INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford B-Max - Auto bez B

Ford B-Max - Auto bez B

Napriek tomu, že ho má priamo v mene, ho vlastne vôbec nemá. Je nahradené, ale v podobe akej ho poznáme, fyzicky neexistuje. Takže ho vlastne má aj nemá. Respektíve má, ale inak. Toto je definícia hodná konzumenta lysohlávok, nemyslíte?

Ford B-Max prišiel na trh s dverami otvorenými dokorán. To aby jasne a viditeľne demoštroval, že nemá. A aby si mohol priradiť slogan „Život sú otvorené dvere“. Tak a teraz si dobre premyslite, kam tým Ford mieri? Ukazuje nám, že nemá, aby definoval život? Alebo vytvára ilúziu, že aj pokiaľ nemáte, život vám otvára dvere a stačí vojsť aj bez zaplatenia vstupného? Obávam sa, že nie. Vysveľujem si to tak, že Ford B-Max vytvára riešenie. Tvorí hodnotu, ktorá nie je hmatateľná. A ani viditeľná. Pretože až keď otvoríte dvere, nevidíte nič!

Ford B-Max je auto, ktoré stálo v rade na praktickosť, keď na druhej strane rozdávali dizajnéri krásne tvary, oblé krivky a proporčnú vyváženosť. Dohodnime sa, že jeho zjav je čisto subjektívna záležitosť a navrhujem prehliadnuť si fotky a spraviť vlastný vizuálny záver. Objektívne potvrdím, že je to relatívne malé, veľmi praktické a poslušné mestské vozenie pre ženy so živými deťmi.

Mám rád Fordy. Jednoducho preto, že sa v nich cítim príjemne. Fantastický posed za volantom tvorí megafaktor spokojnosti. To ako vedia usporiadať sedadlo, jeho výšku, sklon, ukotvenie, pedále a volant zacloní takmer všetky negatíva. Ford B-Max nie je výnimkou. Napriek tomu, že sa vlastne jedná o vysoký minivan, sedenie je výborné. Sedadlo žiada len malé korekcie, aby ste vzdialenosť prispôsobili vašim údom. Volant doladí posledné detaily nastavením v dvoch osiach a keď vaša ruka spočinie na radiacej páke, umiestnenej v optimálnej výške, nedá sa neusmiať. Každá jazda bude zážitok a dovolím si tvrdiť, že je jedno aký motor máte pod kapotou.



Riadenie je dobré, volant dostatočne kolmo a viete čo? Konečne má iba tri ramená a vyzerá lepšie. Radiaca páka je tak vysoko, že stačí minimálny pohyb pravej ruky z volantu smerom doprava a ste na jej  hlavici. Ideálna poloha pre komfortno-športovú jazdu. Nemusíte sa predkláňať pri radení trojky, ani ubližovať spolujazdcovmu kolenu pri radení päťky. Všetko je na dosah, všetko je poruke.

To čo Ford B-Max nemá a vlastne má, to o čom bola spísaná úvodná definícia hríbojeda, je B stĺpik. Toto auto nemá regulérny, ... nie inak. Nemá tradičný B stĺpik ukotvený na karosérii a v istom zmysle rozdeľujúci auto na 2 polovice. Ford B-Max prináša nový vzdušný rozmer a nádstavbu praktickosti s B stĺpikom navrhnutým v oboch bočných dverách dohromady. To znamená, že je regulérny, je rovnako bezpečný a rovnako funkčný. Pri zatvorených dverách. 

Tie predné sa otvárajú klasicky, ako sme zvyknutí. Čo môže prekvapiť hlavne nežnejšie pohlavie je ich robustnosť a váha. Dávajte pozor pri parkovaní v náklone. Pokiaľ ich chcete otvoriť zvnútra smerom do kopca, riadne zatlačte, inak sa vrátia a useknú vám nohu. Pokiaľ otvárate z kopca, riadne podržte, aby ste si nevyhodili pánty. Ono, táto inovatívna zmena zvýšeného priestorového komfortu sa musela niekde prejaviť. Nie je to samozrejme žiadna katastrofa, len sa do dverí musíte viac zaprieť. 



Zadné dvere sú posuvné a ľahko ovládateľné, takže si poradia aj deti. A práve pri vašich ratolestiach oceníte praktickosť, ktorú prináša absencia B stĺpika. Už žiadne gymnastické výkony pri vkladaní detskej sedačky a žiadne odieranie ramien, natrhnutého oblečenia, či udretých hláv. Poteší aj skvelá variabilita. Sklopte sedadlá, áno, pokojne aj to predné spolujazdcove a máte priestor dlhý 2,35m. Všetko sa deje pohodlnejšie a jednoduchšie a tam je ukrytá tá časť komfortu, ktorú B-Max prináša.

Pohľad do interiéru vám na chvíľu rozhodí oči do strán, ale akonáhle si zvyknete na množstvo tlačítok a usadnete za volant, vrátia sa do normálu. Na ovládanie bude potrebných pár minúť rozmýšľania, ale prídete na to. V testovanej výbave s označením Spirit X začnete s kŕdľom skratiek od ABS, ESP cez HLA, EBA až po EPAS. Všetky sa starajú o komfort a bezpečie pri jazde. Pokiaľ by vám buchli všetky airbagy, budete sa cítiť ako panáčik Michelin a nič sa vám nestane. Sú vpredu, naboku, nad hlavou aj pri kolenách.

Sedadlo vodiča si zaslúži samostatný odstavec. Neviem, či to bola chyba pri výrobe alebo dobrá rada masochistického fyzioterapeuta. Tam dole, ako sa spája zadok s krížami dodal Ford niečo, čo vyvoláva pocit usadnutia na obrubník. Sedák bol tak zvláštne zapadnutý, že vám operadlo agresívne masírovalo kríže. Sedadlo spolujazdca túto anomáliu nevykazovalo, takže verím, že to bolo len nesprávne doladenie operadla vodiča. V konečnom dôsledku sa na to dalo zvyknúť, ale príliš príjemné to nebolo. 



Stredový panel prístrojovej dosky potvrdzuje obľubu dizajnéra vo filme Transformers a ako bolo písané vyššie, na usporiadanie tlačítok a ovládačov je potrebné si zvyknúť. Alebo sa prehrýzť nastavením len jedenkrát a ponechať to tak navždy. Ovládač menu je dominantný prvok  stredovej konzoly a verte, že nápis OK na jeho vrchu je čistá irónia. Nie je to OK! Ovládač samozrejme funguje, ale dosť nešťastne a chce to trpezlivosť a tréning, aby ste nevzali dláto a neulahodili svojej nervovej sústave.

Výbava Spirit X vám však dá omnoho viac ako len chviľkovú zlosť a bude vás roztápať vyhrievanými sedadlami, automatickou klimatizáciou, regulovať tempomatom, kontrolovať deti panoramatickým spätným zrkadlom, lahodiť koženým volantom a radiacou pákou. Nedovolí primrznúť čelnému sklu vďaka jeho vyhrievaniu a osloví mnohými ďalšími komfortnými prvkami. Audio prehrá CD aj MP3 cez 6 reproduktorov, pomôže pri zapojení USB a telefón spojí cez Bluetooth. Pokiaľ by ste mali nehodu, auto automaticky zavolá pomoc cez systém SYNC a nenechá vás napospas osudu. Ford B-Max sa o vás postará!

1,0 EcoBoost SCTi sa stal motorom roka 2012 a nezmenilo sa to ani po umiestnení do modelu B-Max. 74kW (100ps) je dostatočné stádo na mestské pobehovanie. Je absolútne kultivovaný, na voľnobehu necítite žiadne vibrácie a nepočujete hluk. Iba ručička otáčkomera dokazuje, že je naštartované. Na druhú stranu vo vyšších otáčkach, niekde okolo 4-5 tis. ot./min. prekvapí zvuk malého ST, ktorý výborne dotvára športový pocit z vynikajúceho posedu za volantom. 100 koní potiahne akurát tak, aby ste sa v meste nestratili na semafóroch a nikomu nezavadzali. V tomto tempe pôsobíte dostatočne odhodlane a potrebujete 6,4l benzínu / 100km. Ak ho vezmete na diaľnicu, 5,1l je údaj, ktorý na mňa žiaril pri rýchlosti 110km/h. Ak nastavíte diaľničný limit 130 km/h, bude to presne 6,4l.

Ford B-Max Titanium Econetic Technology je zariadenie na mestské a prímestské presuny s veľkou pridanou hodnotou netradičnej praktickosti. Nebude vás unavovať ani zdržovať, bude len pomáhať a spríjemňovať vám cestu. Je možné, že mu dáte meno, pretože sa stane členom rodiny. A je pravdepodobné, že si ho vyberiete v tej peknej, lesklej hnedej.


Text: Marek Varga
Námet fotenia: Marek Varga