INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Dacia Duster Extreme Hybrid 140 2024

Dacia Duster Extreme Hybrid 140 2024

S heslom, “tak dobre ako sa len dá”, postavila Dacia svoj najmladší Duster. Auto, ktoré sme v minulosti chápali ako zrýchlenú nutnosť dostať sa do segmentu SUV, či crossovers a auto, ktoré bolo viac smiešne ako rešpektované, je dnes seriózne vyzerajúcim, fungujúcim a zaujímavým útočníkom na sociálny stred.


Nový Duster vyzerá perfektne. A pokojne to napíšem ešte raz, vyzerá perfektne. Zvonku väčší, futuristický, ovenčený LED diódami vo všetkých svetlách (okrem diaľkových) a medenými prvkami najvyššej výbavy Extreme. V béžovej Sandstone na príplatkových 18” diskoch Tagasan (+250€) vyzerá ako vojenský prieskumák a tento militantný dotyk jej extra pristane. Hľadal som vcelku pozorne, ale reálne som na dizajne nenašiel nič, čo by si žiadalo vygenerovať nejaké kritické súvetie.


Vnútri pokračuje vojenský, prípadne offroadový nádych, kolmé plochy palubovky, funkčnosť a strohá elegancia, ktorú pozoruješ usadený do normálnych sedadiel. Okrem dobre uchopiteľného volantu, obsahovo jednoducho, ale inak moderne pôsobiacich displejov a čudného výčnelku voliča automatickej prevodovky, konečne nachádzam aj menej svetlé momenty, pripomínajúce naturel domáceho národa. 10” displej infotainmentu Media NAV s audiom Arkamys a 6 reproduktormi je cool, … okrem protestných blackout-ov, ktoré sa počas testu objavovali.


Podobne ako palubovka, aj architektúra čalúnenia dverí je na pohľad moderná a funkčná, okrem šírky madla, ktoré má chuť sa vyšmyknúť a pokiaľ si pri otváraní razantný, môžeš poslať pozdrav vedľa parkujúcemu autu, v pomere plech na plech. Na strope je super koberec, ktorý by som bez toho, aby sa ma niekto opýtal, označil za prudko recyklovatený. Rovnako mechaniku posúvania predných sedadiel, tiež by sa mala recyklovať a vyrobiť nová - hlavne z dôvodu jej užívateľskej nevôle.




Hybridný pohon kombinuje benzín a elektrinu a je z môjho pohľadu najlepším variantom pohybu z pohľadu využiteľnej dynamiky spojenej s výbornou ekonomikou prevádzky. Celková priemerná spotreba vyšla na 4,9 l a palubný počítač hlásil dojazd 770 km. 140 koní a 148 Nm sa dnes zdajú ako čísla z obchodu s elektrobajkami, ale vedz, že toto kombo s predokolkou vyzametá každú križovatku a budeš sa diviť, koľko roboty na volante, máš pri plnom nasadení pravého členku. Duster zrýchli na 100 km/h za 10,1 s a na diaľnici fičíš maximálkou 160.


Stvrdol! Nie ako zalaktátovaný maratónec, skôr ako šťastný absolvent Spartan Race. Oveľa lepšie jazdí v zákrutách a má presnejšie riadenie. Zmizlo offroadové hojdanie, zmizli vtipné odhady pri nájazdoch, či predchádzaní. Zmizlo všetko to, čím sa Duster zapísal a vzniklo auto, ktoré sa zaradilo do tvrdého stereotypu. Je to tak dobre? Z pohľadu rozšírenia cieľovky určite!




K modernému looku patrí moderná elektronika a Duster vo svojej top výbave Extreme, zopár tých asistentov má. Napr. ABS a asistent núdzového brzdenia, asistent rozjazdu do kopca, automatické diaľkové, tempomat, sledovanie mŕtvych uhlov, rozpoznávanie značiek, kontrola stability, asistent zjazdu z kopca, zadnú kameru i parkovacie senzory. To že má vyhrievaný volant i sedadlá, automatickú klímu a bezkľúčový prístup, berieš ako štandard, hlavne pri aute, ktoré vyzerá ako … nový Duster.


V nádrži vozíš 50 litrov paliva a do kufra v pokoji vložíš 430 litrov. A pokiaľ si operadlá zadných sedadiel vysklápaš v pomere 1/3:2/3 … naložíš viac. Modulárne strešné lyžiny sľubujú, že na strechu pribalíš ďalší náklad, telefón hodíš na indukciu, chladničku do 12V zástrčky a volant potiahnutý umelou kožou môžeš potiť až k Čiernemu moru, … myslím tej veľkej slanej vode!




Nový Duster je super. Páči sa davu, jazdí moderne, slúži výborne. Okrem toho, že zo zablateného záhradkára sa stáva členom mestskej komunity, povýšil aj v cenníku a 27.230 EUR je cena, pri ktorej si už viete vyberať. Tak vyberte dobre!



Autor: Marek Varga