon je aktuálne dostupný len v podobe plug-in hybridného modelu. Celkový systémový výkon 245 koní a predovšetkým sila 400 Nm sľubujú dynamicky zaujímavý zážitok. Realita? S hmotnosťou 1.717 kilogramov je Sportstourer najťažším z testovanej trojice, váži o 91 kilogramov viac ako Ateca a plný výkon samozrejme poskytuje len s plne nabitou batériou s kapacitou 13 kWh. Batéria je umiestnená na mieste palivovej nádrže pred zadnou nápravou, nádrž na palivo sa presťahovala za zadnú nápravu a má objem 45 litrov. Vzhľadom na danú konfiguráciu má batožinový priestor objem 470 litrov, teda o 150 litrov menej ako klasické kombi so spaľovacím motorom.



Oproti klasickému pohonu je teda viac hmotnosti za zadnou nápravou. Rozloženie hmotnosti síce skôr napomáha agilným jazdným vlastnostiam, na okruhu je však citeľný relatívny nedostatok výkonu. Pohonné ústrojenstvo je tvorené benzínovým motorom 1,4 TSI s výkonom 150 koní (od 5.000 do 6.000 otáčok za min.) a silou 250 Nm (od 1.550 do 3.500 ot/min.) a elektromotorom s výkonom 116 koní a 330 Nm. Spomínaný systémový výkon 245 koní a 400 Nm prenášaný na prednú nápravu šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou zabezpečuje zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,0 sekundy, maximálna rýchlosť je 225 km/h a auto dokáže pôsobiť svižným dojmom. Lenže kapacitu batérie dokážete na okruhu minúť behom krátkej chvíle a potom sa samotný benzínový motor s vysokou hmotnosťou trápi.

Leon Sportstourer aj vďaka výborným brzdám (340x30 mm vpredu a 310x22 mm vzadu) naznačil svoj dynamický potenciál, ale na okruh ako PHEV jednoducho nepatrí. 



Naopak, ide o ideálnu voľbu pre niekoho, kto hľadá atraktívne kombi nižšej strednej triedy, denne najazdí len niekoľko desiatok kilometrov v meste a plný výkon motora využije len občas. Ak máte doma nástenný wallbox, môže byť PHEV zaujímavou alternatívou ku klasickému benzínu, hoci legislatívne zvýhodnenie plug-in hybridov u nás takmer neexistuje.

Záver

Z pohľadu jazdnej dynamiky na okruhu sa v najlepšom svetle predviedol Formentor, nakoniec ide o koncepčne najnovší model rodiny CUPRA. Motor 2,0 TSI s výkonom 310 koní predstavuje optimálnu voľbu a hoci sa všetci tešíme na päťvalec s výkonom 390 koní, jeho vyššia hmotnosť môže mať negatívny vplyv na vyvážené jazdné vlastnosti štvorvalcového modelu. S očakávanou cenou okolo 60 tisíc EUR v základe bude päťvalec zároveň podstatne drahší ako aktuálna top verzia. A možno sa časom ukáže, že práve model Formentor Veloz 2,0 TSI 310 4Drive automat je tým zlatým stredom ponuky značky CUPRA.



Ateca je príjemným prekvapením aj z pohľadu jazdeckej zábavy, ktorú vie svojmu vodičovi sprostredkovať na pretekárskom okruhu. V jej prospech hovorí aj praktická stránka veci: batožinový priestor má objem 485 litrov (Formentor 420 litrov, Leon Sportstourer PHEV 470 litrov) a Ateca si na rozdiel od mladších súrodencov ponechala klasické hardvérové ovládanie klimatizácie a ďalších funkcií. Plusové body u mňa získava Ateca aj za konzervatívne hranatý dizajn, nový predný nárazník a drobné zmeny, ktoré priniesol facelift jej prospeli. Škoda, že v prednom nárazníku si už svoje miesto nenašlo označenie CUPRA, tak ako tomu bolo u predchodcu.  



Leon Sportstourer čaká na benzínový motor 2,0 TSI, ktorý bude s výkonom 245 a 300 koní dostupný s pohonom prednej nápravy a vrcholom ponuky bude 2,0 TSI s výkonom 310 koní a pohonom všetkých kolies, ktorý nepochybne prinesie viac zábavy aj na uzavreté trate. Leon Sportstourer ako PHEV však príjemne prekvapil v bežnej premávke, test od Mareka nájdete na tomto linku.



Ak by som si z našej trojice mal v tejto chvíli, po prvých dojmoch z pretekárskeho okruhu, vybrať jediné auto, voľba by jednoznačne padla na Formentor a to najmä vďaka dokonalému posedu za volantom a vyváženým jazdným vlastnostiam. Odpoveď ako fungujú Cupry v reálnej premávke vám prinesieme v ďalšom samostatnom článku.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko