INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 140k – Back to School

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 140k – Back to School

Späť do školy! A rovno do tej základnej! Tentokrát to nemyslím abstraktne, nevraciam sa do školy mentálne, ale fyzicky. Jednak som reálne zavítal ku svojej základnej škole v Trenčíne a jednak som riadil auto, ktoré mi pripomenulo, aký som vtedy bol a čomu som vďačil za svoj fyzický zjav. Ono sa to tuším volalo bezbrehá mladosť!

Nie, že by som bol starý, to ešte nie. Ale doby, kedy som visel na hrazde a po 20 zhyboch nadhmatom sa nudil alebo hral 4 hodiny streetball bez toho, aby som si musel 4 krát prezliekať spotené tričká sú preč. Dnes sa musím starať a dávať si na seba pozor podstatne viac. Pri riadení atleticky nadanej Fiesty s malým motorom a veľkým výkonom, som sa vrátil do čias základnej školy a bolo to veľmi príjemné. Boli to presne tie časy, kedy som bol malý vekom a veľký výkonom. 

Z propozícii k malej Fieste sa dozvedám, že sa nám do testu dostala jedna z dvojičiek edície Red&Black. Podľa fotiek mi iste dáte za pravdu, že nám sa ušiel červený variant a určite uznáte aj to, že sa vizuálne mimoriadne vydaril. Športový bodykit (predný nárazník, kryty prahov, zadný nárazník s deflektorom, zadný spojler) pomýlil snáď každého, s kým som sa zrazil v diskusii o vyváženosti a športovosti Fiesty. Až detailné skúmanie ich presvedčilo, že sa nejedná o najsilnejšiu verziu ST a že pod kapotou sa skutočne ukrýva „iba“ litrový trojvalec. Červenú efektne doplnili 17 palcové čierne disky (príplatok 200€), čierna strecha a čierne kryty spätných zrkadiel. Pre žiaka základnej školy má takto vyzerajúca Fiesta svoje miesto na plagáte nad posteľou. Lepia si dnešné deti ešte plagáty?

Interiér s fordovským zmyslom pre poriadok a ergonómiu vás neprekvapí, je to stále Fiesta ako ju poznáme. Je to malé auto, je v ňom pochopiteľne menej miesta, ale v rámci svojej triedy absolútne postačujúce. Pozícia za volantom je výborná a pohodlná zároveň. Ford jednoducho dokáže skvelo umiestniť sedadlo a volant a vyvážiť ich vzájomné polohovanie. Čalúnenie sedadiel pokračuje vo farebných tónoch zovňajšku a aj tie na chvíľu oklamali mnohých v podozrení, že sa jedná o model ST. Akonáhle do nich zapadnete, uveríte, že nie, nie je to ST. Mäkkučké a tvárne ako bábovka od starej mamy cez letné prázdniny. Stará mama to samozrejme nemyslela zle a zmysel čerstvej bábovky spočíva aj v jej nadýchanej mäkkosti, ale výrobca Fiesty to robiť nemusel. Športový dizajn auta a sedadlá ako vata. Sedí sa v nich dobre a príjemne. Na dlhé cestovanie rovnako dobré, ale pritvrdiť v zákrutách a ... bábovka od starej mamy.



Red Fiesta nie je žiadnym sociálnym derivátom a jej výbava je bohatá. O prebytku elektronických pomocníkov a mnohých ostatných prvkoch výbavy sa dočítate v prehľadnom zozname Red&Black edície na stránkach www.ford.sk. Nájdete tam prvky štandardnej, základnej výbavy aj príplatkové možnosti, ktorými si svoju červenú alebo čiernu Fiestu môžete ozvláštniť a byť originálny. Musím to napísať ešte v samostatnej vete. Vskutku veľmi pekné auto!

Litrový trojvalec nie je slovné spojenie, ktoré chcete používať na zraze amerických Muscle Cars. Technológiu malého a výkonného motora môžete rozoberať maximálne s IT-čkármi alebo enviro fanúšikmi. Jednoducho nie je to zrovna chlapský objem a o počte valcov ani nevravím. Počet koní (140k) však nie je zanedbateľný a malý, ľahký motor s toľkými koňami zrazu začína dávať zmysel. Zmysel pre jazdu spojenú so zábavou. Pretože polemizovať nad tým, ako dlho vydrží malý motor s tak napnutým výkonom nebudem. Pretože to neviem. Zistili by sme to v prípade dlhodobého testu, pokiaľ by mal Ford odvahu sa s nami do toho pustiť. Verím, že toto by zaujímalo mnohých našich čitateľov.



Stará mama sa so svojím bábovkovým receptom podieľala aj na riadení a ovládaní pedálov spojky, brzdy aj plynu. Všetko pôsobí tak jemne až som mal strach, aby som niečo nezlomil. V kombinácii s útulnými sedadlami pôsobí pobyt v aute a jeho riadenie veľmi, ale veľmi mladistvo. Dojem z prvých kilometrov je ako pohľad na dobre vyzerajúcu teenagerku. Dnes už nedokážete rozoznať či má 15 alebo 19, ale vidíte, že má dobrú postavu a štýlové handry. Za handry vďačí rodičom a nejakému africkému eshopu a za svoj vzhľad veku. Zatiaľ ju pokope drží pružná koža a genetické danosti od kedysi rovnako pružnej matky. Ale pokiaľ by ste sa dotkli, pocítite produkt starej mamy.

Pokiaľ dáte Fieste šancu, dokáže vám, že táto teenagerka chodí zodpovedne na telocvik a pokojne preskočí kozu, koňa aj švédsku bedňu. Napriek naozaj mäkkému ovládaniu, ktoré uberá na pocite presnosti riadenia, je Fiesta výborným okreskovým nástrojom. 140 koní a nízka váha umožňujú veľmi rýchle prejazdy zákrutami, ktoré radostne podporuje dobre naladený, ale auto mierne nakláňajúci, podvozok. Mechanická 5 stupňová prevodovka vhodne dopĺňa jazdecký zážitok a je dôvodom lepšieho spojenia s autom, ale že by som z nej bol v extáze, napísať nemôžem. Vrátim sa ešte k posedu za volantom. Veľký volant v pomere k vnútorným rozmerom auta mi imponoval. Kolmý sklon a vhodný rozsah nastavenia spôsobil, že som sa za ním cítil ako rally pilot. Držíte to veľké kormidlo a ste centrom všetkého. Malé auto vás tesne obklopí a pri jazde cítite každý jeho roh. Pevnejšie sedadlá a tuhšie ovládanie a máte skvelé auto. Vlastne, môžete ho mať – kúpte si Fiestu ST.



Ford Fiesta Red Edition 1,0 EcoBoost SCTi 103kW (140k) stojí 14990 EUR s DPH. Jej motor vyhral 3 krát po sebe cenu Engine of The Year v rokoch 2012, 2013 aj 2014 a spĺňa emisnú normu EURO VI. Ľahký, výkonný motor vám zabezpečí dynamické presúvanie za rozumné náklady a pokiaľ zatlačíte, aj istú dávku vodičskej zábavy. Celé mi to pripomenulo minulé časy. Doby, keď sme žili vo svete bez starostí, keď sme mali vyhovujúcu hmotnosť a všetko šlo ľahko. Bolo to príjemné. Príjemné, vrátiť sa back to school.


Autor: Marek Varga, Foto: Kevin