Prvá dámaEQVCaddykoľvek 5EQA - Prvá jazdaKráľovná Octavia RSRally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéAvantissimo!Shooting BrakePiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Tourneo Custom Active L2 2,0 TDCi EcoBlue AT – Dobrodružný priestor

Ford Tourneo Custom Active L2 2,0 TDCi EcoBlue AT – Dobrodružný priestor

Viete, kto je rýchlejší ako vodič bielej dodávky? No predsa vodič oranžovej osobnej dodávky! Popri úctyhodných rozmeroch, na šírku má naše Tourneo viac ako 2,2 metra a na výšku 2,05 metra, práve oranžová farba Orange glow, čierna maska chladiča a tmavošedá spodná časť zadného nárazníka vzbudzujú na cestách prirodzený rešpekt. Vizuálne zmeny verzie Active dopĺňajú lakované lemy blatníkov, špecifické disky kolies a užitočné nástupné prahy po celej dĺžke rázvoru. 

Výška sedenia v prvom rade zaručuje, že sa aj na vodičov veľkých európskych SUV pozeráte zvrchu. Aby sme sa rozumeli, na rozdiel od väčšiny kolegov mám SUV rád, ale ak si naozaj myslíte, že obľubujete vysoký posed a potrebujete veľa priestoru pre sedem ľudí a batožinu, na SUV zabudnite. Viac priestorového komfortu ako osobná dodávka jednoducho neponúka žiadne iné auto.  

Ford Tourneo sa v našich testoch už objavilo v službách rockovej kapely, Marek s ním zakladal hnutie a nestratilo sa ani v porovnaní s podstatne drahšími premiantmi

Všetky Fordy, dodávky nevynímajúc, majú v sebe určitú dávku dynamickej charizmy. Riadenie, radenie a podvozok sú vždy naladené tak, že vodič má pocit nadpriemernej agility. 

V našom prípade pod výraznou prednou kapotou pracoval osvedčený dvojlitrový naftový motor 2,0 TDCi vo svojej najvýkonnejšej verzii v spojení so šesťstupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Výkon 185 koní dosahuje motor pri 3.500 otáčkach za minútu, maximálna hodnota krútiaceho momentu 415 Nm je dostupná v rozsahu od 1.750 do 2.750 otáčok za minútu. 

Napriek prevádzkovej hmotnosti 2.397 kg dokáže motor s autom slušne pohnúť a hoci sa mi nikde nepodarilo dohľadať údaj o zrýchlení z nuly na 100 km/h, vďaka spontánnej reakcii na povely akcelerátora a okamžite reagujúcej prevodovke je subjektívna dynamika veľmi príjemná. Napriek tomu, že prevodovka má len šesť prevodových stupňov, nielenže radí hladko, ale predovšetkým skvele reaguje na razantné zošliapnutie akcelerátora. 



Odozva je tak príjemne odlišná od aktuálneho trendu naladenia prevodoviek, že som mal niekedy pocit, že pre Ford emisné normy neplatia alebo, čo je pravdepodobnejšie, jednoducho dokáže motor a prevodovku odladiť tak, aby mal vodič prirodzený pocit dynamiky a nemusí letargickou odozvou predstierať potrebu vyhovieť emisným normám. Ak sa naopak uspokojíte s pomalšími reakciami, stačí zvoliť Eco režim namiesto mnou odporúčaného normálneho.



Automatická prevodovka ponúka aj možnosť manuálnej voľby prevodových stupňov pomocou nezvyklo umiestneného tlačidla na radiacej páke. Zvykol som si však rýchlo a občas som si najmä v kopci pomohol s podradením. Oproti manuálnej prevodovke má automatická prevodovka výhodu v podobe priestoru na ľavú nohu, ktorá môže odpočívať tam, kde je pri manuálnej prevodovke spojkový pedál. Táto poloha mi bola pohodlnejšia ako vykladanie nohy na blatník. 



Výhodou konfigurácie manuálnej prevodovky je možnosť priplatiť si 1.548,- EUR s DPH za mechanický samosvorný diferenciál, ktorý pomáha s prenosom výkonu na prednej náprave. V praxi som sa však ani na nespevnenom povrchu nestretol s nedostatkom trakcie výlučne poháňanej prednej nápravy. Samozrejme, do piesku to stále nie je, ale pohon všetkých kolies jednoducho pre Tourneo Custom nie je dostupný. Je to škoda, pretože inteligentný pohon všetkých kolies je k dispozícii pre niektoré verzie veľkého Transitu. Ak by som mal odporučiť prevodovku, zvolil by som pohodlný automat, za ktorý sa pripláca 1.200,- EUR (s DPH).     



Napriek tomu, že v kombinácii s automatickou prevodovkou nie je pohonné ústrojenstvo podporované mild-hybridným systémom ako v prípade manuálnej prevodovky, spotreba je vynikajúca. Celkový priemer počas takmer tisícky kilometrov dosiahol podľa údajov palubného počítača hodnotu 8,1 litra na sto kilometrov, minimálna spotreba na mojom obvyklom úseku bola len 6,0 litra na 100 km (!). Pre úplnosť dodávam, že auto jazdilo väčšinu testu prázdne a užitočnú hmotnosť 843 kg som nevyužil ani raz, ale na druhej strane dosahovala priemerná aj okamžitá rýchlosť nadpriemerné hodnoty.  



Maximálna konštrukčná rýchlosť je podľa osvedčenia o evidencii vozidla 180 km/h a až do vysokých diaľničných rýchlostí je aj prázdne auto príjemne stabilné. Podvozok je v prázdnom stave v kombinácii so sedemnásť palcovými pneumatikami s rozmerom 215/60 R 17 tuhý, ale nie nekomfortný, najmä v prvých dvoch radoch je sedenie dostatočne pohodlné.      



Vnútorný priestor verzie L2 s vonkajšou dĺžkou 5.340 mm je jednoducho kráľovský. Pri osemmiestnom usporiadaní ponúka batožinový priestor 1,9 metrov kubických pre batožinu naloženú po strop, pri vyklopených zadných sedadlách je to až 2,8 metra kubického. Pri plnom obsadení som na podlahe batožinového priestoru v najkratšom mieste nameral 87 centimetrov, s vybranými sedadlami tretieho radu to bolo 174 centimetrov a po sklopené sedadlá druhého radu je to dokonca 207 centimetrov. 



Všetkých šesť samostatných sedadiel v priestore pre pasažierov sa dá vybrať, hoci ich viac ako 30 kg váha vyžaduje trochu úsilia. Ideálnym usporiadaním je podľa mojej skúsenosti to autobusové, teda všetky sedadlá v smere jazdy. V druhom rade je veľkorysý priestor na nohy a ani cestujúci v treťom rade netrpia núdzou. Príjemným doplnkom sú slnečné clony, ktoré dopĺňajú stmavené okná od B stĺpika.



Ford Tourneo Custom Active je vo verzii L2 skutočne univerzálnym autom, ktoré odvezie nielen osem ľudí, ale poskytuje dostatok priestoru aj pre ich batožinu. A v prípade, ak ste v rodine štyria, odveziete po vybraní sedadiel nielen potrebnú batožinu, ale aj štyri bicykle. 



Univerzálnosť Fordu však niečo stojí, naša verzia v cenníku začína na sume 48.108,- EUR, pripočítajme farbu za 792,- EUR, výborné xenónové svetlomety za 810,- EUR, zadnú parkovaciu kameru za 906,- EUR, aktívny parkovací asistent za 438,- EUR a dostaneme sa výrazne cez hranicu 50 tis. EUR a to som ešte nevymenoval ďalšie príplatkové položky.Pri výslednej cene o to viac zamrzí absencia automatickej klimatizácie, k dispozícii je len manuálna. Ak to však zoberieme z druhého konca, Ford je výrazne lacnejší ako prémiové značky a v cene máte záruku Frod Protect na 5 rokov alebo 200 000 km a tiež servis na 5 rokov do 150 000 km. 

Autor a foto: Miro Vilím