INEOS GrenadierFL5Alfa samicas Dominikou
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Honda Civic Type R 2023 - Z denníka +R

Honda Civic Type R 2023 - Z denníka +R

Utorok

Nasral ma infantilnou simuláciou zvuku do reprákov namiesto toho, aby priznal skutočný potenciál najsilnejšieho VTEC Turbo motora v histórii Type R (329 koní, 420 Nm). A o hodinu neskôr vygradoval chuť hodiť ho do jarku, hneď ako pri brzdení panikáril s výstražnými smerovkami. A to i v najostrejšom, pretekárskom jazdnom režime +R. Pretože na okruhu, či uzavretej trati, je nesmierne dôležité, aby ostatní pretekári vedeli, že ja brzdím, … intenzívne!


Na druhú stranu, masívna sila brzdenia pri limitnej situácii i decentné potvrdenie pri bežnom dobrzďovaní boli tak výrazné, že akékoľvek pochybnosti o unaviteľnosti materiálu sa vytratili po prvom dotyku pedálu. Zaujímavá bola i stabilita na klzkom povrchu, kde vyvážené VSA v komunikácii s ABS dokázali auto zastaviť v daždi z 200 na rýchlosť obytnej zóny, bez zásadných váhaní v udržaní priameho smeru!


Streda

Obdivujem precíznosť všetkej mechaniky. Skvelo komunikujúce riadenie s 265 mm širokými pneumatikami skrúca asfalt pod prednou nápravou a potláča zákony fyziky i na vode! Presnosť a uhladenosť radenia spoločne, je už veľmi blízko pozemskej dokonalosti a skvelo sa držiaca hliníková hlavica radiacej páky sa pýta, čo bolo skôr Type R alebo vajce? Umiestnenie páky 6 st. manuálu je perfektné a posed za volantom výborný. 


Sedadlá kričia v červenej a ponúkajú zážitok už na prvý pohľad. Semišový volant je dar a cez ruky masíruje mozog všetkými detailami od kolies. Zážitok z kombinácie sedadlo-volant-páka radenia, si dovolím vyjadriť ako dotyk jazdeckej nirvány. Absolútno pre mňa ponúka už iba 911 GT3. Podvozok konečne dostal schopnosť tancovať, pokiaľ vodič chce. Ultimátne držanie stopy je možné rovnako ako samba na zadnej náprave, ktorá “odbočí” na požiadanie. Stačí v zákrute ubrať alebo jemne ťuknúť do brzdy. Alebo byť na volante presvedčivejší ako polomer zákruty. Pozor, toto nie je návod, iba postreh!




Štvrtok

Tankujem druhú nádrž testu. Objem 47 litrov je na auto, pri ktorom spotrebu 10 litrov oslavuješ (reál 12,6 l), žalostne málo a musíš byť vďačný aspoň za dojazd mrzkých 300 km. Pochopiteľne, pokiaľ sa v užívaní Type R pomýliš, spotreba okolo 9 litrov je možná, ale silne nepravdepodobná.


S ubúdajúcim palivom začínam rozumieť podvozku a jeho zadnému nastaveniu. Nech mi to všetky zadokolky prepáčia, ale pri dobrých nájazdoch do zákrut a správnom dávkovaní plynu si auto akoby sadá na zadok a náprava “dokrúži” oblúk pohodovým vybočením zo stopy do malého pretáčavého, kontrolovaného šmyku. Stabilita a istota v akejkoľvek rýchlosti je návyková a už po pár dňoch je tempo priemerného denného jazdenia za povinnosťami, v silnom rozpore so slovenskou legislatívou.


Piatok

Nakrúcame náš videotest SHORT pre sociálne siete. Pri zrýchlení z 0 na 100 avizovaných 5,4 s nemám šancu dosiahnuť, hlavne pre moju neschopnosť rýchlo preradiť z 1 do 2, kde si to stále žiada ruku chirurga alebo hrubú silu drevorubača, ktorý to tam pošle aj cez zuby … alebo nežné binárne zápästie a mokačíno v držiaku na poháre? Maximálku 275 km/h nemám kde dosiahnuť, avšak bez problémov tomu údaju verím, pretože ľahkosť s akou sa auto dostane “len” na 200 km/h nijak nenaznačuje, že so zvyšnými 75 by malo mať nejaké dynamické problémy. 




Sobota

Polovicu nakrútených záberov sme stratili, takže sa vraciam z výletu po kvalitnom rakúskom asfalte predčasne, šetrím Amazóniu a beriem prácu bobrom, pretože rakušania by mi určite poslali celý les pokút. Ušetrené peniaze lejem do tretej nádrže testu a pracujeme ďalej. Sám som zvedavý na zábery z testovania režimu +R na bratislavských cestách, ktoré budete môcť onedlho vidieť na sociálnych sieťach i vy.


Pozorujem nastupujúci zvyk na simulovaný zvuk motora, či výfuku. Najmä pri automatickom dorovnávaní otáčok, ľudovo medziplynoch, mi to príde zvlášť zaujímavé, dokonca vítané. Výstražné smerovky pri brzdení naďalej nenávidím. Skúšam jazdný režim Individual, kde je možné kombinovať ostatné režimy vo vybraných položkách. Riadenie s podvozkom Comfort + motor v režime +R je zrejme optimálny každodenný mix. Celkovo vnímam zyvšujúci sa dynamický rozdiel Type R a ostatnej premávky počas pohybovania sa mestom. 


Nedeľa

Ctím prvé skutočné slnečno v tomto teste. Prvé suché zjazdy a výjazdy na mestskom diaľničnom obchvate, rozumej zohriaty Michelin a čistý a rovný, takmer okruhový asfalt, zaznamenali mierne odstreďovanie kontroly ľavej hemisféry, čo malo za následok dojčenské bľabotanie, nekontrolované výbuchy smiechu a verbálnu linearitu sprostých slov. 




Type R sa ukázal vo svojej nahej podstate a v ten deň som mu všetko odpustil. Tak ako mám rád prejav Megane R.S. Trophy vďaka hravosti jeho podvozka, ktorý vie vodič krásne ovládať cez špičkový volant a dokonalé sedadlá, tak som Honde priam vďačný, že toto dokázala dostať do Type R. A preto si dovolím napísať, že Civic Type R v 11. generácii tohto občianskeho auta, je novým kráľom ostrých hatchbackov!


off record: v rámci odovzdania auta po teste som večer nevedome zaparkoval na mieste manažmentu firmy, ktorá má v činnosti aj originálneho distribútora Honda (hneď vedľa). Ospravedlňujem sa manažérovi, ktorého zamrzel pohľad keď ráno prišiel do práce … že nejazdí na aute akým je súčasný Type R.


edit 21.4.2023 - POTVRDENÉ



Autor: Marek Varga