INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Dacia Duster Journey TCe 150 EDC 4x2 - Dnes

Dacia Duster Journey TCe 150 EDC 4x2 - Dnes

Dacia, ktorá ide bez jedného 200 km/h, na stovku sa dostane pod 10 s (9,7), zrkadlí smartfón a stojí cez 20 tisíc eur? Kam sme sa to dnes dostali?


Od tlmičov, ktoré mi vyrazili kapotu po tvrdom prejazde železničným priecestím v 96-tom, cez nadávky do rumunskej pomsty, ktoré sa plynule preniesli na Oltcit a prvé neveriace krútenie hlavou pri novom aute za 6 tisíc, ubehlo mnoho rokov. Dnes je Dacia komunitná značka, ktorá má svoje rodinno-dobrodružné events, prisvecuje si LED-kami, radí automaticky a vozí so sebou zástup bezpečnostných a ekologických funkcií.


Triafa sa i do modernej kategórie SUV alebo crossover a so zvýšeným posedom a sociálnym zaradením, prináša i vcelku seriózne jazdné vlastnosti na asfalte i v teréne. Ale aby človek nezabudol v čom sedí, má Dacia svoje užívateľsky prekvapivé … nuansy. Mne počas testu robil spoločnosť Duster v militantnej zelenej Dusty s pohonom predných kolies vo verzii Journey a s pocitom radosti sa ísť, mimo spevnenej cesty, “zadastiť”!


Robustná stavba a isté bezhraničné vyžarovanie z toho ako auto pôsobí na ceste, vytvárajú príjemný pocit istoty a bezstarostnosti. Duster sa nebojíš nechať stáť kdekoľvek a nezastavia ťa ani prúty ruže šípovej, ktoré križujú cestu. Tam kde prémia otáča svoje drahé lakovanie, ty pokračuješ ďalej a to je presne ten stav, kedy si za svoje rozhodnutia rád. Ničoho sa nezľaknú ani vysoké 17” pneumatiky v rozmere 215/60, ktoré chránia imidž módnych diskov Tergan pred útočnými obrubníkmi.




LED svetelný podpis predných očí je dnes už veľmi typický a Daciu spoznáš i na diaľku. Výbava Journey opisuje svoj význam ako tá, čo uľahčí život a je na tebe zvážiť, či svoje marketingové zvolania dokáže realizovať i v praxi:


  • modulárne strešné lyžiny by mohli dovoliť voľačo prakticky uchytiť
  • el. sklopné späťáky vo farbe sivá Megalithe identifikujú tvoj Duster na parkovisku
  • predné aj bočné airbagy všade, ABS a isofix chránia aj detskú posádku
  • asistent rozjazdu do kopca a kontrolór mŕtvych uhlov znižujú stres
  • predné hmlovky osvietia hmlu
  • dážd a tmu rozpoznajú vnímavé senzory
  • zadné tmavé okná ukryjú sex alebo predmety na zadných sedadlách
  • tempomat podrží rýchlosť a uvoľní pravú nohu
  • režim Eco hlási do Bruselu “všetko v poriadku”
  • výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant je snáď už štandard
  • rezervné koleso je skutočná mechanická pomoc v defektnej núdzi
  • handsfree karta v mene bezkľúčového prístupu eliminuje nervozitu pri hľadaní kľúča
  • predné sedadlá vyhrejú, automatická klíma ochladí
  • parkovacia kamera a senzory ochránia nárazníky i malé bytosti za autom
  • s navigáciou vieš pocestovať Európu a cez 6 reprákov počúvať umenie


Aby si vedel, že máš Daciu, musia existovať tzv. pripomínače kontroly pyšnosti. Duster ho má vo dverách vodiča okolo el. ovládania okien. Poloha prepínáčov je tak extrémne vzadu, že pokiaľ chceš otvoriť okno ľavou rukou, zákonite si plecom vybiješ zuby. Inak je vo vnútri vcelku útulne, čalúnenie sedadiel Prestige podporuje aj vizuálnu hodnotu a pokiaľ si človek nájde správnu polohu, javí sa Duster takmer ako expedičný cestovateľ.




Benzínová 1,3-ka kombinovaná s automatickou dvojspojkou EDC vie dnes svižne a bezpečne obehnúť takmer všetko, čo neriadi Homola a 150 koní s 250 Nm nemá problém poľahky dosahovať slovenské rýchlostné maximá. Prevodovka je dokonca miestami tak agresívna, že treba lepšie uchopiť volant, pochopiteľne však všetko záleží na citlivosti pravého členku. Uvádzaná spotreba 6,2 l je realitou pokiaľ Duster nenaháňaš ako zdutú kozu a na 50 l nádrž prejdeš veľa stoviek kilometrov.


Chýba mi štvorkolka. Dnes už áno. Z toho ako Duster vyzerá, jazdí i stojí sa mi 4x4 javí ako potrebné. Toto SUV funguje ako silne užitočné a menej prezentačné, čo je pre bežný mobilný život podstatne komfortnejšie. Aj preto by som vyberal pohon všetkých kolies! Akosi mi k Dusteru patrí. Podobne ako večne zaprášené blatníky a pneumatiky s retro pásom od blata.



Autor: Marek Varga