INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Dacia Sandero Stepway - Poľahky!

Dacia Sandero Stepway - Poľahky!

Militantná farba Dusty Green, 16” disky Mahala, outdoorové prvky robustného Extreme, inak výbava Expression s interiérom, ktorý dnes vyzerá lepšie ako štandardne. K tomu manuálna prevodovka, benzínový motor, ktorý jazdí ako by mal o polovicu koní viac a akýsi zvláštny pocit slobody zbavený strachu o svoje Sandero. Dacia ako lacné a dostupné auto si, aspoň u mňa, vybudovala povesť bezstarostného spoločníka, ktorý ide kam chcem a počká kde chcem.


Pomaly sa už nevyznám v pomiešaných kategóriách hatchbackov, limuzín, crossoverov, či SUVčiek a iných existenčných foriem dnešných áut, ale okolo Sandera sa píše SUV, tak pripusťme, že je to ok, … pretože je to vlastne jedno (inak je to hatchback). Buď chcem auto, ktoré predo mnou stojí alebo naopak, nestojí, pretože ho nechcem. Nebudeš si predsa nahovárať, že chceš SUV, keď túžiš po hatchbacku a naopak rovnako, nebudeš si predsa nahovárať, keď netúžiš.


Nové predné LED svetlá s už typickým podpisom denného svietenia zdvihli Dacii vizuálnu hodnotu min. po bradavky a Sandero zrazu vyzerá ako voz, za ktorým sa pokojne obzrieš, … možno zo strachu, skúmajúc či z tej vojenskej zelenej netrčí nejaká guľomentná veža. Profil by som ponechal tradícii, že sa jedná o dnešné auto a zadné časti tiež veľmi slušne kopírujú postupujúce trendy. Veľké predné logo, ktoré okolie vníma ako X a riadny zadný nápis Dacia, Sandero jednoznačne  zaraďujú a sused aspoň vie, čo má závidieť!


Vo vnútri sa pokochaj prešívaním, umelou kožou na volante, vizuálnou čistotou v priateľstve s minimalizmom, zaujímavý vzor čalúnenia palubovky, prešívanie sedadiel a medenné alebo mosadzné prvky na dverách, či výduchoch klimatizácie - vyber si sympatickejší odtieň. Veľký volant budí istotu, že zatočíš, ale musíš viac krát prekrútiť ruky a páka 6 st. manuálu doporučuje užívanie v kombinácii so spojkovým pedálom. 




Malý, litrový, trojvalcový motor má 110 koní a 200 Nm, čo v predsudku môže navádzať k myšlienke o neborákovi, ale pravdou je prekvapivý opak. Potentné turbo vie auto vymrštiť vpred veľmi razantne a nebojím sa napísať, že mnohokrát až prirýchlo dosahuje povolené rýchlosti. Spolu s 50 l nádržou a apetítom 5-6 l sa takto konfigurované Sandero javí ako ekonomický spoločník nevytvárajúci nadbytočný potenciál.


Manuálna prevodovka má svoju vnútornú cenzúru, ale technicky funguje bezstarostne a nevytvára pocit, že by to malo byť lepšie. Jediný problém kombinácie malého motora a manuálu vnímam pri rozbiehaní sa do križovatky. Pokiaľ nechceš nebezpečne “skapať” v strede cesty, riadne na to šliapni a dopraj trakčnej kontrole trochu akcie. Podvozok je húpací a kývací, ale zvykni si a rally asfalt-neasfalt letíš s dostatočnou mierou istoty. 




Maximálka 183 km/h a zrýchlenie za 10 s z 0-100 si zaraď do archívu s vedomím, že prvý údaj je pravdivý a ten druhý je pocitovo privysoký. Auto na dojem spoza volantu zrýchľuje lepšie ako sa píše a na 16” pneumatikách o rozmere 205/60 nepribrzdíš, ani keď zlezieš zo spevnenej cesty a s dĺžkou len 4099 mm manévruješ ľahšie ako by si potreboval. K tomu je prevádzková hmotnosť 1096 kg malou oslavou agility a jazdnej dynamiky. S týmto Sanderom zdržovať nebudeš.


328 litrov je priestor kam uložíš denný nákup, psa i bazalku v kvetináči z neďalekého potravinového reťazca a spokojne cupitáš domov s dvoma deťmi na palube, ktoré vďačne okopú chrbty predných sedadiel. Popri tom si pradieš s trojvalcom, ktorého zvuk ladili chlalani od miešačiek, ale na konci dňa tam nájdeš dokonca malý pretekársky prísľub. A to všetko tak nejak, poľahky!



Autor: Marek Varga