Prvá dámaEQVKráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / FORD TRANSIT CUSTOM VAN PHEV - NANOTEST

FORD TRANSIT CUSTOM VAN PHEV - NANOTEST

Transit je stále Ford, pre tých, ktorí nevedeli. A značka Ford môže byť právom pyšná na schopnosť zladiť riadenie a podvozok tak, aby aj na dodávke fungovali podobne ako na osobnom aute, na ktorom fungujú podobne ako na aute pretekárskom - rozumej vynikajúco pri vyšších rýchlostných nárokoch. 


Súčasný Transit vyzerá ako … dodávka, koľké prekvapenie! Moja dodávka s reklamným nápisom sa hrbila viac na predok a dokazovala, že predný náhon jej nevadí, pretože schopnosť akou Transit na poloelektrinu, napriek batohu batérií zatáča, je úctyhodná. Zásadná tuhosť  a správanie podvozka poskytuje silnú vieru v jeho výdrž a kvalitu, ale to nijak zásadne nevplýva na dizajn, ktorý vpredu svojím LED denným svietením navádza na infantilné predstavy o detskom mejkape, zozadu drží úžitkovú linku a profil je štandardne, (ne)popísanou stenou závozníckej predstavivosti.


Plug in hybrid, teda nabíjateľný pracovník, dokáže na čistú elektrinu prejsť 40 km, celkovo to trhne z BA do Košíc vďaka benzínovej záchranke, bez zásadných problémov a ešte zostane 100 km. Baterky má uložené pod podlahou nákladového priestoru tak, aby stále dokázal uviezť tonu nákladu. Benzínový litrový EcoBoost zasahuje v momente, keď si vodič zmyslí prepnúť jazdný režim do automatického profilu, kedy auto síce silne uprednostňuje elektrický pohon pred tým spaľovacím, ale reálne mu neupiera jeho miesto v tvorení kinetiky. 


Empirickým skúmaním vznikli tieto dáta. Pokiaľ vodič využíva jazdný režim “Akumul. nabíjen motorem”, na vzdialenosti 50 kilometrov si dobije 31 kilometrov na elektrinu so spotrebou 11,9 l benzínu. V prípade jazdy bez elektriny “Normální provoz” a vybitými baterkami, je reálna spotreba EcoBoostu 8,5 l na 100 kilometrov. Tzv. nabíjací jazdný režim, ktorý plní články počas jazdy na spaľovací motor, je jazdecky otravný, automatická prevodovka drží otáčky relatívne vysoko a celkový prejav je akusticky únavný. Ku cti slúži fakt, že jazdná dynamika je aj počas nabíjania veľmi slušná, stačí na to jednoducho šliapnuť a zapchať si uši, prípadne vyhuliť veľmi dobre znejúcu audio sústavu.




Hybridnému Transitu je v zásade neustále teplo, pretože chladiaci ventilátor odvádza svoju prácu často a hlučne, i po zastavení a celkovom vypnutí motora. Rovnako sa hlási počas nabíjania klasickým káblom, kde svoje líthium-iónové ratolesti a súvisiace komponenty chráni mrazivým dychom. Odporučené tlaky v pneumatikách som si dovolil upraviť, štandardná hodnota 2,1 baru bola príliš letargická, ručičku merača som preto posunul na 2,4 baru a Transit si pri zachovaní všetkej podvozkovej atletiky letel prériou ako veselý bizón. Do maximánej rýchlosti 125 km/h, ktorá je definovaná ako postačujúca na tento druh hybridnej dodávky, ale dovolím si polemizovať, že v testujúcich novinároch môže vyvolať prudký nástup sklamania z nemožnosti predísť pomalšie auto, napríklad na diaľnici. Kamiónové tempo na tak potentnom podvozku sa mi javilo ako trest za úžitok, ktorý Transit bezvýhradne poskytuje.


Ford Transit Custom Hybrid PHEV je výborná, dynamická a úsporná pracovná záležitosť do mesta a priľahle lokácie. Celková reálna spotreba paliva  počas celého testu sa zastavila na hodnote 6,1 litra benzínu na 100 kilometrov vrátane nabíjania z pevnej siete i priamo spaľovacím motorom počas jazdy v meste i mimo mesto. Čistá jazda mestom sa vďaka elektrike surovo vystatovala hodnotou 2,3 litra a ukázala vztýčený prostredník všetkým skútrom, ktoré okrem iného, vďaka okamžitej elektrickej reakcii na plyn, zahanbovala aj na rozjazdoch z križovatiek. Nie, že by o to šlo, ale taký kuriér by sa mohol potešiť každej ušetrenej sekunde, prípadne vziať nejakého nešťastného skútristu, pokojne i troch na rozľahlú, osvetlenú a krytú korbu. Za peknú, symetrickú cenu 48.480 s DPH? Ekonomické oddelenia firiem, zapnite kalkulačky! 



Autor: Marek Varga, Foto: autor