FL5Alfa samicaVW ID.4 GTX videoTínedžeriOpel Astra Sports Tourers DominikouBMW XM rozhovor
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Fiat 500e - Topolino

Fiat 500e - Topolino

1899 vznikla fabrika FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino). 1936 prišla na svet prvá 500 a dostala meno “malá mýš”, taliansky topolino. A topolino odpálilo éru bacuľatého auta, ktoré svojím zovňajškom dodnes prezentuje slobodu talianskeho dizajnu a dôvodenie, že v jednoduchosti sa vždy ukrýva krása! Fiat 500e je pokračovateľom línie a napriek všetkej invencii, moderných zadaní trhu i čudných noriem, stále dýcha starou dobrou špajzou.


Prvé elektrické auto, v ktorom mi nebola taká tá vnútorná zima. Poznáte to? Okolo vás teplo, vykúrené, ale stále máte ľadové ruky alebo nohy a vo vnútri cítite niečo ako zmrznutú chrbticu. Jav je to možno tažko vysvetliteľný a nad elektrickými autami som takmer zlomil palicu, ale táto 500-ka mi vrátila nádej a pripomenula, že presne tento druh, typ, rod, čeľaď, či iné zaradenie auta, majú zmysel. Primárne pre mestské, denné užívanie s ľahkosťou a pre poniektorých i s vierou v zelenšiu planétu (inak pokiaľ sa pozriete z vesmíru, je modrá - áno aj táto 500ka).


Váha 1365 kg, výkon 118 koní a 220 Nm sú čísla, ktoré na papieri vyzerajú ako kečup na špagetách, rozumej taliansky neprípustné. Maximálka 150 km/h a zrýchlenie na 100 za 9 sekúnd tiež zrovna neatakujú prvé miesta v tabuľkách, ale empiricky získaným faktom zostáva, že v praxi sa elektrické topolino hýbe veľmi svižne, je veľmi obratné, nikomu nestihne zavadzať a v žiadnom prípade nie je pomalé. Okamžitosť reakcií elektromotora skvelo alternuje chýbajúce kone a vynikajúci rajd zas vysvetľuje novú formu tzv. všadepriestrčnosti.


Ak si vybúchaš šťavičku blbnutím po meste, musíš cca po 220-260 km zájsť na kábel, ktorý ťa do 35 min. nabije na 80% a pokiaľ máš iba rýchlu núdzu o pár km, 50 ich získaš len do 5 minút. V mestskej praxi to znamená, že ti stačí 5 minút na nabíjačke, aby si bezpečne prešiel na druhý koniec mesta za ďalšou aktivitou, ktorú pokým vypotíš, môže sa e-topolino doplňať na najbližšej nabíjačke. Okrem toho uvezieš základných 185 litrov a pokiaľ si sklopíš zadky, rozdelené v biznis pomere 50/50, naložíš aj 550.




Výbava La Prima, ktorú neskôr doplnil Andrea Bocelli o 6 reprákov a woofer od JBL + odsúhlasil znenie 4 sound profilov, ti v 500ke vytvorí atmosféru Music Room, Recording Studio, Opera House a Open Air Arena. Popri audio zážitku sa auto vie starať o svoje energetické úspory i výkony vďaka jazdným režinom - SHERPA je ten, čo v mene ekológie obmedzí dynamiku, klímu i stolicu, RANGE využíva funkcie ovládania jediným pedálom, takže len pridávaš a uberáš a NORMAL, je ako vanilková zrmzlina, vždy v pohode.


Vo farbe modrá Celestial to po prvé znie taliansky skadkasto, miestami ma pri pohľadoch mladých, liberálnych mužov mrazilo a po druhé draho. Svedčí o tom i príplatok 1500€ a samotný lak s troma vrstvami, ktorý je bez debaty nádherný a napriek jeho silne priliehavému odkazu, mi nebolo prehnane teplo. A pokiaľ by niekomu bolo, veľké okná sa dajú otvoriť do polohy ON alebo OFF, ak chceš niečo medzi, uklikáš sa k smrti. Strešné okno sa otvoriť nedá, ale pokiaľ by ti bolo príliš priehľadné, môžeš ho manuálne zastrieť. Smartphone sa ti pripojí do 5 minút od otvorení dverí a ovládať ho potom môžeš hlasovo, stačí topolino prebudiť hláškou “Hey Fiat”.




La Prima, teda služobne staršia od Bocelliho bola v podstate topkou medzi výbavami a 500 si so sebou vozí všetko, čo bežný talian/ka potrebuje. Od sedadiel v koži s monogramom Fiat, koženého dvojfarebného volantu, palubovky v anakonde, zadnej kamery, cez vyhrievané predky, pre teplé zadky, LED svetlá, chrómový rám okien, logo La Prima až po vymódené 17” disky. Celkovo je testovaná malá mýš príjemnou symbolikou talianskeho zmyslu pre detail a praktických mestských skúseností. Buon lavóro!



Autor: Marek Varga