Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná Octavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéAvantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Ranger XLT - Downtown ( z denníku sedliaka)

Ford Ranger XLT - Downtown ( z denníku sedliaka)

Sediac na kuse slamy, žuvajúc starý tabak, v zablatených bagandžiach, s vidlami opretými o stehno, … si na svojom najnovšom smartfóne pozerám článok na roadlife.sk a smejem sa - heh, mešťania. Skáču si tam na piesku, namiesto toho, aby sa opreli do poriadnej roboty - eech, títo navoňaní krásavci!


Je tak skoré ráno, že tme ešte nezvonil budík. Za masívnou bránou do stodoly čaká verne ako ten najlepší pes. Nepýta sa, nežiada. Je to kamarát, ktorý pomáha., Vždy. Všade. Mám ho rád! Môj nový Ford Ranger XLT.


Dnes to bude na celý deň. Dnes budeme makať a počas prestávok sa kochať. Keď som ho doniesol, chlapi sa šli posrať z toho ako vyzerá. Bolo to niečo ako ukázať hentým, tam dole pod panelákmi (v downtowne), bielym golierom, nové Lambo. Čúrali z toho! Tak zas, je to XLT, chrómovaný chladič, chrómované, elektrické späťáky, kľučky, chrómovaná spodná lišta proti podbehnutiu - to aby srna zhasla na úrovni. Mám predné hmlovky, viac ako v hmle sa zídu potme v teréne. Nástupné prahy sú dobré pokiaľ na nich za jazdy stojí kovboj snažiaci sa hodiť laso na bežiaceho bizóna, ale .. bizóny nemáme a nastupovať viem aj bez schodíku, takže jediné na čo to je dobré, aby som si pri vystupovaní zasral ľavé lýtko od blata. Nevadí, dobre sa na tom čistia bagandže.


Mám tam 16-ky z ľahkej zliatiny s vysokými gumami. Najlepšie. Nič ma netrápi, idem kam chcem, ako chcem. Pruží to perfektne a je to pohodlné. Chceš pretekať na asfalte? Tam choď, dole, za voňavkami si pomerať cikulu, ja zatiaľ vyleziem hore, kam sa bežné auto nikdy nepozrie a ešte ma to bude aj baviť. Ten hardtop na korbe je zvonku mega. Celkom sa mi páči, auto je také viac rodinné. Ale je tam dvojité okno a v späťáku sa mi odrážajú autá idúce spredu, čo je niekedy strašidelné. Zadné vyklápacie dvere zamykám na diaľku, elektricky. Ale otvoriť už musím ručne, takže síce štýlovo, ale zadrbem sa rovnako - mám to rád!




Často spolu pozeráme dolu na mesto, na tie vežiaky. A počúvame slabo doznievajúci ruch. Tu hore je to iné, také čistejšie, ľudia sa neprestali objímať a kamaráti sú skutoční, vedia si pomôcť. “Sku***ný, lesklý downtown”, vraví Milan keď sa naslope. Je tvrdý, ale je to rovný chlap. Viem, čo od neho môžem čakať a viem sa na neho spoľahnúť - poctivý … presne ako moje XLT. Stále je to riadny pracovný stroj, ale už sa vie aj postarať (myslím Ranger). Mám už svojich asistentov - jeden za mňa brzdí, keď nezbadám, druhý inteligentne sleduje rýchlosť, tretí drží pruhy a štvrtý stráži stabilitu (ESC), pokiaľ by ma heglo bokom.




Bohovo sa mi v brožúre páčilo, že mám v cene aj stierače čelného skla, to by som fakt nečakal. A ešte mám aj Ford Easy Fuel, takže iba odklopím veko nádrže a lejem. Jazdil som staré pickupy a viem čo je to surové, pracovné auto. Moje nové XLT je už manažerská vec, veď nie nadarmo riadim tím -  4 kosičov, 2 dojičky, šoféra multikáry a Milana. Vnútri mám kožu na volante s diaľkovým na rádio, Rádio/CD a 4,2” TFT displej s Bluetooth a USB-čkom - tam si nabíjam svoj rančerský mobil. Späťák sa mi sám zacloní pokiaľ zozadu dostanem diaľkové z Milanovho traktoru - on si robotu trochu pomýlil s australským safari a namontoval na svojho John Deerea rampu reflektorov.




A ešte tempomat - nepoužívam ho, jazdím po lesoch a lúkach, tam mi to nejak nepasuje. Ale raz som sa dostal na diaľnicu, dole do mesta a fungovalo to spoľahlivo. Ono, aj na tom asfalte je to príjemné vozenie, skoro ako vo vate, keď porovnám s naším terénom. Klíma je super, automatická, dvojzónová - to už mám ako goliere v downtowne. No a samozrejme ovládač na štvorkolku - 2H je čistý zadok, na hladkej roli s tým blbneme a dá sa zavrieť aj zadný diferák. 4H pripojí predok, sráči to používajú aj na šotoline, keď ešte o nič nejde. My zapíname až keď nám zadná náprava nadáva do k … Ak redukciu 4L,tak ide do tuhého, sranda bokom.




2 litrový naftiak EcoBlue TDCi 125 kW (170k), ale úplne stačí. Na normálnej ceste je to živé akurát, vôbec sa nemusím hanbiť za hmotnosť. V teréne to neriešim, ide ako tank. Sem tam skočím dole do mesta po nejaké lepšie rochlíky a robím im tam divadlo na križovatke. Na tých gumách sa to dosť nakláňa a tak trochu sa hrám na Baja náklaďáky. Nech majú mešťania aj zábavu, nie len stres na ceste. Tam dole mi to žerie tak 9,8 litra na 100. Hore u nás, v teréne, v záťaži, … tam je to jedno, tam riešim, či vyleziem alebo odveziem, nie koľko ušetrím.




Je to dobré auto. Mám rád jeho obyčajnosť, poctivosť. Neviem koľko 100 tisíc km vydrží a poznám tie legendy, “Fordom tam a vlakom naspäť”. To zväčša píšu nešťastníci - tí, čo sa im vlastne nič nedarí. A mnohí z nich žijú a trápia sa, … tam dole, na mieste, ktorému my vravíme downtown. Sem tam sa pýtam, načo si takí ľudia kupujú pracovný pickup? Možno je 35 tisíc+ niekomu veľa. Ale ja Ford Ranger XLT vnímam ako kus dobrého amerického železa, robotníka s pridanou hodnotou vhodného množstva komfortných doplnkov. 



Autor. Marek Varga, Foto: Christián Varkonda