INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Focus RS 2017 - Áno prosím!

Ford Focus RS 2017 - Áno prosím!

Ako môže dopadnúť test Focusu RS, keď Vás už po prvých kilometroch od prebratia tohoto vozidla, hneď v úvode na križovatke zastavia policajti?! V tom momente ma oblial ľadový pot a naplnila sa mi pamperska pri myšlienke, že som niekde asi prekročil povolenú 50tku, pri neznesiteľnej potrebe pritlačiť tú pravú nohu smerom k podlahe. Priznávam, chcel som skončiť na svetlách ako prvý, čo sa mi aj podarilo - len som netušil kde mali to svoje hniezdo, z ktorého rozdávajú radosť vodičom na dennom poriadku. Ako tak otváram okno, policajt spustí... Ako inak, prvé vety boli výhradne o aute. "Pán vodič krásne auto, naozaj nádherné. Čo máte pod kapotou?!” 

Po nenáročnej konverzácií a pár superlatívoch zo strany príslušníka policajného zboru sme však prišli (konečne) k veci. Zrazu len zmenil tón hlasu približne o oktávu nižšie a s vážnou tvárou mi prikazuje: "Pán vodič, teraz na zelenej použite launchcontrol - dajte tomu bomby, chceme to vidieť a počuť, teraz môžete.” Najprv som na nich pozeral s miernym rozčarovaním a myšlienkou, či sa mi práve sníva, alebo sa jedná o skrytú kameru, alebo mi niekto hodil niečo do kávy... No ani jedno z toho to skutočne nebolo. Chalani mi nechceli dať pokutu, chceli vidieť a počuť prejav krikľavého vagabunda, ktorý o svojej existencií rád rozpráva druhým - a pekne nahlas. Nakoľko sa považujem za slušného občana tejto republiky, nemal som odvahu a priznávam, že ani chuť akokoľvek oponovať. Nasledovalo pár preklikov cez palubný počítač a Focus RS policajtom napľul a zastrieľal rovno do tváre - do vysmiatej tváre, musím podotknúť.
 
Je veľmi dobré, keď môžem použiť ten správny nástroj v tej správnej situácii alebo lepšie povedané, keď som práve s ERESom mal možnosť absolvovať redakčný highlight z kalendára Kopec Tour 2017 v rakúskych priesmykoch a v slovinskom Triglave. Znie to ako správna konštelácia hviezd - a presne tak tomu bolo.


 
V kopcoch s nádhernou scenériou pri krásnom slnečnom počasí a veľmi dobrým asfaltom sa Ford Focus RS cítil ako ryba vo vode. Jazdecky je to auto naozaj skvelé, riadenie je príjemne tuhé a presné, podvozok len krásne kopíroval vozovku v každej situácii a pôsobil miestami až mimoriadne stabilne. Posed za volantom, prejav, vzhľad, spôsob, akým sa ku Vám ako vodičovi Focus prihovára bol pre mňa ako z veľkej knihy. Rozhodne je to auto, ktoré vás jazdecky má kam posunúť a môže vás urobiť lepším jazdcom. Spolunažívanie s týmto strojom vyrobeným podľa mňa najmä za účelom zvyšovania množstva endorfínov v tele vodiča je prudko nákazlivé. Dni s RSom netrvajú podľa mňa 24 hodín. Naozaj nie. Vysvetliť to síce vedecky nedokážem, no zakaždým keď som do RSa sadol, čas uletel akosi rýchlejšie.
 
Dizajnovo sa mi taktiež veľmi páči, aj keď to už na prvý pohľad nie je ten potetovaný nafúknutý kulturista ako tomu bolo v prípade jeho predošlej generácie. Teraz sa akoby Ford zameral na funkčné svalstvo a to sa mu vo výsledku oplatilo oveľa viac. Manuál, 4x4 v kombinácii s 350 k pod kapotou z 2,3 litrového EcoBoostu známeho už aj z prvého európskeho Mustangu, maximálka pohybujúca sa niekde pod hranicou 270kmh robí z tohoto hot-hatchu naozaj jazdecké náradie aké (hádam každý správny petrolhead) musí zbožňovať. Inovatívny systém pohonu Ford Performance AWD funguje parádne. Pri rýchlych prejazdoch zákrutami malebnej Nockalmstrasse pod plynom zadok krásne tlačil a keď bolo treba dokázal aj pekne zatancovať, nie je to však žiadny krkolomný breakdance, ale parádne dynamické tango.


 
Focus RS považujem za auto, ktoré by som si momentálne neváhal kúpiť, nakoľko ma má čo naučiť a ako celok funguje parádne. Neodradila by ma ani veľkosť batožinového priestoru, ktorá mierne utrpela na svojej veľkosti skrz zadný diferák. Na zimnú lyžovačku by som si jednoducho kúpil nosiče a box a vyrazil do hôr za snehom v plnej paráde priamo k zjazdovke. Modrá je dobrá a v prípade Focusu to platí dvojnásobne. Na snehu by takéto kombo vyzeralo „JonOlssonLike“.


Autor: Peter Kliment, Foto: Pavol Gemeiner