Prvá dámaEQVKráľovná Rally KucherenkoHore bezRocknRollaCUPRA PortfolioAvantissimo!Raptor AirlinesE-lien
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hyundai i20 1,0 T-GDi MHEV 48V Style - Čakanie na N

Hyundai i20 1,0 T-GDi MHEV 48V Style - Čakanie na N

Povedal som, že ohlásené i20 N bude jazdecky lepšie auto ako súčasné i30 N. Možno odvážne, možno nezdvorilé voči vyššej triede, ale prameniace z jednoduchej osobnej skúsenosti so zatiaľ, … neoklasickým i20 1,0 T-GDi MHEV 48V vo výbave Style. Áno, povedal som to nahlas a myslím, že som mal dokonca svedkov, takže pokiaľ by to nevyšlo, kompro zaručené. 


Vždy, keď príde nová generácia, čohokoľvek, človek náročný, čaká silnú vizuálnu invenciu i zásadné technické zmeny. Pri novej i20 by musel byť jednotlivec slepý, možno i bez hmatu, aby nezachytil, že tento súčasný hatch z kategórie “urban” vyzerá skutočne novšie, v rámci osobnej sugescie oveľa lepšie, očami športovcov dynamickejšie, v reči žien viac sexi a podľa zásad dizajnového tímu Hyundai - krásne sebavedomo!


i20 je prvé auto Hyundai v Európe, vyhotovené v novom dizajnovom jazyku - Sensuous Sportiness, čo predstavuje harmonické spojenie energických proporcií, štýlu a technológií. “Výsledkom je vozidlo, ktoré vyzerá tak dobre ako jazdí a predstavuje naozajstnú revolúciu”, vraví Raf von Nuffel, riaditeľ Product Marketing & Pricing v Hyundai Motor Europe. A hoci Raf na korporátnej fotke vyzerá akoby práve zliezol zo skateboardu,  zrejme o tom celom niečo vie, pretože moje empirické zážitky s týmto mestským mrňom (myslené na i20), ktorý sa paradoxne vôbec nestratil ani na serpentínach v kopcoch, jasne vravia, že toto auto naozaj jazdí minimálne tak dobre ako vyzerá.


Môj uhol pre pozeranie a kochanie je predobok. Správne agresívne svetlá, dynamické hrany nárazníka, mocná maska chladiča (mimochodom, siahnite si na ňu - v tejto výbave je to oveľa viac ako kus plastu), veľké, moderné, 17” disky kolies s pneu 215/45, krivky prednej kapoty, perfektný dizajn spätných zrkadiel. Zozadu by som viac tipoval kórejského výrobcu, pretože i20 si na zadných partiách zachováva svoj ázijský podpis, ale červená LED linka spájajúca svetlá je dnes cool, V testovanej výbave Style boli samozrejme oLEDované všetky rohy karosérie a to v pomere predné FULL LED : statické LED prisvecovanie do zákrut : LED hmlovky : zadné hádajte čo? LED svetlá.


 


Aby sme neskončili “u LEDu”, Hyundai i20 v mojej konfigurácii (21.580€) mal aj predné AERO stierače. Význam slova AERO sa javí iným ako význam skratky LED a znamená jednoducho toľko, že vďaka správnym tvarom a zdieľanej aerodynamike sa vaše čelné sklo bude jagať aj v apokalyptickej víchrici. V skratke - stierajú výborne! Metalický lak (+490€) Intense Blue je jedným z 10 potomkov farebnej palety a váš Hyundai i20 dokáže žiariť, ale byť rovnako dôstojný a konzervatívny. Chcem tým napísať, že v zdravej paradajkovej červenej (Tomato Red) budete na očiach viac ako v submisívnej Sleek Silver, aj keď nepodceňoval by som trend nastupujúcej striebornej elegancie.




Motor … to má. Je ním skoro litrový (998 cm3), 3 valcový agregát, ktorý si okrem benzínu “pomáha mildhybridom” a jeho celé meno je 1.0 T-GDi MHEV 48V. Výkon 88 kW sa môže javiť ako urážka dekády, ale prax vraví, že nová i20 s hmotnosťou 1190 kg a to v najvyššej (a najťažšej) výbave Style a 7 st. automatom DCT, sa so svojimi 120 koňami a 200 Nm vôbec nestratí. Naopak, nachádza v sebe kus poctivého jazdeckého náradia … ok, ok, nachádza vzdialene, ale priame zážitky počas jazdy ma presvedčili, že toto auto s očakávaným motorom verzie N, má sakra potenciál.



Vo vnútri, v interiéri sa niekto hral s murárskymi hrabličkami a zarovnané riadky vidno na dverách, palubovke i sedadlách. Podstatné však je, že nová i20 má polohovanie volantu tak rozsiahle, že som sa za ním cítil ako ozajstný pretekár rally. Nohy na pedáloch hlboko vpredu, volant takmer na hrudi s krátkym úchopom a vcelku presné a strmé riadenie. K tomu ľahké auto s prednou nápravou prilepenou k zemi a tou zadnou - tá sa javila ako víkendový stret s milenkou v tomto poradí - romantická, láskavá, poslušná, oddaná, obetavá až hašterivo provokatívna. Jej výhodou oproti skutočnej milenke je, že akonáhle pozapínate elektronické systémy kontroly všetkého, smiete sa bez scény, v pokoji vrátiť domov, k tej vašej životnej … náprave.




“Príde mi to dnes ako výnimka z pravidiel. Javí sa to ako klasické, dobré, poctivé auto” aj také boli reakcie ľudí, tam vonku, na ulici. A ja to z pohľadu intenzívneho týždenného užívania potvrdzujem! Samozrejme je tu dnes vrece elektronických asistentov, ktoré mnohokrát prikazujú a zakazujú, ale kde by sme boli bez nich? Pomáhajú a dávajú pozor, práve v mestách, kde sa i20ky najviac pohybujú a kde my ľudia, dávame najmenej pozor. Inak musím spomenúť, že pre primárne mestské jazdenie sa mi testovaná i20 zdala neprimerane tvrdá - nie športovo tuhá, ale tvrdá na nerovnostiach, ktorých je na našich cestách žiaľ, dostatok.




Hyundai i20 2021 vo mne vytvorilo túžobné očakávanie na verziu i20 N. A je mi úplne jedno, či bude vedieť “plachtiť”, s celkovu spotrebou okolo 5 litrov, či bude mať prémiový audiosystém BOSE s 8 reprákmi a zosikom, bezdrôtové nabíjanie, Safety Pack s vylepšeným autonómnym brzdením, PCA-R systém, ktorý názvom síce evokuje schopnosť detekcie vírusu korona, ale v skutočnosti vám pri parkovaní a cúvaní kryje chrbát pred útočnými cyklistami, či inými približujúcimi sa predmetmi. Nebudem si všímať 10,25” displej infotainmentu, ani digitálny kokpit, kašlem na USBčká, stratené Ečka aj všetky možné senzory počasia (daždový, svetelný a pod.). Je mi to jedno pretože, aj tak to tam všetko bude a ja si, verím, dokonale užijem schopnosti nového kráľa (domnienka autora) flotily N. 



Autor: Marek Varga, Foto: autor