INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Dacia Jogger Extreme TCe 100 ECO-G

Dacia Jogger Extreme TCe 100 ECO-G

Či plyn, či benzín, nepoznáš to na zvuku, ani na jazde, … možno niečo zavoniaš, tesne po štarte keď si necháš otvorené dvere. Čo však poznáš určite, sú ukazovatele dvoch nádrží paliva, ktoré si vieš na budíkoch nastaviť súčasne. A vieš aký utešený pocit je pozerať sa na dojazd na plyn cez 400 km a na benzín do 700? No … utešený!


Jogger je z môjho pohľadu veľká Dacia. V testovacom prípade šlo o 5 miestnu verziu, čo znamenalo, že za zadnými sedadlami sa nachádzala jaskynná predsieň o objeme 842 litrov. Okrem veľkých dverí kufra poskytujúcich aj núdzový prístrešok, vieš cez veľký otvor narvať aj malý traktor. Pokiaľ si rybár alebo poľovník, tak celý arzenál tvojej útočnej výbavy a k tomu malý, prenosný posed, … pre istotu.


LED denné i stretávacie svetlá vpredu odvádzajú svoju prácu veľmi dobre a aj klasické žiarovkové diaľkové vedia pridať osožný kus, do žlta zafarbeného výhľadu. Už typický znak Dacia na prednej maske si stále vyžaduje pozornosť okolia, ktoré analyzuje, čo za auto v zaujímavej zelenej metalíze Cédre sa potuluje mestom - že by u Dolce Gabbana začali robiť autá? Prvky exteriéru aj interiéru v medenej farbe by mohli prilákať pouličných zberateľov, ktorí sa o pravosti “medeného” plastu presvedčia až v zberných surovinách. Preto ešte raz a jasne, je to plast, nie meď! Taktických turistov potešia linky topografickej mapy po stranách, vďaka ktorým sa nestratíš ani … vo vinohradoch. Zadnej časti dominuje švédsky dizajn svetiel tiahnucich sa vertikálne polovicou auta a opäť medený nápis prezrádzajúci názov značky.


Čierne, 16” disky Mahalia s vysokými pneumatikami, dopĺňajú maskovaný dizajn Joggera, ktorý sa napriek poháňanej iba prednej náprave, je schopný dostať i za hranice terénneho predpokladu bežného civilistu. Vo vnútri za volantom je to o praktickej jednoduchosti, Jogger ponúka pár tlačítok na základné funkcie ako prepínanie medzi plynovým a benzínovým plnením, Start/Stop, vyhrievanie zadného okna alebo tzv. točítok na klímu a samozrejme moderné, dotykom nastaviteľné funkcie cez displej infotainmentu. Pozastavím sa pri možnosti spárovať mobilný telefón cez Apple CarPlay. S  dostupným portom pre USB kábel si môžeš svoj iPhone nabiť a užívať spojenie celých, … cca 5 minút. Potom Jogger vyvodí dôsledky vznikajúcej závislosti na elektronických zariadeniach a spojenie zruší, až do ďalšieho naštartovania a rebootu systému. Starostlivé autíčko!




Litrový benzínovo-plynový motor má svoje schizofrenické výkonové polohy, podľa toho aký druh paliva mu ponúkneš. Jednoduchým prepínaním cez tlačítko umiestnené naľavo dole od volantu, prepínaš, či jazdíš bio alebo raw. Benzín ponúka výkon 91 k a rovných 100 máš z plynu. Maximálny krútiak pre benzín je 160 Nm, LPG-čko zvláda až 170 Nm. Tunerské zrýchľovanie na 100 km/h z miesta nikdy praktizovať nebudeš, ale ako údaj do archívu si zapísať môžeš - je to zhruba 13 s pre obe palivá. Silový pomer maximálok 172 vs 175 km/h v prospech plynu je zanedbateľný ako možnosť ísť takto rýchlo na našich diaľniciach. Ak by si aj mal šancu to vyskúšať, ver že aerodynamický hluk ti rýchlo vysvetlí, že lokomotívu na uhlie riadiť nechceš.




Druhy paliva si vieš prepínať kedy chceš, pokojne i za jazdy. Údaje palubáku sa vždy nastavia na hodnoty paliva, ktoré práve míňaš, takže vieš koľko a za koľko jazdíš, na plyn a na benzín zvlášť. Dynamické rozdiely v praxi sú nepostrehnuteľné, Jogger sa ľúbi nakláňať v zákrutách a volant treba riadne skrúcať, aby si si neohobľoval eleltricky nastaviteľné späťáky. Rozbehy z miesta sú žalostné, malý motor potrebuje riadne šliapnuť na plyn, aby si si po pustení spojky nevyrobil na križovatke hanbu. Záujem okolia vzbudíš tak či tak, buď ti to skape alebo vyrážaš ako by ti o minútu zatvárali pekáreň. 6 stupňový manuál sa starosvetsky postará o tvoju dennú dávku športu a spoločne s turbom vedia Joggera na pár metroch doslova vymrštiť vpred tak, až ti chalan berie volant z ruky. Dá sa jazdiť i dynamicky, motor sa nechá vytáčať až do 6 tisíc, škoda len že od 4500 je to už zbytočné. Príjemné je však rozloženie pedálov, ktoré dovoľujú dávkovať i medziplyny, pokiaľ sa trafíš do oneskorenej odozvy motora.


Spotrebu maj akú chceš, technicky ťa tento Jogger odvezie cez 1000 km na obe nádrže dohromady. Cestovný komfort by som využil max. do 300 km, potom to chce aeróbnu prestávku. Ako auto poskytujúce praktické služby s veľkorysým priestorom, ekonomickou prevádzkou a obstarávacou cenou 20.580€ je Jogger na trhu absolútne uplatniteľný. 



Autor: Marek Varga